مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

بنیامین صدر: رئیس ستاد کارآفرینی شهر تهران گفت: جوانان باید بدانند که با توجه به سیاست‌های رایج در کشور امکان استخدام دولتی تقریبا غیرممکن است،

پس باید چاره دیگری اندیشید، به این معنا که خوداتکایی و نوآوری تنها راه برون رفت از معضل بیکاری است و افراد جویای کار باید توانمندی‌های شخصی خود را بشناسند و آن را به کار بندند.

ناصر عبادتی، رئیس ستاد کار‌آفرینی در پاسخ به این پرسش که شناخت توانمندی‌های شخصی و ارائه تقاضای کار به مراکز رشد و توسعه کارآفرینی بدون حمایت‌های لازم، چگونه به کاریابی منجر می‌شود، گفت: وظیفه شهرداری تنها کاریابی مقطعی نیست بلکه ارتقای توانمندی‌ها و مهارت و همچنین فراهم کردن بستر برای خوداتکایی جوانان جویای کار مهم‌ترین هدف ماست.

هم اکنون نرخ بیکاری در ایران براساس برآوردهای رسمی دست کم ۱۲ درصد است.

این در شرایطی است که دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی هر ساله به تعداد جوانانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند می‌افزایند و از سوی دیگر زمینه لازم برای به کار گیری مهارت‌های بدست آمده در زمان تحصیل برای جوانان جویای کار وجود ندارد.

رئیس ستاد کار‌آفرینی ادامه داد، یک ستاد اثربخشی کوتاه مدت نخواهد داشت، حوزه کار‌آفرینی نسبت به سایر مباحث جدید است و خیلی از سازمانها و دستگاه‌ها به این مسئله در گذشته رویکرد جدی نداشتند بنابراین ضرور ی بود که زیر ساخت‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی شود که در کنار این فعالیت‌ها، اقدامات اجرایی عملیاتی در زمینه کار‌آفرینی و حمایت از کار‌‌‌‌‌‌آفرینان انجام شود.

به گفته او تلاش برای رونق اقتصادی شهروندان و کاریابی آنان از مهم‌ترین شعارها و برنامه‌های شهرداری تهران است.

عبادتی افزود: آسیب‌های اجتماعی هریک ریشه در بیکاری دارند. بنابراین باید چاره‌ای برای کارآفرینی شهروندان دارای صلاحیت انجام شود.

ستاد کارآفرینی شهر تهران، بر مبنای مصوبه شورای شهر تهران در سال ۸۲ و همچنین مصوبه شورای عالی شوراهای کلانشهرها در حمایت از کار‌‌‌‌‌‌آفرینان از تیر ماه ۱۳۸۵ در حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران شروع به کار کرد.

استراتژی ستاد کارآفرینی شهر تهران، آموزش و ترویج کارآفرینی، ارائه خدمات مشاوره کارآفرینی، پژوهش در حوزه کار، ایجاد و توسعه مراکز کار‌آفرین اعلام شده است.

دبیر ستاد کار‌آفرینی شهر تهران در زمینه فعالیت‌های انجام شده سال گذشته نیز گفت: فعالیت‌های ترویجی، فرهنگ‌سازی اطلاع رسانی به شهروندان در حوزه مباحث کار آفرینی، خوداتکایی، شناسایی طرح‌ها، برنامه‌های کار‌آفرینی و طبقه بندی‌ موضوعی در حوزه طبقه‌بندی شهری از کارهای انجام شده است.

عبادتی گفت: راه‌اندازی و ایجاد ۱۷ مرکز رشد و توسعه کار‌آفرینی و کلینیک مشاوره کار‌آفرینی که در هر یک از آنها در زمینه ترویج و آموزش شهروندان، انجام خدمات مشاوره فردی، شغلی و کسب و کار، ارائه تسهیلات مکانی، پشتیبانی از کار‌‌‌آفرینان محلی، تلاش در بالابردن سطح مهارتی آنها و توان اجرایی از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

به گفته او تا یک ماه دیگر در تمام مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران مراکز رشد و توسعه کار‌آفرینی ایجاد می‌شود. به‌طوریکه در هفته کارآفرینی که از سوم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا یازدهم این ماه ادامه دارد ۵ مرکز کار‌آفرینی دیگر در مناطق ۴، ۱۳، ۱۸ و ۲۱ و یک خانه کار‌آفرین در شمال منطقه یک گشایش می‌یابد.

دبیر ستاد کار‌آفرینی ادامه داد: این ستاد در سال گذشته جشنواره کار‌آفرینی، نشست با کار‌‌‌‌آفرینان برتر، برگزاری سمینارهای عمومی و تخصصی کار‌آفرینی را برگزار کرده بود.

همچنین قرار است جشنواره‌ای با نام نوآوری، تلاش و اشتغال با حضور برخی از کارآفرین‌های برتر پایتخت، در روزهای نهم تا یازدهم اردیبهشت ماه در بوستان قیطریه تهران برپا شود.

کد خبر 49747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز