دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

گاهی اوقات آنقدر درگیر حرف و حدیث‌های سیاسی، مباحث کارشناسی طرح‌ها و لوایح و حاشیه‌های خبرساز پیرامون مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور ‌می‌شویم، که یادمان ‌می‌رود، مسئولان نیز از همین مردمند و در همین شهر زندگی می‌کنند.

 آنقدر درگیر متن سیاست می‌شویم که یادمان می‌رود نمایندگان مردم در مجلس قبل از زمان نمایندگی‌شان مسئول کار در کدام حوزه بوده و در چه اداره‌ای مشغول به فعالیت بوده‌اند.

در هر حال نمایندگان برای چهار سال عضویت در خانه ملت مجبور به استعفا از محل‌های کارشان بوده و بعد از عضویت در این خانه نیز با کوچ به پایتخت، فعالیتشان را آغاز می‌کنند و بعد از این چهار سال نیز هر کدام که از راه یافتن به دوره بعدی مجلس بازمانده باشند یا به شهر و خانه خود بازمی‌گردند و یا در همین تهران می‌مانند.

در روزهای پایانی فعالیت مجلس هفتم، به سبک و سیاق مجالس گذشته و به‌خصوص مجلس ششم، برخی از نمایندگان عضو هیات رئیسه مجلس با تهیه و انتشار فرم‌هایی، سوابق نمایندگان بازمانده از مجلس هشتم را جهت کاریابی برای آنها در ادارات دولتی بین این نمایندگان پخش می‌کردند. فرم‌هایی که به وسیله محمدرضاباهنر، نایب رئیس اول مجلس و احمد رسولی نژاد نماینده دماوند در بین نمایندگان توزیع شده و از آنها خواسته می‌شد در مورد سوابق کاری خود و یا فعالیت‌های مرتبط به رشته تحصیلی‌شان در آن بنویسند.

انتشار این فرم‌ها گرچه به سیاق کار اعضای هیات رئیسه مجلس ششم، اقدامی معمولی برای جذب نمایندگان در پست‌های دولتی محسوب می‌شد اما شایعاتی که درخصوص پست‌های مطرح شده برای هرکدام از نمایندگان در روزهای پایانی فعالیت این مجلس شکل گرفت، نشان داد افکار عمومی چندان هم به کلیات این فرم‌ها خوشبین نیست و یا به تعبیری دوست ندارد ببیند نمایندگان با لابی برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس بعد از چهار سال فعالیت در نهادی که باید نظارت مستقیم بر عملکرد دولت می‌داشت، امروز سعی در کاریابی در همین ادارات دولتی را دارند و ممکن است برای باقی نمایندگان نیز این تصور پیش بیاید که در هر صورت بعد از چهار سال فعالیت در این نهاد ممکن است کارشان به فرم‌های کاریابی دولتی نیز بکشد.

 همشهری عصر در گفت‌وگو با برخی از نمایندگان دوره هفتم و بازمانده از کاروان هشتمین دوره مجلس از آنها خواست بگویند بعد از پایان دوره کاری‌شان در مجلس در کجا مشغول به کار شده و چه می‌کنند. البته اکثر نمایندگان به همان محل‌های سابق کاری‌شان بازگشته و در همان ادارات مشغول به فعالیت می‌شوند.

دوباره صدا و سیما

سعید ابوطالب نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم که قبل از ورود به این مجلس مستند ساز سازمان صدا و سیما بود، گفت به محل کار سابق‌اش بازگشته و در صدا و سیما مشغول فعالیت خواهد شد.

ابوطالب همچنین در روزهای پایانی فعالیت مجلس هفتم با دوربین فیلمبرداری کوچک خود وقایع نگار روزهای پایانی فعالیت این نهاد بود که تصمیم دارد آن را به‌صورت یک مستند از فعالیت نمایندگان در دوره هفتم منتشر کند که همین روزها از شبکه پرس تی وی پخش خواهد شد.

شاید وزارت کشور

اسماعیل گرامی مقدم، عضو کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی حزب اعتماد ملی نماینده مردم بجنورد و کاندیدای تهران در مجلس هشتم که تا قبل از دوران نمایندگی در وزارت کشور مشغول فعالیت بوده نیز گفت به این وزارتخانه برمی‌گردد اما همچنان منتظر است ببیند باید در کدام قسمت این وزارتخانه به فعالیت خود ادامه دهد.

وی درخصوص دیگر همکارانش نیز گفت: ولی الله آذروش نماینده مردم اردبیل در مجلس هفتم نیز که قبل از دوران نمایندگی همکار او در وزارت کشور بوده، به محل کار قبلی خود باز می‌گردد.

ورود به دنیای مطبوعات

امیر رضا خادم نیز که از محیط ورزشی به کمیسیون فرهنگی مجلس راه یافته بود، از مجلس به سراغ مطبوعات می‌رود و مدیر مؤسسه غیردولتی نسل آفتاب و مدیر مسئول نشریه مشق آفتاب خواهد بود.NGOنسل آفتاب را خادم چندی پیش با همکاری جمع دیگری از فعالان هنری و ورزشی راه‌اندازی کرد.

احتمالا نفتی شوم

حسن مرادی، نماینده اراک و عضو کمیسیون انرژی نیز با بیان اینکه نمایندگان حامی دولت که معمولا این روزها به‌دنبال پست‌های بالا در ادارات و وزارتخانه‌ها هستند، از شانس بیشتری برای کاریابی در پست‌های مهم دولتی برخوردارند، گفت: به وزارت نفت و هیات عالی تجدید نظر در قرار دادها در این وزارتخانه برمی‌گردم.

یا کشتیرانی یا دستگاه قضایی

هادی حق شناس و ولی رعیت نیز به‌عنوان کارمندان سازمان بنادر و کشتیرانی و سازمان بازرسی کل کشور به این سازمان‌ها بازمی‌گردند.

اما برخی از نمایندگان نیز که عضو هیات علمی دانشگاه‌های مختلف بوده‌اند هم، بعد از چهار سال فعالیت در مجلس قرار است دوباره به کلاس‌های تدریس خود بازگردند. اسماعیل جبارزاده به‌عنوان عضو هیات علمی انستیتو پاستور، رمضانعلی صادق زاده، نماینده رشت به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، محمد آفریده نماینده شیروان به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، ولی ا... شجاع پوریان به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، رسول صدیقی نماینده بناب به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، محمد خوش چهره به دانشگاه تهران بازگشته و عماد افروغ نیز به‌عنوان عضو هیات علمی پژوهشگاه ادبیات دردانشگاه تهران دوباره به محیط دانشگاهی کشور بازمی‌گردند.

با این حال نقطه نظرهای جالبی نیز درخصوص نحوه فعالیت و کارکرد نمایندگان بعد از دوران نمایندگی‌شان وجود دارد:احمد بزرگیان، نماینده سبزوار و از حامیان جدی دولت در صحن علنی مجلس با انتقاد از اینکه طرفداران دولت بعد از دوران نمایندگی آواره هستند و مخالفین دولت، همه مسئولیت‌های خوبی در دولت بر عهده گرفته‌اند، این رسم دولت را «برادر کشی» عنوان کرد و با بیان اینکه هم اکنون در بخش خصوصی کار می‌کند، گفت: نمایندگان بعد از دوران نمایندگی‌شان زندگی زیر خط فقر را نیز تجربه می‌کنند.

می خواهم نفس بکشم

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس هفتم نیز در پاسخ به این سؤال که بعد از پایان دوران نمایندگی‌تان به چه کاری مشغول هستید، گفت: بعد از بیست سال بگذارید نفس بکشیم !

کسی هنوز مرا نخریده‌است

ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس نیز که شنیده‌ها خبر از این دارد که قرار است مسئولیت ریاست اداره بازرگانی استان گیلان را بر عهده بگیرد، معتقد است: نمایندگان گل زینتی هستند که با وجود اینکه همه می‌گویند خریدنی هستیم، اما هنوز کسی ما را نخریده است.

رئیس صدا و سیمای شهرکرد

 مرتضی تمدن، نماینده شهر کرد نیز که تا قبل از این خبرها حکایت از دورخیز وی برای تکیه زدن بر صندلی معاونت رئیس‌جمهور در امور حقوقی و مجلس داشت، با منصوب شدن رحیمی، رئیس سابق دیوان محاسبات در این سمت، مدتی از خبرهای مربوط به کاریابی نمایندگان دور ماند اما در حالی‌که در روزهای پایانی فعالیت مجلس دوباره شنیده شد وی به سمت ریاست صدا و سیمای شهرکرد منصوب شده است، در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری عصر گفت: اینجانب در کوچه و خیابان‌های تهران دربه در به‌دنبال خانه‌ استیجاری می‌گردم و از همکاران و دوستان در مجلس هفتم و هشتم که می‌توانند مرا در این امر یاری کنند، تقاضا می‌کنم با بنده تماس بگیرند.

اما سمت‌های مهم دیگری که در انتظار نمایندگان است، ریاست مؤسسه استاندارد است که شنیده شده به ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان در دور هفتم مجلس خواهد رسید که البته نرسید و وی معاون هماهنگی و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شد؛ مدیریت عامل یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بانک صنعت و معدن که قرار است به ناصرعاشوری نماینده فومن و شفت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم برسد و مهم‌تر از همه استانداری تهران است که شنیده شده به احمد رسولی نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه خواهد رسید .

در عین حال اخبار رسمی نیز حکایت از این دارد که حسین مظفر نیز نماینده قوه قضائیه در هیات‌نظارت بر صدا وسیما خواهد بود.

کد خبر 53948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز