یک بررسی جدید در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد کمتر از یک صدم کودکانی که آزمایش کرونایشان مثبت شده است، به علت کووید-۱۹ می‌میرند، اما درصد کوچک اما قابل‌توجهی از آنها دچار بیماری شدید می‌شوند.

CHILDREN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه گروهی از پژوهشگران بریتانیایی، اتریشی و اسپانیایی پیامدهای بیماری در حدود ۶۰۰ کودک زیر ۱۸ سال مبتلا به ویروس جدید کرونا را بررسی کردند و دریافتند فقط یک چهارم از آنها بیماری‌ زمینه‌ای قبلی دارند.

این یافته‌ها در تضاد آشکار با نتایج در بیماران بزرگسال کووید-۱۹ است که اکثریتشان دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

این گروه همچنین دریافتند که بیش از ۶۰ درصد از کودکان با آزمایش مثبت کرونا نیاز به درمان در بیمارستان و ۸ درصدشان نیاز به مراقبت ویژه پیدا کرده بودند.

از ۵۸۲ کودک مورد بررسی، فقط چهار کودک مردند.

از طرف دیگر، ۹۰ کودک یا ۱۶ درصد هیچ علامتی را نشان ندادند.

مارک تبروگ از انستیتوی گریت اورموند استریت بهداشت کودک در یونیورسیتی کالج لندن گفت با اینکه این نتایج را نباید به جمعیت عمومی تعمیم داد، اما با این وجود این نتایج اطمینان‌بخش هستند.

به گفته این پژوهشگران اکثریت عمده کودکان و افراد کمسن فقط بیماری خفیف را تجربه می‌کنند.

با این وجود، شمار قابل‌توجهی از کودکان دچار بیماری شدید می‌شوند و نیاز به مراقبت ویژه دارند و این موضوع را باید هنگام برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی منابع مراقبت‌ بهداشتی با پیشرفت پاندمی باید در نظر داشت.

شایع‌ترین علائم در میان کودکان در این بررسی تب (۶۵ درصد)  و به دنبال آن عفونت فوقانی تنفسی (۵۴ درصد) بود، اما ۲۵ درصد هم دچار ذات‌الریه شدند.

سن یک عامل خطرساز شناخته‌شده اصلی برای بیماران کووید-۱۹ است و کودکان از هنگام شروع پاندمی نسبت به بزرگسالان کمترین شدت بیماری را داشته‌اند.

اما این بررسی نشان داد که شمار اندکی از کودکان همزمان با کووید-۱۹ دچار ویروس‌های تنفسی دیگر هم بودند و این کودکان با سه برابر احتمال بیشتر نسبت به کودکانی که فقط کووید-۱۹ دارند، به بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها به خصوص در فصل زمستان آینده هنگامی که عفونت‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا شیوع می‌یابد، اهمیت پیدا می‌کند.

کد خبر 525625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha