منطقه یک با ظرفیت‌های متعدد فرهنگی، آموزشی، گردشگری و تفریحی همیشه میزبان نخستین‌هاست. نمونه‌اش همین افتتاح نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی شهری در حوزه گردشگری که به‌عنوان نخستین مرکز در کشور هفته گذشته کار خود را آغاز کرد.

استارت‌آپ

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:   مرکزی که قرار است میزبان کارآفرینان و استارت آپ‌ها در زمینه گردشگری و همه زیرمجموعه‌های آن باشد. کارآفرینی هم با ظهور تکنولوژی و در شکل جدید خود به‌صورت استارت آپ از سوی جوانان دنبال می‌شود. استارت آپ‌به دنبال تقویت ایده‌های خلاقانه است که بتواندآنها را به عمل تبدیل کند. ایده‌های زیادی که با وجود ظرفیت گردشگری در شمیران بسیار است. حالا هم که این مرکز گوی و میدان را برای کارآفرینان و علاقه‌مندان فراهم کرده است و آنها می‌توانند در کنار هم به تبادل ایده‌های خلاقانه و راهگشا بپردازند. مرکز نوآوری و کارآفرینی شهری در حوزه گردشگری در بوستان جمشیدیه میزبان ایده‌های ناب شهروندان و حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه است.  

  • محلی برای حضور سرمایه‌گذاران

استارت آپ‌ها به کمک زندگی این روزهای ما آمده‌اند تا با صرف وقت و هزینه کمتر بتوانیم به خواسته‌های خود برسیم. استارت آپ‌ها در حوزه گردشگری زیرمجموعه‌های متنوعی دارد که یکی از آنها به حوزه سلامت و پزشکی مربوط می‌شود. «علی وفایی» متخصص پوست و مو یکی از فعالان این عرصه، در روز افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی در بوستان جمشیدیه حضور دارد. می‌گوید: «یکی از راه‌های خلاقانه برای اشتغال جوانان حوزه استارت آپ‌هاست که با توجه به زندگی شهری امروز و نیازهای شهروندان دنیای وسیعی را دربرمی گیرد. فعالیت در حوزه استارت آپی یا همان کارآفرینی این روزها به محل بزرگ یا فضای زیادی هم احتیاج ندارد؛ فقط به درایت و هوش و حمایت سرمایه‌گذاران نیاز دارد. » وفایی درباره طیف مخاطبان استارت آپ‌های حوزه سلامت می‌گوید: «مخاطبان استارت آپ‌های حوزه سلامت از همه محله‌های پایتخت هستند. اما ممکن است به دلیل سطح دسترسی به امکانات و رفاه اقتصادی شهروندان محله‌های شمالی طیف بیشتر مخاطب را تشکیل دهند. » وفایی که در حوزه گردشگری سلامت با کشورهای اسلامی همکاری دارد اضافه می‌کند: «حضور سرمایه‌گذارانی مثل ما در این مرکز نوآوری و کارآفرینی می‌تواند از استارت‌آپ‌های خلاقانه جوانان حمایت کند و راه تحقق ایده‌های آنان هموار شود که این یکی از اهداف راه‌اندازی چنین مراکزی است. »

  • اطلاع از فعالیت باشگاه‌های کوهنوردی ایران با یک کلیک

«حمیدرضا رحیمی» از دیگر کارآفرینان حاضر در روز افتتاح مرکز نوآوری جمشیدیه از ۱۰ سال پیش برنامه‌نویسی کامپیوتر را آغاز کرده. او که مربی کوهنوردی هم است به فکر افتاد تا برنامه‌های کوهنوردی را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد و به همین دلیل آپلیکیشنی در زمینه برنامه‌های باشگاه‌های کوهنوردی طراحی کند. می‌گوید: «۲ سال پیش این برنامه را طراحی کردم که از سویی باشگاه‌های کوهنوردی ایران می‌توانند برنامه‌های خود را ثبت کنند و از سوی دیگر علاقه‌مندان و کوهنوردان می‌توانند برای حضور در هرکدام از برنامه‌های کوهنوردی ثبت‌نام کنند. تا قبل از این کوهنوردان به برنامه‌های همه باشگاه‌ها دسترسی نداشتند تا براساس علاقه و زمانبندی خود بتوانند از برنامه‌ها استفاده کنند. » او که در حوزه استارت آپ گردشگری فعالیت می‌کند، حمایت از استارت آپ‌ها را چندان کامل نمی‌داند و می‌گوید: «حمایت‌ها محدود است. خوشبختانه راه‌اندازی چنین مراکزی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران و ایده پردازان با هم در تعامل باشند. از همه مهم‌تر مشاوران یا به عبارتی شتاب‌دهنده‌های حاضر در این مرکز می‌توانند تسهیلگران بسیار خوبی باشند تا من به‌عنوان ایده‌پرداز و کارآفرین از صحت کارم مطمئن باشم. » 

  • تسهیل در کارآفرینی 

«حسین کیانی»در حوزه ساخت سامانه هوشمند در زمینه خدمات ورزشی و تغذیه‌ای فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «آمار بالای مرگ‌و میر در اثر بیماری‌های غیرواگیر، به دلیل نداشتن الگوی مناسب حرکتی و تغذیه‌ای ما را به فکر طراحی استارت آپ در این حوزه سلامت انداخت که زیرمجموعه گردشگری به حساب می‌آید. برای اینکه دستاوردها در حوزه سلامت در اختیار مخاطب قرار بگیرد باید بر بستر تکنولوژی سوار شد. خدمات در این سامانه با حضور متخصصان تغذیه و ورزش ارائه می‌شود. مخاطبان در این سامانه‌دوزبانه بدون هیچ محدودیتی با دسترسی آسان به خدمات دسترسی دارند. » کیانی بر لزوم راه‌اندازی مراکز نوآوری تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: «استارت آپ‌ها ایده‌های نوآورانه و خلاقانه هستند که لزوماً ارتباطات اجتماعی و مالی قوی ندارند. این نوآوری وقتی با چنین مراکزی لینک می‌شود، هم خلأهای خود را پر می‌کند و هم ارتباطاتش تسهیل می‌شود و بر این اساس کارآفرینی بهتری صورت می‌گیرد. » 

  • فرصت‌های منحصربه‌فرد منطقه و توسعه استارت آپ‌ها 

استارت آپ‌ها فرصت‌های جدید اشتغال به شمار می‌آیند. از زمان بحران کرونا که بسیاری از شرایط کسب و کار تغییر کرد استارت آپ‌ها بیش از پیش به‌عنوان فرصتی خوب برای اشتغالزایی شناخته شدند. استارت آپ‌ها در حوزه گردشگری هم صرفاً با مفهوم گردشگری و تفریح معنا نمی‌شود. گردشگری سلامت، تندرستی، ورزشی، درمانی، غذا، ماجراجویانه و شهری زیرمجموعه‌های این مفهوم است که در این مرکز از آنها حمایت و تسهیلاتی برای گسترش آنها در نظر گرفته می‌شود. نخستین مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه گردشگری یکی از فرصت‌های ویژه برای منطقه یک است. زیرا در این مناطق با توجه به ظرفیت‌های آن گردشگران و مراجعان زیادی داریم. از جمله ۳ بیمارستان مهم مسیح دانشوری، شهدای تجریش وطالقانی، پهنه کوهستانی، روددره‌ها، سفارتخانه‌ها، خانه موزه‌ها و عمارت‌های تاریخی که از فرصت‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد منطقه به شمار می‌آیند. امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های ویژه منطقه در حوزه گردشگری ایجاد این مرکز موجب برندسازی خدمات سلامت در کشور و اشتغال‌آفرینی پایدار را سبب شود و بحث گردشگری در این مرکز گسترش پیدا کند.  

  • نشانی

مرکـــــز نـــــوآوری و کارآفرینی شهری در حوزه گردشگری با در اختیار گذاشتن امکانات برای کارآفرینان و از طرفی امکان حضور سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها سعی می‌کند گام مهمی در حوزه استارت آپ‌های گردشگری بردارد. ساعت کار این مرکز از ۱۰ تا ۱۹ است. شما هم می‌توانیدبه خیابان نیاوران، خیابان فیضیه، اول بوستان جمشیدیه مراجعه کنید و به ایده خود جامه عمل بپوشانید.  

  • آشنایی با مرکز نوآوری 

راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی شهری در حوزه گردشگری در بوستان جمشیدیه حسن ویژه‌ای هم دارد و آن آخر هفته‌های پرتکاپوی این بوستان است که از همه نقاط پایتخت گردشگر دارد. «آرمین شهریاری» مدیر اجرایی مرکز می‌گوید: «بوستان جمشیدیه در روزهای تعطیل و آخر هفته میزبان اقشار مختلف است. این موضوع با توجه به اهداف این مرکز در بحث توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری یکی از نقاط قوت به حساب می‌آید. حضور مشاوران در این مرکز هم برای ایده پردازان راهگشاست. به تمام سؤالات آنان از جمله نحوه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و رفع مشکلاتشان پاسخ داده می‌شود. » شهریاری ادامه می‌دهد: «شرکت‌ها و افرادی که در این حوزه ایده دارند یا می‌خواهند کسب و کار خود را توسعه دهند می‌توانند از خدمات مستقر در این مرکز یا از خدمات مشاوره‌ای و آشنایی با شتاب‌دهنده‌ها بهره‌مند شوند. یکی دیگر از مخاطبان ما سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حوزه گردشگری هستند که در تعامل با ایده پردازان به نتایج مفید برای عموم جامعه می‌رسند. »
 

کد خبر 525174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha