گروه اقتصادی: در حالی که صبح امروز یکی از سایت‌های نزدیک به دولت خبری مبنی بر بازگشت توپولوف‌های 154 اجاره‌ای ایران به روسیه را منتشر کرده بود.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبر نگار همشهری چاپ عصر این خبر را تکذیب کرد و گفت: در متن خبر آمده بود که در پی بالا رفتن بهای اجاره هواپیما در روسیه و افزایش تعداد مسافرین و پروازها، یکی از شرکت‌های روسی اقدام به لغو پروازها و خروج هواپیماهای خود از کشور کرده است که این موضوع اصلا صحت ندارد و به دور از واقعیت است.

وی افزود: اصل قضیه یک اتفاق ساده است که در توضیح آن بزرگ نمایی شده است. همانند سال‌های گذشته یک روال معمولی اتفاق افتاده است که براساس آن شرکت‌های ایرانی از شرکت‌های هواپیمایی روسی تعدادی هواپیما اجاره می‌کردند و به فعالیت خود در خطوط هواپیمایی ادامه می‌دادند. این مقام آگاه با بیان اینکه هنگامی که قرار داد شرکت‌های هواپیمایی روسی با شرکت‌های ایرانی به پایان می‌رسد این هواپیما‌ها باید به روسیه باز گردند گفت: براساس مفاد قرار دادی که میان شرکت‌های هوایی ایران و روسیه وجود دارد این هواپیما‌ها برای بازرسی فنی در انتها قرار داد باید به روسیه باز گردد. وی ادامه داد: حتی این امکان وجود دارد که توافق مجددی برای اجاره دوباره هواپیمای روسی میان شرکت‌های هوایی ایران و روسیه حاصل نشود.

وی در رابطه با اینکه گفته شده است که علت این امر افزایش بهای اجاره هواپیما در روسیه نسبت به ایران است گفت: مالک این اختیار را دارد که هواپیما را به هر دلیلی دوباره اجاره دهد یا اینکه این کار را انجام ندهد و از اجاره مجدد آن امتناع کند. وی با اعتقاد به اینکه بازگشت توپولوف‌های اجاره ایران به روسیه یک وضعیت غیرعادی نیست گفت: هر ساله و در پایان قرار داد شرکت‌های هوایی باید این هواپیما‌ها به مبدا باز گردند که هم مورد بازرسی فنی قرار گیرند و هم برای توافق مجدد اجاره آن بحث شود. گفتنی است متن خبری که امروز از سوی این خبر گزاری منتشر شد اینگونه بود:  یک مقام آگاه گفت: در پی بالا رفتن بهای اجاره هواپیما در روسیه و افزایش تعداد مسافرین و پروازها، یکی از شرکت‌های روسی اقدام به لغو پروازها و خروج هواپیماهای خود از کشور کرده است.

این مقام آگاه در گفت و گو با فارس اظهار داشت: طی چند روز اخیر یکی از شرکت‌های روسی که هواپیماهای خود را برای جابه‌جایی مسافر به شرکت‌های هواپیمایی کشور اجاره می‌داد، اقدام به لغو پروازها و خروج هواپیماهای خود از کشور کرده است. وی افزود: در این راستا چندین فروند از هواپیماهای خود را که در اجاره برخی شرکت‌های هواپیمایی ایران بود باز پس گرفته که این امر با اطلاع‌ قبلی و با توجه به اتمام زمان قرارداد یک ساله استفاده از این هواپیماها صورت گرفته است. به گفته وی، علت این امر افزایش بهای اجاره هواپیما در روسیه نسبت به ایران است، به‌گونه‌ای که در آن کشور هزینه اجاره هر ساعت صندلی هواپیما حدود 100 دلار ولی در ایران این رقم حدود 35-30 دلار است. این مقام مسئول یادآور شد: پیش از فروپاشی شوروی سابق، روس‌ها سالانه حدود 80 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کردند که پس از فروپاشی، این رقم به حدود 607 میلیون مسافر رسید.

اکنون حجم جابه‌جایی مسافر در روسیه به همان حدود 50 میلیون نفر در سال رسیده که بر این اساس و با توجه به افزایش بهای اجاره هواپیما، دیگر برای آنها به‌صرفه نیست که هواپیماهای خود را به ما اجاره دهند. وی تصریح کرد: این هواپیماها اغلب از نوع توپولف 154 هستند. این مقام مطلع یادآور شد: البته این هواپیماها در حال جایگزین شدن هستند و تا چند ماه آینده علاوه بر جبران نبودن این هواپیماها، حداقل تا 50 درصد نیز افزایش تعداد هواپیما صورت خواهد گرفت.

کد خبر 51629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز