طی ۴۳سال زندگی‌اش با شرکت در دوره‌های مختلف هنری مهارت‌های زیادی کسب کرده و در رشته نقاشی ایرانی تحصیل کرده است. افتخار حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری بسیاری را دارد و رتبه‌های متعددی کسب کرده است. «زهرا جلیل‌نژاد» هنرمند ساکن محله شریعتی است که این روزها دوست دارد رنگ‌آمیزی دیوارهای بدمنظر محله‌ را انجام دهد.

زهرا جلیل نژاد

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: از کودکی هنر را می‌شناخت؛ روزهایی که با درست کردن روزنامه دیواری، ترسیم کاریکاتورهای کودکانه و... در مدرسه استعدادهای هنری‌اش را ابراز می‌کرد تا مقدمه رسیدن به جایگاه امروزی‌اش باشد، اما «زهرا جلیل‌نژاد» آغاز زندگی مشترک با یک هنرمند را عامل مهمی برای رسیدن به اهدافش می‌داند و می‌گوید: «با وجود علاقه‌ام به هنر، دوران دبیرستان در رشته علوم انسانی تحصیل کردم و شرایط شرکت در دوره‌های هنری خصوصی را نداشتم. همسرم تحصیلکرده رشته عکاسی بود. بعد از ازدواج در همان سال‌های ابتدایی تا حد زیادی با هنر عکاسی آشنا شدم. همراه همسرم در پروژه‌های عکاسی، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف شرکت و در دهه‌های۷۰ و ۸۰ چند رتبه در این زمینه کسب کردم.» این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه قرارگرفتن در چنین محیط‌هایی او را به آموختن یک هنر به‌صورت حرفه‌ای سوق داده است، می‌گوید: «با تشویق‌های همسرم تصمیم گرفتم در رشته نقاشی ایرانی ادامه تحصیل دهم. دوره کاردانی را در رشته نقاشی ایرانی و کارشناسی حرفه‌ای را در رشته نقاشی، نگارگری و زرنگاره گذراندم.» جلیل‌نژاد بعد از دریافت مدرک کارشناسی، آموزش‌های خود را تمام شده ندانسته است. او حدود ۴سال است در دوره‌های نوازندگی دف شرکت می‌کند، در حوزه‌های طراحی، اجرای تذهیب نقاشی ایرانی (زرنگاره)، ساخت رنگ، طلاگذاری و مهره‌کشی مهارت کسب کرده و هنوز هم در مؤسسه‌های خصوصی نزد استادان برجسته، دوره‌های حرفه‌ای نقاشی ایرانی را سپری می‌کند.  


نقاشی ایرانی را بشناسیم
علاقه خاصی به شرکت در فعالیت‌های محله‌ای دارد، اما هنوز فرصت انجام چنین‌کاری برایش پیش نیامده است. می‌گوید: «بزرگ شده کرج هستم. بعد از ازدواج مدتی در محله عبدل‌آباد سکونت داشتیم و بعد به محله شریعتی آمدیم. چند سال قبل قرار بود در سرای محله عبدل‌آباد جنوبی دوره‌های آموزش نقاشی ایرانی برگزار کنم، اما متأسفانه به دلیل شناخت ناکافی اهالی محله از نقاشی ایرانی و تبلیغات محدود، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به حد نصاب نرسید و کلاس لغو شد.» او از علاقه‌اش به‌ ترویج این هنر یاد کرده و می‌گوید: «متأسفانه منطقه ما در برپایی کارگاه‌ها و اجرای برنامه‌های مشارکتی با حضور هنرمندانِ نقاشی ایرانی ضعیف عمل کرده است. من دوست دارم آموخته‌هایم را به بچه‌های محله‌ام آموزش دهم، اما انجام این کار به تنهایی از عهده‌ام خارج و به تبلیغات و حمایت شهرداری و مراکز فرهنگی منطقه نیاز است.» وقتی از جلیل‌نژاد می‌خواهیم تا با نگاه تیزبین و هنرمندانه خود درباره زیبایی‌ها و نازیبایی‌های محله‌اش حرف بزند، می‌گوید: «حضور و همبستگی اهالی در فعالیت‌های گروهی مثل کمک به همنوعان، برگزاری مراسم مذهبی و... قابل تقدیر است. مرام همسایه‌داری هنوز در برخی محله‌ها دیده می‌شود که می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از زیبایی‌ها به آن اشاره کرد.» او درباره نازیبایی‌های محله‌اش هم می‌گوید: «زیاد شدن جانوران موذی در محله معضل بزرگی است که باید به آن رسیدگی شود. موش‌ها به راحتی در مخازن زباله، داخل نهرهای آب و سطح خیابان و پیاده‌روها جولان می‌دهند که بی‌شک منتقل‌کننده انواع بیماری‌ها خواهند بود.» روند کند اجرای طرح‌های عمرانی موضوع دیگری است که این بانوی هنرمند به آن اشاره کرده و می‌گوید باید به آن توجه شود. جلیل‌نژاد از آمادگی‌اش برای مشارکت در زیباسازی دیوارهای نازیبای محله می‌گوید و ادامه می‌دهد: «به نظر من دیوارهای میدان ماهان، نزدیک ایستگاه مترو شریعتی و دیوارهای میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌توانند گزینه‌های خوبی برای نقاشی به سبک هنر ایرانی باشند که نیازمند حمایت شهرداری از هنرمندان محلی منطقه است.»

افتخارات
 حضور در دومین جشنواره ملی نگارگری آیات در سال۱۳۹۸ 
شرکت در نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «مهر و ماه» در نگارخانه گل‌های داودی در سال۱۳۹۸
شرکت در نمایشگاه گروهی کنج خیال در نگارخانه لاجورد در سال۱۳۹۶ 
شرکت در نمایشگاه گروهی نگارینه در تالار رویش کانون اسلامی انصار در دی۱۳۹۶ 
حضور و کسب رتبه از جشنواره کشوری دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌ـ کاربری در سال۱۳۹۵ 
حضور در جمع نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در سال۱۳۹۴ 
حضور در دومین جشنواره سراسری باران رحمت (ویژه دانشجویان مراکز علمی‌ـ کاربردی فرهنگ و هنر) در خانه هنرمندان ایران در سال۱۳۹۴ 
شرکت در کارگاه نقاشی دومین جشنواره باران رحمت در خانه هنرمندان، آذر سال۱۳۹۴ 
شرکت در کارگاه نقاشی فرش مهربانی به میزبانی شهرداری تهران در سال۱۳۹۴ 
شرکت در نمایشگاه گروهی تذهیب و نگارگری نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در سال۱۳۹۱


با تأیید کمیته فرهنگی سازمان زیباسازی اجرا می‌شود
استقبال از طرح‌های هنرمندان 
رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۹ در پاسخ به پیشنهاد بانوی هنرمند ساکن محله شریعتی برای رنگ‌آمیزی مشارکتی دیوارهای منطقه می‌گوید: «ما علاقه‌مند به همکاری با هنرمندان منطقه هستیم، اما طرح‌های نقاشی دیواری با مجوز سازمان زیباسازی شهرداری تهران و توسط هنرمندانی که از سوی سازمان معرفی می‌شوند اجرا می‌شود.»
«علیرضا موسوی» با حمایت از هنرمندانی که علاقه‌مند به اجرای چنین طرح‌هایی هستند، می‌گوید: «این افراد می‌توانند طرح‌های خود را به اداره زیباسازی شهرداری منطقه ارائه دهند. ما این طرح‌ها را برای سازمان زیباسازی شهر تهران ارسال خواهیم کرد تا در صورت تأیید کمیته فرهنگی سازمان زیباسازی اجرایی شود.»
موسوی با اشاره به نقاش‌های دیواری که قرار است در امسال اجرا شود، می‌گوید: «به محض ابلاغ اعتبار، طرح‌های بسیاری در دستورکار قرار خواهد گرفت. با این حال اکنون طرح نقاشی بیش از ۸۵۰متر از دیوارهای بزرگراه شهید تندگویان در حال اجراست.»
 

کد خبر 503227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha