یک پژوهش در ایتالیا نشان می‌دهد اکثریت بیمارانی که از بیماری شدید کووید-۱۹ جان به در برده‌اند، حتی یک ماه پس از مرخصی از بیمارستان و به اصطلاح «بهبودی» همچنان دچار خستگی، تنگی نفس و سایر علائم هستند.

long hauler

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی این بررسی ۱۴۳ بیماری بستری‌شده را که در ماه آوریل در اوج پاندمی کووید-۱۹ در ایتالیا درمان شده بودند، دنبال کرد.

این بیمار به طور میانگین حدود ۲ هفته در بیمارستان بستری شده و یک پنجم‌شان نیاز به نوع یاز حمایت تنفسی پیدا کرده بودند.

این بیماران به طور میانگین پنج هفته پس از مرخصی از بیمارستان پیگیری شده بودند

فقط شمار اندکی از این بیماران گفتند که زندگی‌ و وضعیت سلامتشان به حد طبیعی بازگشته است. در واقع ۸۷.۴ درصد از این بیماران ادامه دست کم یک علامت بیماری را گزارش کردند که شایع‌ترین آنها به ترتیب شامل خستگی (۵۳ درصد بیماران) و تنگی نفس (۴۳ درصد) می‌شدند.

سایر علائمی که در بیماران ادامه یافتند شامل درد مفصل (حدود ۲۷ درصد بیماران) و درد قفسه سینه (حدود ۲۲ درصد) بود.

نتایج این تحقیق در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

فقط حدود ۱۳ درصد از این گروه بیماران بهبودیافته گفتن در ۲۶ روز پیش از مرخصی از بیمارستان عاری از علامت بودند: حدودی یک سوم بیماران گفتند یک یا دو علامت در آنها تداوم یافته است و بیش از نیمی از آنها (۵۵ درصد) دچار سه علامت یا بیشتری باقی مانده بودند.

این پژوهشگران با توجه به این یافته‌ها می‌گوید پزشکان و پژوهشگران بر مرحله حاد کووید-۱۹ تمرکز کرده‌اند، اما پایش اثرات درازمدت بیماری پس از مرخصی از بیمارستان هم لازم است انجام شود.

کارشناسان می‌گوید بسیاری از بیماران ماه‌ها پیش از تشخیص و به اصطلاح «بهبودی» از کووید-۱۹ همچنان دچار علائم ادامه‌یابنده‌ای هستند.

درباره علت این تداوم علائم یک نظریه این است که کووید-۱۹ باعث حالتی از التهاب مزمن می‌شود، وضعیتی که در عفونت‌های ویروسی دیگر مانند ویروس اپستین-بار هم دیده می‌شود.

با اینکه این بررسی کوچک نشان داد که خستگی و تنگی نفس شایع‌ترین علائم باقیمانده هستند، کارشناسان می‌گویند بیماران دیگر علائم ادامه‌دار از جمله تب کم‌شدت و علائم عصبی مانند بیحسی و سوزن‌سوزن شدن را هم گزارش کرده‌اند.

همچنین نباید به اثرات کووید-۱۹ بر سلامت روانی هم توجه داشت.

افرادی که علائمشان اد امه پیدا می‌کند، ممکن است دچار افسردگی و اضطراب هم بسوند و به این ترتیب این بیماری ممکن است علاوه بر ناتوانی جسمی باعث مشکلات روانی هم بشود.

کد خبر 529904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha