همشهری آنلاین: وزیر راه و ترابری در خصوص دلایل اتحادیه اروپا در ممانعت از پرواز هواپیماهای ایرانی به این کشورها گفت: این موضوع در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، محمد رحمتی در حاشیه همایش بین‌المللی چابهار، ترانزیت و توسعه‌ محور شرق در جمع خبرنگاران در واکنش به این سوال که دلایل متوقف شدن پروزاهای ایران ایر به اروپا چه بوده است و آیا سازمان هواپیمایی در تامین هواپیما با مشکل مواجه شده است گفت: اتفاق خاصی برای هواپیماهای استیجاری نیافتاده و اخیرا نیز قصد تبدیل اجاره هواپیما به خرید داریم که اخیرا هشت فروند هواپیمای اجاره‌ای خریداری شده است.

وزیر راه تاکید کرد: در زمینه هواپیما نسبت به ماه‌های گذشته و حتی سال گذشته اتفاق خاصی نیافتاده و قطعا هواپیماهایی که مدت اجاره آنها اتمام می رسد باید برای چک شدن بازگردد و لذا تعدادی از هواپیماها برای انجام چک رفتند و همین امروز نیز تعدادی از این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور اضافه شدند.

وی عنوان کرد: هواپیمایی که از طریق ایران‌ایر به اروپا پرواز می‌کنند هواپیمای ایرباس و بوئینگ هستند که استیجاری نیستند. رحمتی درباره دلایل متوقف شدن پروازهای ایران ایر به اروپا توضیح خاصی نداد و گفت: این موضوع در دست بررسی است.

او همچنین درباره برنامه وزارت راه برای افزایش قیمت بلیت عنوان کرد: وزارت راه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت‌ها ندارد.

وزیر راه در ادامه درباره چگونگی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در وزارت راه نیز گفت: در راستای اجرای این سیاست‌ها شرکت‌های هما، رجا و بسیاری از شرکت‌های وابسته به وزارت راه به هیات خصوصی سازی معرفی شدند که در حال آماده شدن برای ورود به بورس و واگذاری هستند. البته آنچه در این خصوص اهمیت دارد نهایی شدن قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در مجمع تشخص مصلحت نظام است.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت راه برای توسعه‌ محور شرق چیست؟ گفت: دولت در مورد توسعه‌ این محور در سال ۸۲ مصوبه‌ای داشته است که براساس آن برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف شده و در دست اجراست. البته در سال جدید هشت میلیارد تومان برای مرز میلک اعتبار پیش‌بینی شده و راه دوغارون به مشهد و راه تایباد به دوغارون نیز ۵۰ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نیز سایر راه‌های مواصلاتی هم در دست انجام است.

همچنین رحمتی در این همایش طی سخنانی عنوان کرد: وزارت راه مسئولیت بخش‌های دریایی زمینی، ریلی اعم از داخلی و ترانزیت را برعهده دارد و براساس آمار در بخش دریایی سه بندر بزرگ در دریای مازنداران و پنج بندر فعال در جنوب کشور را مدیریت می‌کند که این بنادر بیش از ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بندر شهید رجایی چابهار و بوشهر این ظرفیت تا ۱۵۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

به گفته‌ وی ناوگان کشتی‌رانی ایران بزرگترین ناوگان منطقه محسوب می‌شود و در بخش ریلی نیز در حال حاضر بیش از ۸۵۰۰ کیلومتر خط آهن داریم و سه هزار کیلومتر خط آهن جدید نیز در دست احداث بوده و بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن نیز در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی عنوان کرد: تا پایان امسال دو خط ریلی زاهدان ـ بم ‌و اصفهان ـ شیراز نیز به بهره‌بردرای می‌رسد.

او افزود: نگاهی به وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور مشخص می‌کند در حال حاضر ۱۸۰ هزار کیلومتر در دست بهره‌برداری است که ۸۰ کیلومتر آن راه‌های بزرگراهی و آزاد راهی بوده و بیش از ۲۵ هزار کیلومتر آن در امر ترانزیت استفاده می‌شود.

به گفته‌ وی بر اساس آمارها هر ساله به طور متوسط ۱۲۰۰ کیلومتر جاده در کشور ساخته شده است.

وزیر راه همچنین با اشاره به فعالیت ۶۰ فرودگاه تجاری در کشور افزود: هشت فرودگاه از بین این تعداد فرودگاه به صورت بین‌الملی فعالیت می‌کنند و فرودگاه چابهار که در محور شرق قرار گرفته با کاربری تجاری و نظامی که احداث فرودگاه تجاری با همکاری مناطق آزاد چابهار در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین با بیان وضعیت ترانزیت و حمل و نقل کالا در بنادر چابهار عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت چابهار بیش از دو میلیون تن است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کشتی‌های بزرگ هم قابل پهلوگیری در این بندر خواهند بود که با تحقق آن وضعیت تخلیه و بارگیری در این بندر به شش میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: بندر چابهار که لایه‌روبی حوزه‌ها، توسعه‌ موج ‌شکن‌ها و ایجاد دو پست اسلکه و نیز ساخت ترمینال چند منظوره در دست بررسی است تا پایان سال به زاهدان متصل شده و شمال شرق کشور به راه مطمئن‌تری تبدیل می‌شود البته راه فعلی بندر چابهار به زاهدان نیز در دست به‌سازی است و با تکمیل زیرساخت‌ها اتصال بندر چابهار به مرکز کشور هم امکان پذیر خواهد بود.

این همایش چهارم و پنجم خرداد ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است و در نشست‌های تخصصی آن ابعاد ملی و بین‌المللی توسعه و امنیت در چابهار، زیرساخت‌های حمل و نقل و مشارکت بخش خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 52879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز