پاسخ به این پرسش ساده نیست. دچار نشدن دوباره به ویروس جدید کرونا بستگی به این دارد که آنتی‌بادی‌های تولید شده به دنبال عفونت مصونیت‌بخش باشند یا نه و تا چه زمانی مصونیت‌بخشی خود را حفظ کنند.

coronavirus

بررسی‌های پیشین درباره ویروس‌های کرونا نشان داده‌اند که می‌توان افراد یک سال پس از عفونت اولیه دوباره با ویروس آلوده کرد.

یک بررسی جدید در هلند نشان داده است که این مصونیت در برابر ویروس‌های کرونای عامل سرماخوردگی ممکن است بیش از ۶ ماه پس از عفونت اولیه به درازا نکشد.

این بررسی بر روی ۱۰ مرد بالای ۳۵ سال برای تعیین میزان آنتی‌بادی‌ها به دنبال عفونت با چهار ویروس کرونای فصلی عامل سرماخوردگی انجام شد. این مردان که ۲۷ تا ۴۰ ساله بودند، با فواصل سه تا شش ماه آزمایش شدند.

نتایج نشان دهنده مدت کوتاه مصونیت پس از ابتلا به ویروس‌های کرونا بود، به طوری که شش ماه پس از عفونت اولیه میزان آنتی‌بادی در آنها به شدت کاهش یافت و عفونت دوباره پس از ۱۲ ماه به طور مکرر در این افراد رخ داد.

اگر ویروس جدید کرونا یا ویروس سارس-کوو-۲ مانند این ویروس‌های کرونای فصلی عمل کند و مصونیت پس از ابتلا به آن بیش از شش ماه طول نکشد، دیگر نمی‌توان انتظار داشت پدیده «ایمنی جمعی» باعث فروکش کردن همه‌گیری به طور طبیعی شود.

یک یافته دیگر در بیماران بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا ادامه یافتن یا سربرآوردن دوباره  برخی از علائم هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از پایان یافتن دوره حاد بیماری است.

آیا ادامه یافتن برخی از علائم به معنای پنهان ماندن ویروس در بدن و دوباره فعال شدن آن است؟ یا تداوم واکنش التهابی که عفونت اولیه با ویروس برانگیخته است، باعث این الگوی بروز علائم می‌شود؟ اکنون می‌دانیم که پاسخ شدید دستگاه ایمنی که در موارد حاد بیماری نقش مهمی در آسیب‌ به ریه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی دارد. ممکن است پاسخ ایمنی تاخیری در واکنش به ویروس‌های باقیمانده در اندام‌ها باعث سر برآوردن دوباره علائم در برخی از بیماران شده باشد.

برای پاسخ دقیق‌تر به این پرسش‌ها باید در انتظار یافته‌های بررسی‌های بعدی ماند.

کد خبر 514855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha