پژوهشگران چینی می‌گویند بیماران با قند خون بالای غیرطبیعی با احتمال دو برابر بیشتر ممکن است به علت بیماری کووید-۱۹ بمیرند.

blood sugar

به گزارش همشهری آنلاین به نقل خبرگزاری فرانسه این برای نخستین بار است که دانشمندان توانسته‌اند ثابت کنند بیماران دچار قند خون بالا (هیپرگلیسمی) که هنوز بیماری دیابت در آنها تشخیص داده نشده است، در معرض خطر بیشتر مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند.

این پژوهشگران نتایج کارشان را در ژورنال «دیابتولوجیا» منتشر کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران، بالا بودن فشار خون نیز «به طور مستقل با افزایش خطر مرگ و عوارض ناشی از کووید-۱۹ همراهی دارد.»

این بررسی بر اساس پژوهش قبلی در بیماران دیابتی است.

بررسی که در ماه مه در بیمارستان‌های فرانسه انجام شد و نتایج آن در همین ژورنال منتشر شد، نشان داد از هر ده بیمار دیابتی دچار کووید-۱۹  یک نفر درگذشته است که بسیار بیشتر از میزان مرگ در بیماران بدون دیابت است.

هنوز معلوم نیست چرا میزان بالای قند خون میزان‌های مرگ ناشی از کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران چینی می‌گویند ممکن است لخته شدن خون، ضعیف شدن پوشش درونی رگ‌های خونی و نشانگان طوفان سایتوکاینی (واکنش شدید دستگاه ایمنی به ویروس) نقشی در این رابطه داشته باشند.

آنها همچنین به بیمارستان‌ها توصیه کردند از همه بیماران کووید-۱۹ و نه فقط دیابتی‌های مبتلا به کووید-۱۹ آزمایش قند بگیرند.

البته کارشناسان می‌گوید این بررسی که در بیماران بستری در بیمارستان در ماه‌های ژانویه و فوریه انجام شده است، محدودیت‌هایی دارد.

نوید ستار، استاد پزشکی سوخت‌وساز در دانشگاه گلاسکو که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: «بررسی جالبی است، اما نتایج ان کاملا مطابق با انتظار است.»

او افزود: «آنچه این پژوهشگران نتوانسته‌اند ثابت کنند این است که آیا هدف قرار دادن میزان قند خون در بیماران می‌تواند تفاوتی در پیامد بالینی بیماران ایجاد کند یا نه.»

کارشناسان می‌گویند لازم است کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کنترل‌شده در این باره انجام شود تا به نتایج مطمئن‌تری رسید.

کد خبر 530239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha