یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

در طول تاریخ ادبیات جهان همواره با زندگینامه‌های متعددی از متفکر، ادیب و هنرمند روبه‌رو بوده‌ایم که نمایانگر سیر زندگی آن افراد، شرح مشقات، ذکر خاطرات و چه بسا درک و دریافت آنها از زندگی بوده است.

زندگی من، پائولوکوئیلو
خوان آریاس
مترجم: خجسته کیهان
انتشارات: مروارید
2600 تومان

 ولی همیشه در گوشه‌ای از ذهن‌مان نقطه تاریکی هست که ما را به  هزار توی دنیایی پرتاب می‌کند و هیچ نمی‌دانیم که ما با زندگینامه‌ای واقعی از آن شخص روبه‌روئیم یا بناست  این‌بار هم با یک زندگینامه، روایتی دیگر، آنچه نویسنده آرزو داشته، تصور نویسنده از خودش و داستانی که نویسنده با نام واقعی‌اش قهرمان آن است، سحر شویم. علاقه به دانستن جزئیات زندگی خصوصی متفکران، دانشمندان و هنرمندان نه تنها برای سرگرمی بلکه به جهت همذات‌پنداری و گاه الگوپذیری برای همه مردم در تمام زمان‌ها جذاب بوده است.

صرف‌نظر از اینکه یک اثر جزئیات واقعی زندگی انسان مهمی را بازگو می‌کند، باز هم با اثری مواجهیم که می‌توانیم خود را به آن بسپاریم و همان رفتاری که با دیگر آثار ادبی داریم با آن نیز داشته باشیم و چه سعادت بزرگی است اگر آن اثر به قلم نویسنده‌ای توانا و متفکری گرانقدر نگاشته شده باشد مثل یاسپرس و راسل.

کتاب زندگی من، پائولوکوئیلو زندگینامه‌ای است از پائولوکوئیلو که به شیوه‌ای جالب طراحی شده است. کتاب براساس گفت‌وگویی است که خوان آریاس آن را با کوئیلو تنظیم کرده است. این گفت‌وگو اوایل ژوئیه 1998 که جهان در تب و تاب مسابقات جام جهانی فرانسه فرو رفته بود در منزل کوئیلو در ریودو ژانیرو مقابل پلاز کوپاکابانا انجام شده است.پائولوکوئیلو در 27 اوت 1947 در شهر ریودوژانیرو در خانواده‌ای از طبقه متوسط زاده شد، پدرش مهندس و مادرش مومن بود. او در کودکی نشان داد که به خواندن آثار بورخس و هنری‌میلر و تماشای تئاتر بیش از درس و تحصیل علاقه دارد.

سه بار به آسایشگاه روانی سپرده شد تا اینکه سرانجام از آنجا گریخت. در جوانی شیفته افکار مارکس، انگلس و چه‌گوارا شد. در این دوران گرفتار بحرانی معنوی بود که او را در مورد بی‌ایمانی نسبت به خداوند دچار تردید کرد سپس به جست‌وجوی تجربه‌های درونی تازه برآمد. در این راه به موادمخدر و توهم‌زا و فرقه‌های مختلف و سحر و جادو پناه برد. وی همه آمریکای لاتین را در جست‌وجوی کارلوس کاستاندا گشت سپس به دست یک گروه از شبه نظامیان دیکتاتوری برزیل زندانی و شکنجه شد.

در سال 1976 به عنوان خبرنگار چند نشریه برزیلی به انگلستان رفت. در 34 سالگی ایمان به مذهب کاتولیک را که چند سال قبل از دست داده بود بازیافت. پائولوکوئیلو به طنز می‌گوید: «آن‌قدر پول دارم که می‌توانم سه بار دیگر متولد شوم.» وی سالی 400 هزار دلار از حق تالیف خود را به بنیاد هم نامش اختصاص داده که توسط همسرش کریستینا اداره می‌شود و اهداف گوناگونی چون کمک به بینوایان و دفاع از فرهنگ برزیل و کمک به گسترش این فرهنگ از آن جمله است.

این کتاب شامل فصولی از جمله: آسایشگاه بیماران روانی، زندان و شکنجه، زندگی خصوصی، سیاست و اخلاق، جادو، موادمخدر، بازگشت به ایمان و مصاحبه با کوئیلو درباره آخرین اثر او- که  شیطان و خانم پریم  نام دارد- است. وی همچنان در برزیل زندگی می‌کند کشوری که دوست دارد ، زیرا در برزیل میان مقدس و نجس تفاوتی نیست و کسی از اینکه به ارواح معتقد باشد شرم ندارد.

کد خبر 52958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز