بوستان بانوان منطقه 21 با همکاری بانوان هنرمند، رنگ‌آمیزی و زیباسازی شد تا چهره‌ای شاداب‌تر از پیش به خودش بگیرد.

بوستان بانوان

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:   پاشیدن رنگ بر چهره این بوستان و بزک کردن آن با وسایل و سازه‌هایی که به چشم اغلب ما زباله و دورریختنی‌اند، فضا و منظره‌ای متفاوب از پیش به این تفرجگاه اختصاصی بانوان بخشیده است. اگر به تازگی به این بوستان نرفته‌اید، توصیه می‌کنیم سری به بلوار «گلها» بزنید و از این بوستان دیدن و تغییرات آن را از نزدیک تماشا کنید که خالی از لطف نخواهد بود. 

  •  بوستانی که اکنون زنانه‌تر شده است

سرپرست اداره بانوان شهرداری منطقه 21، درباره طرح رنگ‌آمیزی و زیباسازی بوستان بانوان در بلوار گل‌های «تهرانسر» به همشهری محله می‌گوید: «اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در سال گذشته، دستورالعمل طراحی و اجرای این طرح را در بوستان‌های بانوان و مجموعه‌های «شهربانو» ابلاغ کرد. پس از آن با واحد زیباسازی و خدمات شهری شهرداری منطقه در این‌باره جلسه‌ای برگزار کردیم. از قبل 15 نفر از بانوان هنرمند منطقه را شناسایی کرده بودیم که با آنها هم جلسه‌ای را برگزار کردیم تا طرح‌ها و ایده‌ها و نظرهای خود را در این‌باره مطرح کنند. در نهایت 7 نفر از این بانوان هنرمند تا انتهای طرح و در مرحله اجرای کار با ما بودند. با توجه به شیوع ویروس «کرونا» در اواخر سال گذشته، اجرای کار کمی دچار مشکل شد و به تأخیر افتاد. در ابتدا بخشی از کار به همت پیمانکار انجام شد و با استفاده از لاستیک‌های فرسوده، المان‌هایی مانند گلدان درست شد و با استفاده از پارچه‌ها برای برخی از درختان رخت و تن‌پوش دوخته شد. در ادامه، درهای بطری ازسراهای محله و دیگر بخش‌ها جمع‌آوری شد و بانوان هنرمند با استفاده از آنها سطل‌های زباله‌ای را طراحی کردند و ساختند تا با جانمایی آنها در بوستان بانوان، شهروندان با هدف بازیافت، درهای بطری و ظروف پلاستیکی خود را داخل آنها بیندازند. با استفاده از این درهای بطری، روی دیوار و فنس‌های بوستان طرح‌هایی به شکل گل ساخته شد. در مرحله آخر با استفاده از رنگ‌های شاد مانند قرمز و صورتی، نیمکت‌های بوستان که تیره بودند، رنگ‌آمیزی شدند. همه این کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد. مواد استفاده شده، شست‌وشو و ضدعفونی شدند و در همه مراحل کار از «ماسک» و «دستکش» استفاده شد.»

  •  هدف؛ زیباسازی و فرهنگسازی 

«فاطمه ترک»، درباره اهداف اجرای این طرح و بازخورد آن به همشهری محله می‌گوید: «هدف اصلی، زیباسازی بود تا بانوان و فرزندان آنها که به این بوستان می‌آیند، فضایی شادتر و شاداب‌تر را تجربه کنند. موضوع بعدی، تبلیغ و یادآوری این نکته بود که بسیاری از مواد دورریختنی و زباله‌ها مانند بطری و در آن، پارچه، مقوا و کاغذهای رنگی و لاستیک‌های فرسوده، این قابلیت را دارند که به سازه‌هایی زیبا مانند گلدان و سطل زباله و خیلی چیزهای دیگر تبدیل شوند. سازه‌هایی که در بوستان بانوان ساخته و جانمایی شده است، علاوه بر موضوع زیبا سازی، می‌خواهیم این پیام را به مخاطبانمان، انتقال دهیم که همه مواد دورریختنی قابل استفاده‌اند خوشبختانه در نظرسنجی که از مراجعه‌کنندگان بوستان بانوان انجام شده، بیش ترشان از این طرح استقبال کرده‌اند و آن را پسندیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد در اجرای کار و رسیدن به هدف‌هایمان موفق بوده‌ایم که جای شکرگزاری و خوشحالی دارد.»

  •  الگوسازی برای بانوان

«مریم گل محمدی»، 40ساله در بلوار «گلها» سکونت دارد و به قول خود یک جورهایی با بوستان بانوان همسایه است. این هم‌محله‌ای هم از طرح اجرا شده استقبال کرده و می‌گوید: «من از این طرح خوشم آمد و به گمانم خوب و جالب بود. فکر نمی‌کنم کار چندان سخت و پرهزینه‌ای باشد یا اجرای آن وقت‌گیر باشد، اما بی‌شک تأثیرگذار است و توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. به‌ویژه برای بچه‌ها که به رنگ و لعاب، علاقه زیادی دارند. دختر کوچکم وقتی برای نخستین بار این رنگ‌آمیزی و طرح‌های شاد را دید، حسابی ذوق‌زده شد. موضوعی که برای خودم بیشتر جالب بود، استفاده از مواد بازیافتی مانند در بطری بود که سازه‌ها و طرح‌های زیبایی با آنها اجرا کرده بودند. حتی به این فکر افتادم که در خانه، کار مشابهی انجام بدهم و برای همین، مطالعه و پرس‌وجوی مختصری در این زمینه انجام دادم و مقداری بطری و در آن و پارچه و پلاستیک جمع‌آوری کردم که هنوز به مقدار کافی نرسیده است.»

  •  تأثیر رنگ‌های شاد بر روحیه شهروندان

«زهرا باقری»، 25 ساله و ساکن محله تهرانسر، یکی از مراجعه‌کنندگان بوستان بانوان منطقه است که کارهای انجام شده در اینجا توجه‌اش را جلب کرده، می‌گوید: «کار بسیار خوب و جالبی بود که انجام شد. بوستان‌ها محل تفریح و هم‌چنین استراحت و تخلیه روحی انسان هستند و لازم است که فضایی شاد و دلگشا داشته باشند و در کنار فضای سبز و امکانات تفریحی و رفاهی، طراحی محیط و رنگ‌آمیزی آن هم تأثیر فراوانی در شکل گرفتن چنین فضایی دارد. به‌ویژه در جایی مانند بوستان بانوان که مخاطب آن خانم‌ها هستند که به رنگ و طراحی، توجه بیشتری نشان می‌دهند. رنگ‌های شادی که به نیمکت‌های تیره زده شده یا پارچه‌های رنگی که دور برخی از درختان کشیده‌اند و دیگر کارهای انجام شده، شاید ساده به نظر برسند و چندان هزینه بر نباشند اما تأثیرش روی مخاطب بسیار زیاد خواهد بود. حتی اگر خودش متوجه آن نشود، به شکل درونی آن را حس کرده و در رفتار و اخلاقش بروز پیدا می‌کند. به گمانم باید فضای همه بوستان‌ها به این شکل دربیاید و تنها به کارهای محدودی از این دست اکتفا نکنیم.»

کد خبر 526146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha