مشغله‌های زندگی، ذهن خیلی از ما را به خود مشغول کرده و همین درگیری‌های فکری باعث شده توجهی به اطراف خود نکنیم.

امیرانی

گاهی اوقات همین بی‌توجهی‌ها کار دستمان می‌دهد و به قدری در افکار خود غرق می‌شویم که حتی نشانی منزل خود را فراموش می‌کنیم یا دچار سوانح رانندگی می‌شویم.

اینها تا حدودی قابل قبول است و به هرحال ممکن است هرکسی به دلیل مشکلات زندگی یا درگیری‌های فکری، دچار اشتباهاتی شود، اما اگر غریبه‌ای از ما سراغ کوچه و خیابانی را بگیرد که در نزدیکی ما قرار دارد و آنجا را نشناسیم، کمی دور از انتظار است. همه ما باید سعی کنیم به محیط اطراف خود نگاهی دقیق داشته باشیم و به‌عنوان مثال، هنگام عبور از کوچه و خیابان‌ها، اسامی آنها را به خاطر بسپاریم و حتی موقعیت قرارگیری اداره‌ها، بوستان‌ها و واحدهای صنفی محله خود را یاد بگیریم. این کار در کنار کمک به خودمان و اعضای خانواده برای استفاده از امکانات محله‌مان، فایده دیگری هم دارد و آن، کمک به افراد غریبه‌ای است که در محل زندگی ما سرگردان شده و دنبال نشانی می‌گردند. موضوع دیگری هم که لازم است مسئولان به‌خصوص مسئولان بنیاد شهید یا شهرداری به آن توجه کنند، معرفی شهدایی است که اسامی آنها زینت بخش کوچه‌ها و خیابان‌ها شده است. بسیاری از شهروندان، اطلاع چندانی از نحوه شهادت یا زندگینامه شهدایی که نام‌شان در معابر نصب شده ندارند.

حتی نمی‌دانند این شهید روزگاری ساکن همین محله بوده‌اند و اکنون خانواده او در اینجا زندگی می‌کنند یا خیر. چند سال پیش طرحی برای نصب تابلو و شناسنامه شهدا در برخی از مناطق جنوبی شهر اجرا شد، اما متأسفانه نیمه‌تمام باقی ماند. در این طرح، تابلوهایی در ابتدای کوچه و خیابان‌ها نصب می‌شد که در آن عکس و اطلاعاتی از شهید از جمله سال تولد، سال شهادت، سن و... وجود داشت. این اقدام ارزشمند باعث شده بود ساکنان هر کوچه و خیابان، اطلاعاتی از شهیدی که نام او در معبر نصب شده، کسب کنند. هدف دیگر این کار، آشنایی نوجوانان و جوانان با آرمان‌های شهدا بود و با این طرح، نام و یاد شهیدان در قلب و روح ساکنان هر محله زنده می‌ماند و می‌توانستند شرحی هرچند کوچک از شهید کوچه یا خیابان خود به دیگران بدهند. اجرای دوباره این طرح در محله‌ها ضروری است و حتی می‌توان اطلاعات دیگری از شهید مثل سابقه سکونت او در محله، محل تحصیل، نام پدر و... در تابلوها نوشت. خوشبختانه باخبر شدیم نصب تابلو با تصاویر و زندگینامه شهدا در معابر اصلی منطقه ۱۸ شروع شده و بی‌شک به‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا کمک شایانی خواهد کرد. امید است این طرح در همه محله‌ها اجرا شود.  
 

کد خبر 528652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha