حصارهای کارگاهی همیشه از معضلات شهری بوده‌اند. «پیروز حناچی» پس از اینکه سکان شهرداری تهران را به دست گرفت،  در نخستین اقدام دستور جمع‌آوری حصارهای کارگاهی بلااستفاده را داد. این حصارهاجمع‌آوری شدند، اما هنوز هم نشانه‌هایی از این حصارها وجود دارد که به دلیل فعال بودن کارگاه‌های عمرانی نمی‌توان آنها را حذف کرد.

زیباسازی

همشهری آنلاین _ زینب زینال زاده:«عبدالرضا داودی» شهردار ناحیه4 منطقه 6 در یک اقدام جالب حصار کارگاهی خط 7 مترو را با مشارکت دانشجویان هنر به تابلویی زیبا تبدیل کرده است. 

هنگام‌ تردد در بزرگراه چمران و محدود پل گیشا حتماً حصارهای کارگاهی به رنگ آبی و سفید را دیده بودید. حصاری که مربوط به خط 7 مترو است و به گفته «عبدالرضا داودی» شهردار ناحیه4 منطقه 6، پس از جمع‌آوری، خروجی شمالی ایستگاه تربیت مدرس خواهد بود. او می‌گوید: «به دلیل مشکلات فنی ایجادشده در روند عملیات عمرانی خط 7 مترو، این کارگاه همچنان فعال است و به همین دلیل امکان جمع‌آوری آن وجود ندارد.»
به گفته داودی، این حصار کارگاهی برای رفاه بیشتر شهروندان حدود یک‌متر محصورتر شده و پیاده‌رویی برای عبور و مرور ساخته شده است. پل گیشا، معبری مهم و پر تردد است و وجود این حصارکارگاهی چهره نازیبایی به این محور داده بود و با توجه به محدودیت در جمع‌آوری آن، زیباسازی تنها راهکار مناسب بود. 
داودی در توضیح بیشتر می‌گوید: «برای زیباسازی این حصار کارگاهی از دانشجویان درخواست کردیم طرح‌های اولیه خود را ارسال کنند. دانشجویان استقبال کردند و طرح‌های خود را فرستادند که پس از تأیید و تصویب توسط کارشناسان زیباسازی شهر تهران و منطقه، کار نقاشی شروع شد.»
به گفته شهردار ناحیه4، حصار کارگاهی زمینه‌ای فراهم کرد تا دانشجویان برای زیباسازی شهر مشارکت کنند. او می‌گوید: «دانشجویان رشته هنر علاقه زیادی به زیباسازی شهر دارند و کافی است مدیران شهری از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کنند و فضای مناسب در اختیارشان قرار دهند.»
با اجرای طرح‌های متنوع و بهره‌گرفتن از رنگ‌های شاد و چشمنواز، اکنون به جای حصارکارگاهی یک تابلوی زیبا در برابر چشم رهگذران قرار دارد. 

  •  استقبال شهروندان

رهگذران هنگام عبور از کنار حصار کارگاهی نگاهی به آن می‌اندازند و لبخند رضایت بر لبانشان نقش می‌بندد. برخی هم در کنارش می‌ایستند و عکس می‌گیرند. «مریم رحمانی» از جمله کسانی است که هر روز در تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد و چمران‌ تردد می‌کند. او می‌گوید: «تا چند روز گذشته با حصارهای ایرانیتی بی‌روح مواجه می‌شدم و امروز با تماشای طرح‌ها و رنگ‌های زیبا حس شادی می‌کنم.»

به گفته رحمانی، انجام چنین کارهایی البته با مشارکت دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های هنری سبب زیباتر شدن تهران می‌شود: «در تهران از رنگ کمتر استفاده شده و هرجا که نگاه می‌کنیم، انواع المان‌ها و نمادهای بی‌روح و بی‌رنگ می‌بینیم. انجام چنین کارهایی در عین سادگی در افزایش حس شادابی و نشاط مردم مؤثر است.»  «امیر بقایی» هم با انجام چنین کارهایی موافق است و می‌گوید: «ایجاد نقش و نگار با تصاویری از طبیعت و مناظر زیبا با رنگ‌های شاد سبب تمدد اعصاب و کاهش استرس می‌شود. شهرداری با حمایت از دانشجویان رشته هنر و فراهم کردن زمینه مشارکت آنها می‌تواند، نقطه به نقطه پایتخت تابلوهای زیبایی خلق کند.»

کد خبر 525719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha