همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به ترافیک سنگین محورهای شمالی در تعطیلات اخیر گفت: برآوردها نشان می‌دهد سفرهای انجام شده در این مدت با سفرهای تعطیلات نوروز برابری کرده است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که از 14 تا 18 خرداد ماه سال جاری 54 فقره تصادف فوتی و 377 فقره تصادف جرحی در جاده‌های کشور رخ داده است، افزود: بر این اساس 74 تن در صحنه این تصادفات کشته و 631 تن مجروح شدند.

2 هزار و 663 کیلومتر ترافیک خودروها

وی با اشاره به این که در سال 86 حدود یک میلیون و200 هزار خودرو جدید به کشور افزوده و150 هزار خودرو نیز از رده خارج شده است، گفت: بدین ترتیب صف ترافیک خودروها (طول ورود خودروها) به کشور در سال گذشته 2 هزار و 663 کیلومتر افزایش یافت.

فرمانده پلیس‌راه کشور به وجود 180 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در کشور اشاره کرد و افزود: از این رقم حدود 100 هزار کیلومتر راه روستایی و 80 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش ترافیک محورهای شمالی کشور گفت: در سال گذشته با توجه به تعداد خودروهای ورودی 51 هزار و 450 کیلومتر معبر جدید برای تردد خودروها نیاز است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به این که افزایش بار ترافیکی خصوصا در محورهای شمالی کشور مشهود شده است، گفت: تاریخ مصرف ایمنی جاده‌های چالوس و هراز به اتمام رسیده است و این جاده‌ها هیچ زمانی ایمنی ندارند؛ ولی مجبوریم علی‌رغم میل باطنی آنها را باز نگه داریم.

وی با اشاره به این که هر ماه، حداقل 2 بار این مسیرها به دلایل مختلف از جمله رانش کوه در بهار و زمستان، ریزش سنگ در تابستان و کولاک و بهمن در زمستان مسدود است، تاکید کرد: قدمت 7 دهه‌ای محور چالوس و ریزشهای پی در پی سنگ و بهمن در این مسیر، از سوی دیگر قدمت 4 دهه‌ای محور هراز و یک بانده و کم‌عرض بودن و ریزش پی در پی سنگ و بهمن در آن موجب بروز مشکلات متعدد، بسته شدن‌های متوالی و ناامنی این محورها برای مسافرت شده است، به شکلی که در ایام نوروز پارسال نیز شاهد مسدود شدن محور هراز و چالوس به دلیل ریزش سنگ بودیم و هم‌اکنون نیز محور چالوس علی‌رغم بازگشایی، مسیر امنی برای مسافرت نیست.

فرمانده پلیس‌راه کشور گفت: از سوی دیگر محور قزوین رشت نیز به دلیل ترافیک بالا و قدمت بیش از 3 دهه پاسخگوی سفرهای انجام شده نیست.

وی افزود: بر اساس استانداردهای موجود در جاده چالوس روزانه می‌تواند 28 هزار و 800 خودرو در 2 باند رفت و برگشت تردد کند، این در حالیست که در روزهای پیک ترافیک بیش از دو برابر این تعداد خودرو در این محور تردد می‌کنند.

فرمانده پلیس‌راه کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه با ورود خودروهای جدید باید بگوییم هر سال وضعیت ترافیک محورهای کشور خصوصا محورهای شمالی بحرانی‌تر می‌شود که اگر این روال ادامه یابد باید مسافران ساعت‌ها در ترافیک بمانند.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا آزادراه تهران ـ شمال که حدود 11 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، تکمیل و راه‌اندازی شود، افزود: توصیه می‌کنیم مسافران در عصرهای جمعه از محورهای شمالی خصوصا جاده چالوس تردد نکنند.

آزادراه تهران ـ شمال

فرمانده پلیس‌راه کشور با انتقاد از کندی روند ساخت آزادراه تهران- شمال گفت: تا زمانی که ساخت آزادراه تهران- شمال و بزرگراه قزوین - رشت به پایان نرسد، مردم همچنان باید در جاده‌های شمالی انتظار ترافیک و راهبندان را داشته باشند که این راهبندان هرسال بیشتر خواهد شد.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به ترافیک محور جاجرود گفت: پیش از پل جاجرود این مسیر سه بانده است که با رسیدن به پل، دو بانده و این امر نیز موجب پس‌زدگی بار ترافیکی در آن محدوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها در دو ماهه نخست سال جاری 150 هزار خودروی جدید به کشور اضافه شده، اما مشخص نیست که آیا زیرساخت‌های لازم برای این تعداد خودرو ورودی ایجاد شده است یا خیر.

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به ترافیک سنگین جاده‌های شمالی طی چند روز گذشته گفت: تمام توان عملیاتی پلیس راه را در جاده‌های کشور بکارگیری کردیم تا از روند راهبندان و ترافیک جلوگیری کنیم ولی جاده‌های شمال کشور دیگر توان تردد این میزان خودرو را ندارد.

وی با تاکید بر این که دیگر اقدامات پلیسی در روان‌سازی ترافیک محورهای شمالی جوابگو نیست گفت: در تعطیلات اخیر شاهد ریزش سنگ در محور هراز بودیم که خوشبختانه این حادثه که ساعت 3 بامداد رخ داد با اقدامات بموقع مأموران پلیس‌راه از بروز حوادث جانی و مالی در این محور جلوگیری شد.

برخورد با تخلفات حادثه‌ساز

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح تشدید اقدامات کنترلی در جاده‌های کشور گفت: بر این اساس از 10 خرداد ماه سال جاری تا کنون با تخلفات حادثه‌ساز 23 هزار و 267 وسایط نقلیه مسافربری و 13 هزار و 233 فقره تخلفات وانت‌بارها در کشور برخورد شده است.

وی افزود: در این مدت همچنین 808 وسیله نقلیه مسافربری، یکهزار و 684 وانت‌بار و 2 هزار و 311 مسافربر غیرمجاز نیز توقیف شده است.

کد خبر 54142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز