داروی ضد ویروسی رمدسیوری که اکنون در بیماران کرونا بستری در بیمارستان به طور داخل وریدی تجویز می‌شود، اما در ماه‌های آینده آزمایش بالینی یک شکل استنشاقی آن آغاز خواهد شد.

remdesivir

به گزارش همشهری آنلاین به نقل هلث‌دی نیوز رمدسیویر که شرکت گیلیاد سازنده آن است اکنون به عنوان درمان بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان در حال استفاده است. در حال حاضر، این دارو از طریق داخل‌وریدی از طریق تزریق روزانه در بیمارستان تجویز می‌شود.

شکل استنشاقی این دارو از طریق دستگاهی به نام «نبولایزر» تجویز می‌شود، بالقوه می‌تواند امکان تجویز زودرس این دارو در خارج از بیمارستان در مراحل ابتدایی‌تر بیماری را فراهم کند.

شرکت گیلیاد می‌گوید غربالگری برای انتخاب داوطلبان سالم برای شرکت در مرحله اول کارآزمایی بالینی شکل استنشاقی دارو در ماه اوت (شهریور) را شروع خواهد کرد.

قرار است رمدسیویر همراه با سایر درمان‌ها و در گروه‌های بیماران بیشتری به کار گرفته شود.

کارآزمایی‌های بالینی دیگر ایمنی و تاثیربخشی رمدسیویر را در بیماران بستری‌شده انجام داده‌اند.

یک بررسی بوسیله انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا یا NIAID نشان داد این دارو می‌تواند زمان بهبودی بیماران را به طور میانگین به اندازه چهار روز کاهش دهد و یک بررسی در بیماران با شدت متوسط بیماری (بیماران بستری‌شده که نیاز به اکسیژن نداشتند) نشان داد افرادی که پنج روز با رمدسیویر درمان شده‌اند پیامدهای درمانی بهتری نسبت به افرادی داشتند که درمان استاندارد دریافت کرده بودند.

داده‌های NIAID نشان داد که رمدسیویر بیش از همه بیمارانی موثر است که هنوز نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا نکرده‌اند، و بنابراین ضرورت بررسی بیشتری این دارو در بیماران در مراحل ابتدایی‌تر بیماری را مطرح می‌کند.

استفاده از شکل استنشاقی این دارو یک راه برای ارزیابی استفاده از آن در مراحل ابتدایی‌تر بیماری کووید-۱۹ است.

امید دانشمندان این است که مداخله درمانی سریع‌تر و در مراحل اولیه بیماری اصولا نیاز به بستری شدن را برطرف کند.

در مراحل انتهایی‌تر بیماری، پاسخ التهابی بدن است که ظاهرا بیشترین جنبه‌های مرگبار بیماری را ایجاد می‌کند بنابراین در اختیار داشتن ابزارهایی برای مبارزه با هر دو جنبه بیماری لازم است: داروی ضد ویروسی که خود ویروس را هدف قرار دهد و دارویی دیگر که پاسخ التهابی را مهار کند.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نتایج کارآزمایی رمدسیویر  با دو داروی تنظیم‌کننده دستگاه ایمنی داروی بارسیتینیب (مهارکننده JAK ) و داروی باسیلیزوماب (آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین -۶) منتشر شود.

یافته‌های مثبت آزمایش داروی ضدالتهابی دگزامتازون حمایت بیشتری از رویکردهای مکمل در درمان کووید-۱۹ ایجاد کرده است. دگزامنازون دارویی کورتونی یا استروئیدی است که بالقوه می‌تواند پاسخ‌ التهابی به ویروس را کاهش دهد.

شرکت گیلئاد می‌خواهد همچنین می‌خواد داروی رمدسیویر  را در گروه‌های بیماران آسیب‌پذیر هم امتحان کند.

گیلئاد هفته پیش اعلام کرد کارآزمایی‌بالینی دارویش روری ۵۰ نوزاد، کودک و نوجوان بستری‌شده به علت کووید-۱۹ آغاز خواهد کرد و همچنین قصد دارد این دارو در زنان باردار امتحان کند.

کد خبر 525237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha