شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تنی چند از شخصیت‌های سیاسی لبنان در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار همشهری امارات توافق به‌دست آمده در نشست دوحه قطر را با ارزش توصیف کرده، تصریح کردند که نه تنها دستاوردهای این نشست، لبنان را از پرتگاه سقوط نجات داده بلکه سبب شده است تا آینده‌ای روشن پیش روی این کشور قرار گیرد.

براساس این گزارش رئیس سابق حزب کتائب لبنان معتقد است که توافق دوحه، این کشور را از خطر فتنه‌انگیزی و مصیبت نجات داده و لبنان را وارد مرحله ثبات و آرامش کرده است.

کریم بقرادونی با اشاره به اینکه «این توافق آتش بس نبود بلکه یک همبستگی و یک صلح طولانی‌مدت بود که نیاز به توجه و مراقبت دارد» گفت: «همه گروه‌ها به حداقل رضایت رسیدند نه حداکثر رضایت ولی در کل این توافق سیاسی به نفع گروه‌های مخالف جریان حاکم تمام شد.»

وزیر سابق لبنانی همچنین در ادامه، میشل سلیمان رئیس‌جمهور آتی لبنان را نقطه وصل ثبات سیاسی در این کشور و پایه‌های این استقرار و آرامش را ارتش و همبستگی آن با ملت دانست و گفت: اقتصاد لبنان پیشرفت خواهد کرد.

بقرادونی در ادامه نقش ایران را در به دست آمدن توافق دوحه بسیار مهم ارزیابی کرده و گفت: ایران از ابتدا تاکنون به‌دنبال یافتن راه‌حلی برای پایان بحران بود، چرا که وجود لبنان مستقل و با ثبات به نفع ایران است.

یک نماینده پارلمان لبنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری امارات گفت: «توافق دوحه در اصل شکست جریان حاکم و عقب‌نشینی آن از سیاست‌های آمریکا در لبنان است.»
دکتر مروان فارس در ادامه افزود: «گروه اکثریت از تحقق نتایجی که می‌خواست بازماند و مخالفان از این نتایج ابراز خشنودی کردند و تحصن خود را به پایان رساندند.»

این شخصیت سیاسی با تاکید بر اینکه اقتصاد لبنان در دوسال گذشته به‌دلیل سیاست‌های غلط جریان حاکم و نیز جنگ 33 روزه به شدت دچار مشکل و رکود شده بود پیش‌بینی کرد که این کشور از این پس وارد مرحله جدیدی از شکوفایی اقتصادی شده و از ثروت نفتی که کشورهای عربی از آن برخوردار شده‌اند، بهره‌مند شود.

مروان فارس با اشاره به دشمنی جریان حاکم با حزب‌الله و نادیده گرفتن شجاعت و شهامت مقاومت در برابر اسرائیل گفت: «جناح حاکم سعی داشت بحث سلاح مقاومت را در این نشست مطرح کند اما از آنجا که در واقع سلاح مقاومت، یک موضوع داخلی است اجازه مطرح شدن آن در دوحه مطرح نشد و من معتقدم که مقاومت با حصول این توافق پیروز شده است.»

نماینده پارلمان لبنان نقش ایران را نسبت به گروه‌های لبنانی متفاوت دانست و گفت: «ایران از حزب‌الله دفاع می‌کند، به این دلیل که حزب‌الله در مقابل اسرائیل ایستاده است، در حالی‌که کشورهای عربی با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند. ایران به‌طور قابل ملاحظه‌ای در بازسازی مناطق آسیب‌دیده جنگ 2006 نقش داشته و چنانچه از گفت‌وگوی دوحه حمایت نمی‌کرد، این توافق حاصل نمی‌شد.»

وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان نیز ضمن استقبال از نتایج به دست آمده در نشست دوحه جریان حاکم را جزیی از طرح آمریکا در منطقه دانست و گفت این توافق تا حد زیادی از تصمیم‌گیری‌های سازشکارانه آنها به نفع آمریکا جلوگیری کرد.

میشل سماحه سیاستمدار لبنانی با تاکید بر اینکه جریان حاکم تصمیماتی اتخاذ می‌کرد که مقاومت را مورد تهدید قرار می‌داد، گفت: «اگر جریان حاکم پس از پایان جنگ 33 روزه لبنان با اسرائیل که به برکت تلاش‌های مقاومت به پیروزی لبنان انجامید، خواسته‌های مخالفان را برآورده می‌کرد و حکومت را تنها برای خود نمی‌خواست امور به شکل طبیعی خود پیش می‌رفت و روابط دوستانه‌ای بین گروه‌های لبنانی ایجاد می‌شد.»

وزیر سابق دولت لبنان در ادامه گفت که کشورش پس از پیروزی در جنگ 33 روزه در سال 2006 گام‌های بلندی را جهت رسیدن به ثبات و آرامش برداشته که عمده آن از طریق تلاش‌های مقاومت بوده است و امیدوار است که بعد از این توافق همه لبنانی‌ها هوشیار باشند و هیچ بخشی از تشکیلات حکومت از نو در خدمت طرح آمریکایی - صهیونیستی قرار نگیرد.

سماحه با اشاره به اینکه نقش ایران در این دوره و در قبال کشورهای عربی- اسلامی و در یک کلام روابط آن با جهان عرب مثبت بوده است، گفت: «بعضی از کشورهای عربی ابتدای دهه80 وارد راهبرد آمریکا شدند؛ سیاستی که نام آن سیاست دوگانه بود و صدام حسین را برای شکست جمهوری اسلامی ایران ترغیب کردند و به وی کمک مالی کردند تا انقلاب را از اهدافش باز دارد ولی نتوانستند انقلاب اسلامی را از ادامه مسیرش متوقف کنند. ایران هم‌پیمان گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین است. گروه‌های مقاومت در لبنان و سوریه در دهه 90 پیروزی‌های متوالی به دست آوردند.»

او همچنین ایران را یکی از حامیان لبنان دانست و گفت: «ایران به‌عنوان یک طرف سیاسی مهم در منطقه بر آزادی تصمیم‌گیری در لبنان تاکید می‌کند و ما از تلاش‌های ایران سپاسگزاریم.»

کد خبر 52864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز