یک بررسی بزرگ جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان‌ها اسکن قلب شده‌اند، ناهنجاری‌هایی در کارکرد قلبشان داشته‌اند.

Heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این پژوهش جدید که بر اساس داده‌ها از ۶۹ کشور است در «ژورنال قلب اروپا» منتشر و به سفارش بنیاد قلب بریتانیا انجام شده است، نشان داد ۵۵ درصد از ۱۲۶۱ بیمار اسکن‌شده دچار ناهنجاری کارکرد قلب هستند.

از هر هفت بیمار اسکن‌شده یک بیمار «ناهنجاری‌های شدید» کارکرد قلب بودند که احتمالا اثر قابل‌توجهی بر بخت آنها در زنده ماندن و بهبودی می‌گذارد.

اکثریت ۹۰۱ بیمار با کارکرد غیرطبیعی قلب پیش از آن دچار مشکلات قلبی نشان نبودند و این پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که ویروس کرونا عامل مشکلات قلبی آنها بوده است.

 این بررسی که بوسیله پژوهشگران دانشگاه ادینبورو انجام شده است، فقط محدود به بیمارانی می‌شد که پزشکان در مرحله اول به وجود مشکلات قلبی در آنها شک کرده بودند.

یافته‌های جدید مهم هستند، چرا که به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌شوند که نشان می‌دهند ویروس کرونا نه فقط به قلب بلکه اندام‌های عمده دیگر هم ظاهرا به علت لخته شدن خون آسیب می‌زند.

شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهند که در بیماران کووید-۱۹ لخته شدن غیرطبیعی خون رخ می‌دهد و این لخته شدن خون ممکن است به  بروز سکته‌ مغزی، نارسایی قلبی، آمبولی ریوی و «انگشت کووید» بینجامد.

این یافته‌ها توضیحی احتمالی درباره اینکه چرا میزان مرگ‌های به علت کووید-۱۹ در افراد با مشکلات قلبی زمینه‌ای بیشتر است، در اختیار می‌گذارد.

قلب در بیماران کرونا مجبور است شدیدتر کار کند، زیرا ویروس باعث التهاب ریه‌ها و پر شدن آنها از مایع شده است. این امر ممکن است باعث شود یا قلب دچار نارسایی شود یا بافت‌های آن آسیب ببینند. همچنین در برخی موارد ویروس ممن است به طور مستقیم به بافت عضلانی قلب آسیب بزند.

پروفسور مارک دوک، متخصص قلب در دانشگاه ادینبورو که در این بررسی شرکت داشت، گفت: «کووید-۱۹ یک بیماری پیچیده چند سیستمی است که می‌تواند اثرات عمیقی بر بسیاری از بخش‌های بدن از جمله قلب داشته باشد. بسیاری از پزشکان از سفارش انجام اکوکاردیوگرافی (اسکن سونوگرافی قلب) اکراه دارند، چرا که این کار نیاز به تماس نزدیک با بیماران دارد. برررسی ما نشان می‌دهد انجام این اسکن مهم است- انجام این اسکن‌ها در یک سوم بیماران باعث اصلاح درمان شده است.»

او افزود: «ایجاد آسیب قلبی در آنفلوانزای شدید هم شناخته شده است، اما ما از اینکه این شمار بالای بیماران کووید-۱۹ دچار آسیب قلبی هستند و بسیاری‌شان اختلال شدید کارکرد قلب دارند، شگفت‌زده شدیم. اکنون لازم است سازوکار دقیق ایجاد این آسیب، اینکه برگشت‌پذیر است یا نه و اینکه عفونت کووید-۱۹ چه پیامدهای درازمدتی بر قلب دارد، را بشناسیم.»

کد خبر 531025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha