یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: از مجموع ۸۲۳ طرح و لایحه وصولی مجلس هفتم، ۴۴۸ مورد در مجلس به انجام رسید و بعضی از آنها نهایی و به دولت ابلاغ شد.

مجلس هفتم همچنین ۱۴۴ مورد مصوبه در مورد موافقتنامه‌های تجاری، بازرگانی، گمرکی، اقتصادی و همکاری‌های مالیاتی با سایر کشورها داشت. ۱۲ مورد تحقیق و تفحص از دستگاه‌های مختلف انجام و خوانده شد و ۱۰۴ سؤال نمایندگان از وزیران مورد بررسی قرارگرفت.

۳ مورد نیز استیضاح وزیران دراین مجلس انجام شد.این آخرین آماری است که غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم در آخرین روزکاری این مجلس ارائه داد.

مجلس هفتم در ۷ خرداد سال ۱۳۸۴ درحالی کارخود را آغاز کرد که مجلس ششم در روزهای پایانی کارش گزارش تحقیق و تفحص از انتخابات مجلس هفتم را قرائت کرد. 

در جریان مبارزات انتخاباتی مجلس هفتم، مهم‌ترین شعاری که اصولگرایان برای تبلیغات خود برگزیدند این بود که آنان با اصلاحات ساختاری و مردمی مخالفتی ندارند اما اصلاح‌طلبان با رفتارهای اشتباه خود مانع از به تحقق پیوستن خواست‌های عمومی شده‌اند.

حزب آبادگران ایران اسلامی که خود را برنده انتخابات مجلس هفتم اعلام کرد، در اعلامیه‌ای که یک روز بعد از انتخابات منتشر کرد نشان داد قصد دارد مجلسی آرام‌تر از گذشته تشکیل و به رهبران جمهوری اسلامی فرصت دهد که به حل مشکلات عظیم نظام بپردازند.

در سال ۸۴ به‌نظر می‌رسید مجلس هفتم قصد دارد با چراغ‌های خاموش و آرام حرکت کرده و با تصویب لوایح دولت و همراهی با قوای دیگر شرایط مطلوبی را برای حل مشکلات فراهم آورد.

به این ترتیب مجلس هفتم کارخود را با تصویب قانون تثبیت قیمت‌ها شروع کرد تا بر شعارخود مبنی بر توجه به معیشت مردم عمل کرده باشد.

اصولگرایان مهم‌ترین اقدامات مجلس هفتم را اصلاح قانون برنامه چهارم، لایحه مدیریت خدمات کشوری، سوق دادن درآمدهای نفتی برای سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، کاهش سود بانکی، ارائه تسهیلات لازم برای اعطای وامهای بانکی، مقاوم‌سازی‌ مدارس، تلاش برای عملی کردن سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، اصلاح قانون انتخابات به ویژه افزایش سن رأی‌دهندگان از ۱۵سال به ۱۸سال تمام، تصویب استخدام ۴۰ هزار نفر از معلمان و فرهنگیان حق‌التدریس، ارائه طرح رفع موانع سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت، پرسشگری و نظارت مستمر بر عملکرد مسئولان دستگاه‌های اجرایی، تصویب طرح حذف کنکور و... می‌دانند.

از سوی دیگر مجلس هفتم برای نخستین بار شاهد انتخاب یک رئیس غیرروحانی بود. رئیسی که در روزهای پایانی عمر مجلس، در معرض انتقادهای کمی هم قرارنگرفت.

اگرچه غلامعلی‌حدادعادل به ویژه در روزهای آخر به طرق مختلف بارها اقتدار مجلس را در مخالفت با برخی خواسته‌های دولت که به ‌نظر مجلس غیرقانونی می‌آمد نشان داد اما برخی معتقدند که عملکرد ضعیف هیات‌رئیسه مجلس هفتم، فقدان راهبرد و سازوکار تعریف شده و مناسب میان مجلس و دولت که بارها منجر به نوعی تقابل میان دو قوه شد، سکوت یا حمایت از برداشت‌ها ی بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی که منجر به بیدار شدن غول گرانی و تورم شد، ضعیف ظاهر شدن در برابر دولت و.... از جمله نقاط منفی کار مجلس هفتم شمرده می‌شود.

نقاط ضعفی که در پایان کار مجلس صدای چهره‌های پیشرو و کارشناس آن را ازتصمیمات اقتصادی و تورم و گرانی افسار گسیخته بلند کرد. آنها از اینکه بسیاری از تعهدات و شعار‌ها بی‌پاسخ ماندند گله مند شدند، مجلس عملاً در سایه دولت قرار گرفت.

شعار تثبیت قیمت‌ها به تورم افسارگسیخته و جهش قیمت‌ها منجر شد. حاشیه‌های قانونگذاری در مجلس هفتم بر متن فزونی یافت و اصل قانونگذاری که می‌بایست در انحصار مجلس باشد در بین مراکز متعدد توزیع شد.

خداحافظی ۱۸۳ نماینده با بهارستان

فردا مجلس هشتم کار خود را شروع می‌کند. از میان ۲۸۸ نماینده مجلس هفتم، ۱۰۵ نماینده در بهارستان می‌مانند و ۱۸۳ نماینده با مجلس شورای اسلامی خداحافظی می‌کنند.

مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد که غیراز حوزه‌های انتخابیه چابهار، ورزقان و دشستان که انتخابات مجلس هشتم در آنها باطل شد، ۲۸۷ نماینده در ۲ مرحله انتخابات روزهای ۲۴ اسفند ۸۶ و ششم اردیبهشت ۸۷ به مجلس هشتم راه یافتند و در روز هفتم خرداد با خداحافظی ۱۸۳ نماینده از مجلس ۱۰۵ نماینده سابق به اتفاق ۱۸۲ نماینده جدید اولین جلسه مجلس هشتم را تشکیل می‌دهند. 

اگرچه مردم استان‌های اردبیل و چهارمحال و بختیاری همه نمایندگان خود را تغییر دادند اما مردم برخی دیگر از استان‌ها ترجیح دادند تا غالبا همان نمایندگان سابق آنها در مجلس مسئولیت نمایندگی آنها را بر عهده داشته باشند.

نمایندگان اقلیت‌های دینی

مسیحیان آشوری و کلدانی، مسیحیان ارامنه جنوب، مسیحیان ارامنه شمال، کلیمیان و زرتشتیان هرکدام یک نماینده در مجلس دارند که از میان پنج نماینده اقلیت‌های دینی 2 نماینده ابقا شدند. 

گیوک وارطان نماینده مسیحیان ارامنه شمال، روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارامنه جنوب و یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس هشتم ابقا شدند اما اسفندیار اختیاری جایگزین کوروش نیکنام از سوی زرتشتیان و سیامک مره‌صدق جایگزین موریس معتمد از سوی کلیمیان شد.

خاطرنشان می‌شود مجلس هفتم با ۲۷۹ نماینده کار خود را آغاز کرد و انتخابات ۱۱ حوزه انتخابیه نیز به دور دوم کشیده شد.

همچنین برخی از نمایندگان مجلس هفتم مسئولیت اجرایی پذیرفته بودند که با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در نهایت مردم گرگان و کرمانشاه که هرکدام ۲ کرسی در مجلس داشتند تا آخر مجلس هفتم یک نماینده نداشتند.

گفتنی است عده‌ای از نمایندگان مجلس هفتم برای مجلس هشتم یا اصلا نامزد نشده  یا از حوزه‌های انتخابیه دیگر نامزد شدند.

کد خبر 53036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز