یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

غزاله زند: بهترین بازیکن این فصل پرسپولیس از افشین قطبی و حاشیه‌های پیرامونش می‌گوید.

کریم باقری را خیلی از کارشناس‌ها، بهترین بازیکن این فصل پرسپولیس می‌دانند. کریم در قهرمانی پرسپولیس نقش اصلی را داشت و حتی در همین بازی سپاهان هم هر دو گل پرسپولیس روی پاس‌های او به‌دست آمد و این کاپیتان باقری بود که تیمش را قدم به قدم جلو می‌کشید؛ بعد هم که آن صحنه رویایی آوازخواندن کریم؛ «پرسپولیس قهرمان می‌شه... نه، شده». کریم باقری روح پرسپولیس بود؛ به‌ویژه که او در تمام طول این فصل سخت، تنها کسی بود که حتی یک لحظه هم افشین قطبی را تنها نگذاشت.

***

  • قبل از اینکه قطبی به ایران بیاید، چه تصوری از او داشتید؟

راستش من فکر نمی‌کردم افشین قطبی به ایران بیاید و موفق شود چون او هیچ کجا سابقه سرمربیگری نداشت و بیشتر یک آنالیزور بود؛ حتی احساس می‌کردم مدیریت با این انتخاب، کمی اشتباه کرده یا ریسک بزرگی انجام داده.

  •  این تصورتان کی عوض شد؟ اصلا عوض شد؟

قطبی از اولین تمرین نشان داد که چیزهای زیادی از فوتبال بلد است و می‌تواند تیم ما را به قهرمانی برساند. او تمرینات متنوعی برای بچه‌ها درنظر گرفت تا تیم کسل نباشد که فکر می‌کنم بعد از همان اولین تمرین بود که تمام بازیکنان در مصاحبه‌هایی که انجام دادند، تاکید کردند سرمربی بی‌نظیری است و ثابت کرده بی‌دلیل نیست که در 3جام‌جهانی حضور داشته است.

  •  الان و در پایان فصل چه تصوری از افشین قطبی دارید؟

قطبی با این قهرمانی ثابت کرد در فوتبال هنوز هم با امید می‌شود تمام حاشیه‌ها را از بین برد. او مرد دوست‌داشتنی‌ای است که با رفتارش به دشمنان هم اجازه نمی‌دهد به او بی‌احترامی کنند. به نظر من قطبی یک مرد بزرگ است که در اولین سال حضورش به‌عنوان سرمربی، در جوی مثل جو فوتبال ایران توانست موفق شود و تمام منتقدان را ساکت کند. فکر می‌کنم قطبی فصل بعد در آسیا تیم را قهرمان کند.

  •  ولی گفته می‌شود جدایی قطبی از پرسپولیس قطعی است.

حتی اگر هم افشین قطبی برود، به نظر من باید آدم بزرگ‌تری را جانشین او کنند و هرکسی نمی‌تواند جای او را بگیرد؛ به‌خصوص اینکه الان تیم را هم قهرمان کرده و همه دوستش دارند.

  •  چرا در تیم قطبی آن‌قدر حاشیه وجود داشت؟

افشین قطبی شخصیت آرامی دارد و از کشوری آمده که همه‌چیز سر جایش قرار دارد. پس خیلی طبیعی است که نتواند با رفتارهای کسانی که در این کشور بزرگ شده‌اند، کنار بیاید. او در مقاطع مختلف نتوانست رفتارها را پیش‌بینی کند.

  •  خب چرا شما سعی نکردید بیشتر کمکش کنید؟

من فقط یکی از بازیکنان تیم بودم و هیچ اختیاری از  مدیرعامل نداشتم. اگر از ابتدای فصل، حبیب کاشانی در تمرینات به من اختیار تام می‌داد، دیگر اخراج شیث و مامانی پیش نمی‌آمد؛ حتی یک درگیری کوچک هم  اتفاقی نمی‌افتاد ولی متاسفانه این وظیفه را دیر به من دادند.

  •  ولی شما در طول فصل به نوعی وکیل مدافع قطبی بودید.

من کاپیتان تیم بودم و واقعا از اینکه هرکس از راه می‌‌رسید، سعی داشت افشین قطبی را تخریب کند، حرص می‌خوردم. از یک جایی تصمیم گرفتم از او حمایت کنم و تا جایی هم که می‌توانستم، این حمایت‌ها را به تیم تزریق کردم ولی یک عده‌ای بودند که دوست نداشتند پرسپولیس نتیجه بگیرد.

  • منظورتان دقیقا چه کسانی است؟

حالا که تیم قهرمان شده‌، دوست ندارم راجع‌به این افراد صحبت کنم ولی در حق قطبی خیلی نامردی شد؛ در حالی که او با همه صادق بود.

  •  اولین حاشیه‌ها کی به وجود آمد؟

فکر می‌کنم از هفته پنجم به بعد بود. ما هفته اول با سیستم 2-4-4 بازی کردیم ولی بعد از آن قطبی صلاح دید که 1-3-2-4 بازی کنیم. همین مسئله می‌توانست جرقه‌ای باشد برای حرف و حدیث‌هایی که اطراف تیم به وجود آمد، طوری که از حیطه فوتبال خارج شد و این بنده خدا را به هزار چیز دیگر متهم کردند که همه‌اش دروغ بود و زمان، این مسئله را تایید کرد.

  •  فکر می‌کنید این دروغ‌ها از کجا می‌آمد؟

قطبی اولین تجربه سرمربیگری‌اش را پشت‌سر می‌گذاشت و شاید هم طبیعی بود که عده‌ای دوست نداشته باشند این آدم در اولین تجربه، قهرمان شود.

  •  نظر شما چی بود؟

از همان اولین بازی که با او صحبت کردم، نظرم را جلب کرد. برای همین می‌خواستم اجازه ندهم کسی او را اذیت کند که چندان هم موفق نبودم؛ چون پرسپولیس تیم بزرگی است با حاشیه‌های مختلف که من به‌تنهایی نمی‌توانم کاری از پیش ببرم ولی تلاش خودم را کردم که کاپیتان خوبی برای تیمش باشم.

  • اولین دیدارتان با قطبی را یادتان هست؟

اولین روزی که سر تمرین آمد، ‌از قهرمانی حرف می‌زد؛ در حالی که حتی اکثر نفرات تیم را نمی‌شناخت. در آن روز همه سرمربی را مسخره می‌کردند.

  •  ماجرای این دل شیر چی بود؟ واقعا دل شیر داشتید؟

ما واقعا دل شیر داشتیم که با آن شرایط توانستیم تیم را به قهرمانی برسانیم. افشین قطبی این روحیه جنگجو بودن را بعد از مدت‌ها به تیم تزریق کرد.

  •  کریم‌ باقری امسال از همیشه بهتر بازی می‌کرد، دلیلش چی بود؟

حرف‌های قطبی برای بازگشت من به دوران اوج خیلی تاثیر داشت. او آن‌قدر از قهرمانی صحبت کرد که فکر می‌کردم اگر دوم شویم، کار زشتی انجام داده‌ایم، پس با تمام قدرت بازی می‌کردم تا یکی از ستون‌های موفقیت تیم باشم. از سویی سرمربی من را از دفاع، به خط هافبک آورد که همین مسئله هم خیلی به درخشش مجدد من کمک کرد. از هفته پنجم به بعد به افشین قطبی و قول قهرمانی‌ای که داده بود، ایمان آوردم. پس سرم را هم جلوی توپ گذاشتم تا تیم قهرمان شود. با این حال نمی‌توانم از خوب بودنم صحبت کنم؛ مردم باید نظر بدهند.

  •  پرسپولیس با مربی‌های معروف‌تری مثل دنیزلی و آری‌هان قهرمان نشد. افشین قطبی چه برتری‌ای نسبت به مربی‌های قبلی داشت؟

قطبی فقط به قهرمانی فکر می‌کرد و حتی دوم شدن و رفتن به آسیا هم برایش ارزشی نداشت. همه، آن مربیان را باور داشتند ولی  به قطبی از روز اول حمله کردند که فکر می‌کنم همین مسئله هم سرمربی را بیشتر به جلو هل داد تا تیم به قهرمانی برسد. علاوه بر تمام این مسائل، افشین قطبی نان دل مهربان‌اش را هم می‌خورد تا تیم به قهرمانی برسد.

  •  در استقلال و پرسپولیس هر مربی‌ای در سراشیبی می‌افتد، دیگر نمی‌تواند خارج شود. افشین قطبی چطور توانست بلند شود؟

چون حتی زمانی که 7امتیاز با سپاهان اختلاف داشتیم، امیدش را از دست نداد؛ بلکه به تیم روحیه بیشتری تزریق کرد. او یک روان‌شناس به معنای واقعی است. من قول می‌دهم تا چند سال آینده، او را در تیم‌های بزرگ دنیا ببینیم و بعد حسرت از دست دادنش را بخوریم.

  •  لحظاتی بود که فکر کنید جام از دست رفته؟

اولین بار زمانی بود که به‌خاطر محرومیت، تیم را در اهواز همراهی نکردم و 1-4 به استقلال اهواز باختیم. در آن بازی جلوی تلویزیون همه چیز را تمام شده دانستم و عصبی بودم ولی این حس خیلی زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردم، به پایان رسید چون در تمرین قطبی طوری رفتار کرد که انگار اتفاقی نیفتاده.

  •  زمانی که 6 امتیاز کسر شد چطور؟

آن موقع چندان نگران نبودم چون اوایل نیم‌فصل دوم بود و فرصت زیادی برای جبران داشتیم. البته زمانی هم که فاصله امتیازها با سپاهان به 7 رسید، کمی نگران شدم ولی باز هم سرمربی با حرف‌های امیدوارکننده‌اش اجازه نداد استرس داشته باشم.

  •  چه زمانی در فصل بیشتر از همه از قطبی ناامید شدید؟

زمانی که قصد اخراج چند بازیکن را به‌خاطر شیطنت داشت ولی با اصرارهای مدیرعامل، منصرف شد که واقعا از او ناامید شدم؛ ولی بعدا فهمیدم چاره‌ای جز کنار آمدن نداشته و زمانی هم که بعد از بازی با استقلال اهواز روی حرف‌اش ایستاد، واقعا به اینکه از او حمایت می‌کردم، افتخار کردم.

  •  وقتی بحث رفتن قطبی به تیم ملی مطرح شد، چه فکری کردی؟

خیلی ناراحت بودم و از جدایی‌اش هم نگران. ما فقط با قطبی می‌توانستیم قهرمان شویم چون او مجموعه را به این باور رسانده بود که شایسته قهرمانی هستیم. بعد از اینکه فهمیدم علی دایی رفته تیم ملی، واقعا خوشحال شدم که قطبی ماند و امیدوارم فصل بعد هم روزهای خوبی در کنار او داشته باشیم و در ایران بماند.

  •  دوست دارید بعد از فوتبال، دستیار قطبی باشید؟

علاقه چندانی به مربیگری ندارم و بارها گفته‌ام بعد از فوتبال به نشستن روی نیمکت فکر نمی‌کنم. در ضمن در این مدت هم به‌اندازه کافی از افشین قطبی یاد گرفته‌ام.

  •  چرا قطبی قبل از قهرمانی پرسپولیس محبوب شد؟

برای اینکه هواداران، قطبی را در نقش فرشته نجات پرسپولیس می‌دیدند و او آن‌قدر با صراحت صحبت می‌کرد که همه را شیفته خودش کرد. به‌نظر من هر کسی به مردم راست بگوید، به‌راحتی محبوب می‌شود ولی هر چقدر دروغ‌ها زیاد شود، مردم هم می‌فهمند نباید آن شخص را دوست داشته باشند. افشین قطبی حتی اگر پرسپولیس را قهرمان هم نمی‌کرد، باز محبوب بود و 100 هزار نفر به او می‌گفتند امپراتور.

  •  ولی قبول دارید شخصیت قطبی با فوتبال ایران جور در نمی‌آید؟

قطبی یک فرهنگ جدید به فوتبال ما آورد؛ طوری که مردم عاشق  او شدند. او در بدترین شرایط هم خندان بود و به هیچ‌کس توهین نمی‌کرد؛ حتی با بازیکنانی که در تیم اذیتش می‌کردند، با تمام بی‌احترامی‌ها کنار آمد. به‌نظر من باید تمام مربیان از قطبی یاد بگیرند؛ نه اینکه او را مسخره کنند.

  • کمی هم از بازی آخر بگو. آخرهای بازی با سپاهان واقعا فکر می‌کردید قهرمان شوید؟

خیلی سخت و پرفشار بود. آن‌قدر حواسم به بازی بود که ناامیدانه فکر نمی‌کردم چون در آن صورت توانی برای دویدن نداشتم. ما فرصت‌های زیادی داشتیم و وقتی آن توپ را سانتر کردم، در دلم گفتم خدایا مرا شرمنده این همه هوادار نکن که توپ با ضربه سر سپهر رفت درون دروازه.

  • و کریم باقری شد خواننده؟

خب، بعد از 6سال به آرزویم که قهرمانی پرسپولیس بود، رسیدم. حسابی جوگیر شده‌بودم و نمی‌دانستم دارم چه کار می‌کنم.

  •  حالا چرا شعار «پرسپولیس قهرمان می‌شه» را از بین تمام شعارها انتخاب کردید؟

چون خدا خودش می‌دانست که بیشتر از هر تیم دیگری لیاقت قهرمانی را داشتیم؛ البته آنجا هوای همشهری‌هایم را هم داشتم و به زبان ترکی هم خواندم.

کد خبر 52614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز