ترافیک، شلوغی، خستگی، ساختمان‌های دودزده و مرتفع و سیمای نازیبای شهری که‌گاه بر خستگی، خشونت و بدخلقی‌های شهروندان می‌افزاید، از عواملی بودند که دست به دست هم دادند تا مدیریت شهری پایتخت بر افزایش رنگ در شهر تمرکز کند و به شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه دستور دهد تا به زیباسازی مناطق و محله‌های خود اقدام کنند.

دیوارشهر

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا: این مأموریت در منطقه ۱۱ با اجرای نقاشی‌های دیواری دنبال شد.یکی از زیباترین نقاشی‌های دیواری که در منطقه ۱۱ اجرا شده، تصویر میدان حسن‌آباد قدیم بر دیوار بیمارستان نجمیه است که هر رهگذر سواره و پیاده را در خیابان جمهوری به سمت میدان بهارستان جذب خود می‌کند. رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ می‌گوید: «این طرح، بزرگ‌ترین نقاشی دیواری طهران قدیم است که به متراژ ۱۴۴۰‌مترمربع اجرا شده و هدف از اجرای آن نمایش چهره قدیم میدان حسن‌آباد به شهروندان تهرانی و گردشگران بوده است. »


به گفته «اشکان بیات» با توجه به قرار گرفتن منطقه ۱۱ در حصار ناصری، روایت قصه‌های تاریخی این منطقه در قالب نقاشی دیواری هم می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مورد توجه شهروندان قرار بگیرد هم جلوه بصری زیبایی به خیابان‌های منطقه ببخشد و به همین دلیل مورد تأکید شهرداری منطقه است.  

  •  تصاویر کارگران بر دیواره‌های خیابان کارگر جنوبی 

پروژه‌های نقاشی دیواری در شهر در نگاه نخست با هدف زیبا کردن منظر شهری اجرا می‌شود، اما شهرداری منطقه ۱۱ سعی کرده این پروژه‌ها را همسو با نام خیابان‌ها پیش ببرد. شروع نقاشی تصاویر کارگران بر دیواره‌های خیابان کارگر شمالی نمونه‌ای از این رویکرد است.  
نقاشی کارگران که این روزها در حال ترسیم روی دیوارهای خیابان کارگر جنوبی است، قرار است حکم شناسنامه این خیابان را داشته باشد. این اقدام مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته و معتقدند اجرای نقاشی دیواری روی دیوارهای رنگ‌پریده خیابان کارگر هم روح تازه‌ای به این خیابان می‌بخشد و هم باعث زیبایی آن می‌شود. «جابر عمادی» یکی از کاسبان این خیابان می‌گوید: «گاه در خیابان‌های شهر شاهد نقاشی‌های دیواری بی‌ارتباط با نام و مشخصه خیابان هستیم، اما ترسیم نقاشی‌هایی متناسب با نام خیابان یا تاریخ آن می‌تواند برای مردم جذابیت‌ داشته باشد. »
رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ درباره دیوارنگاره‌های خیابان کارگر جنوبی می‌گوید: «این خیابان با وجود اینکه عنوان کارگر را با خود به یدک می‌کشد، اما تا به حال از داشتن هرگونه نماد متناسب با این عنوان بی‌بهره‌بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم جای خالی این نماد را با نقاشی دیواری و تصاویر کارگران پر کنیم. »
به گفته بیات دیوارنگاره خیابان کارگر یکی از بزرگ‌ترین نقاشی‌های دیواری تهران است که جلوه بصری خوبی به خیابان کارگر خواهد بخشید. او ادامه می‌دهد: «روی ۸ دیوار در خیابان کارگر با متراژهای ۲۰‌مترمربع تا ۴۰‌مترمربع نقاشی‌هایی با موضوع کارگران طراحی و ترسیم خواهد شد. »

  •  نخستین نقاشی قهوه‌خانه‌ای در خیابان مولوی

یکی از اتفاق‌های خوبی که این روزها در منطقه ۱۱ شاهد رخ دادن آن هستیم، تلاش مسئولان شهری برای اجرای پروژه‌های نقاشی دیواری با موضوعات اساطیری است که برای نخستین بار قرار است در تهران اجرا شود. رئیس اداره زیباسازی منطقه ۱۱ در این‌باره می‌گوید: «خیابان مولوی یکی از خیابان‌های قدیمی ‌و تاریخی شهر تهران است که از قدیم فعالیت قهوه‌خانه‌ها در آن قابل توجه بوده است. با توجه به این موضوع سعی کردیم با اخذ مجوزهای لازم برای اجرای پروژه‌های نقاشی دیواری با موضوعات اساطیری و اجرای آنها گام مؤثری در جهت حفظ و نگهداری فرهنگ قدیمی ‌ایران با روایت بزم‌های تاریخی و اساطیری برداریم. »
با اجرای نخستین نقاشی اساطیری و قهوه‌خانه‌ای در منطقه ۱۱ با موضوع ملی و مذهبی، شهروندان تهرانی می‌توانند در زمان عبور از مقابل ۱۲ دیوار مشخص‌شده برای اجرای این نقاشی‌ها، با این قصه‌های اساطیری هم آشنا شوند. بیات با اشاره به تنوع موضوعی نقاشی‌های دیواری که در منطقه در حال اجراست، می‌گوید: «تنوع موضوعات و اجرای پروژه‌های مبتنی بر رنگ در خیابان‌های منطقه ضمن ایجاد زیبایی بصری در منطقه آرامش روحی و روانی شهروندان را نیز فراهم می‌کند. »
به اعتقاد رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱، یکی از راه‌های معرفی جاذبه‌های تاریخی ارزشمند در این منطقه ترسیم نقش‌هایی از این جاذبه‌ها روی دیوار معابر شهری منطقه است. او ادامه می‌دهد: «در این راستا از سال گذشته تا امروز کوشیده‌ایم با تمرکز بر نقاشی‌های دیواری با مضامین دینی و باستانی زمینه آشنایی شهروندان با این موضوعات را فراهم کنیم. »
او در ادامه با اشاره به توجه ویژه شهرداری منطقه به افزایش رنگ در شهر برای ارتقای شادابی و نشاط در شهر اظهار می‌دارد: «پروژه نقاشی دیواری خیابان شیخ‌محمدی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نقاشی دیواری منطقه در سال گذشته بود که در ۲ طرف بزرگراه اجرا شد و سیمای زیبایی در این نقطه از شهر ایجاد کرد. »

نقاشی دیواری خیابان انقلاب اسلامی؛ ترویج فرهنگ مطالعه
نقاشی دیواری خیابان جمهوری اسلامی/ میدان حسن آباد قدیم
نقاشی دیواری خیابان شیخ محمدی/ ایجاد نشاط و شادابی در زندگی
نقاشی دیواری خیابان جامی/ ترویج فرهنگ دینی و مذهبی در منطقه
نقاشی دیواری خیابان ولیعصر(عج)/  ترویج فرهنگ خانواده دوستی

کد خبر 527746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha