مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از تشدید برخورد با متخلفانی که بیش از ۳۰۰ هزار تومان بدهی جریمه دارند خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان با بیان این خبر افزود: با هماهنگی قوه قضاییه برای وصول این جرایم امسال اقدام می‌شود.

به گفته رویانیان، همچنین از تیر ماه نیز با خودروهای پلاک غیرملی مدل 54 به بالا به شدت برخورد شده و از ابتدای مرداد ماه نیز کارت سوخت این دسته از خودروها در صورت عدم تعویض پلاک دیگر شارژ نمی‌شود.

فرمانده پلیس راهور کشور در ادامه با اشاره به آغاز صدور گواهینامه هوشمند در سال جاری، گفت: بر این اساس دیگر جریمه به نام خودرو ثبت نشده بلکه به نام فرد ثبت خواهد شد که بدین ترتیب پیش‌بینی می‌کنیم تخلفات حدود ۵۰ درصد کاهش یابد و شمار قبوض جریمه از ۴۰ میلیون به ۲۰ میلیون در سال برسد.

رئیس پلیس راهور ناجا از برخورد با رانندگانی که بدهی جریمه زیر ۳۰۰ هزار تومان دارند خبر داد و گفت: این دسته از رانندگان نیز از ابتدای تابستان در صورت انجام هرگونه تخلف مورد برخوردهای تشدیدی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه به طرح تعویض پلاک اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو و حدود 6 میلیون موتورسیکلت از سال ۴۵ تا کنون در بانک اطلاعات راهور ناجا ثبت شده‌اند که بر اساس آمارهای موجود کمتر از ۵ میلیون موتورسیکلت در کشور فعال و حدود ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده نیز از رده خارج شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که حدود ۸ میلیون خودرو در کشور پلاک ملی هستند، افزود: حدود ۸۰ درصد کار تعویض پلاک به اتمام رسیده است.

وی گفت: از ۲ میلیون خودرو پلاک قدیمی و لیزری باقیمانده در کشور حدود ۹۸۰ هزار دستگاه فرسوده است که بخشی از این تعداد از به طور طبیعی به دلیل فرسودگی و بخشی نیز بر اثر تصادفات شدید از سیستم تردد خارج شده‌اند. همچنین بخشی از این خودروها نیز سرقتی است که آمار آنها موجود نیست.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: با این احتساب حدود یک میلیون خودرو پلاک قدیمی در کشور باقیمانده که به دلایلی هنوز برای تعویض پلاک مراجعه نکرده‌اند.

وی در تشریح دلایل عدم مراجعه مالکان خودروهای پلاک قدیمی برای تعویض پلاک گفت: بخشی از این خودروها تا کنون خودرو خود را بیمه نکرده‌اند که در حال حاضر برای تعویض پلاک باید جریمه عدم بیمه بپردازند.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: برای حل مشکل این دسته از خودروها در قانون جدید تصویب شده، ۴ ماه معافیت و بخشودگی عدم پرداخت حق‌بیمه در نظر گرفته شده است که این طرح از زمان ابلاغ به مدت ۴ ماه اجرا می‌شود. همچنین در این مدت نیز به مأموران پلیس گفته شده که تنها خودروهای فاقد بیمه را اعمال قانون و جریمه کنند.

وی با اشاره به این که بخشی از خودروهایی که تا کنون برای تعویض پلاک مراجعه نکرده‌اند، مشکل سقف بالای جریمه دارند، افزود: در این خصوص نیز پیگیری کرده‌ایم تا جریمه این دسته از خودروها به پلاک جدید آنها انتقال یابد تا در زمان تعویض پلاک از آنها جرایم معوقه اخذ نشود. اما در عین حال هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف در حال انجام است که خودروهای بالای ۳۰۰ هزار تومان بدهی جریمه در کشور برای یکبار تعیین تکلیف شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که بخشی از عدم مراجعه برای تعویض پلاک نیز متعلق به خودروهایی است که توان دریافت معاینه فنی ندارند، تصریح کرد: بیشترین آمار مرگ و میر در کشور مربوط به خودروهای مدل پایین است. از سوی دیگر اکثر زندانیان دیه نیز مربوط به خودروهای مدل پایین است که بیمه نیستند.

وی با بیان این که در این زمینه پلیس نباید خیانت کند و با شدت قانون را اجرا می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از ابتدای تیرماه خودروهای پلاک غیرملی مدل ۵۴ به بالا متوقف و مدارک آنها اخذ و ۵ روز برای تعویض پلاک به آنها مهلت داده می‌شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا افزود: این دسته از خودروها یا می‌توانند معاینه فنی بگیرند که در این صورت تعویض پلاک خواهند شد و یا این که با توجه به مصوبه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و در صورت تصویب دولت، یک میلیون خودرو فرسوده باقیمانده توسط راهور ناجا تسجیل می‌شوند.

وی در تشریح طرح تسجیل گفت: این دسته از خودروها فراخوان شده و توسط مأموران مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

سردار رویانیان افزود: بدین ترتیب خودروهایی که توانایی دریافت معاینه فنی داشته باشند، پلاک می‌شوند، آنهایی که قابلیت تردد ندارند، فرسوده شده و از رده خارج می‌شوند و آنهایی که مراجعه نمی‌کنند، یعنی وجود خارجی نداشته و کارت سوختشان ابطال می‌شود که بدین ترتیب طرح ملی تعویض پلاک به پایان می‌رسد.

وی در خصوص ادبیات پلیس نیز گفت: پلیس با جایگاه اصلی خود در کشور فاصله زیادی دارد و ما به دنبال پلیس حرفه‌ای هستیم که در این صورت ادبیات پلیس نیز درست می‌شود.

 سردار رویانیان با تاکید بر این که مردم ایران حق دارند که پلیس شایسته داشته باشند، تصریح کرد: یکی از بزرگترین آرزوهای من که به آن دست نیافتم تغییر رفتار پلیس راهور بود.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به تشکیل کارگاههای مختلف برای تغییر ادبیات و رفتار پلیس راهور در کشور گفت: در عین حال ۷۸ درصد مردم نیز با پلیس رفتار بدی دارند.

کد خبر 52878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز