در همین حوالی است، اما شاید تا به حال چیزی درباره‌اش نشنیده باشید یا اطلاعاتتان در مورد آن ناقص باشد. خانه‌ای که برای خدمت‌رسانی رایگان به افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی شکل گرفته و علاوه بر برگزاری دوره‌های متنوع علمی و هنری، به ارائه خدمات پزشکی و گردشگری هم می‌پردازد.

خانه کارگر

همشهری آنلاین_ زهرا بلندی:  بعد از چندماه تعطیلی خانه کارگر منطقه ۱۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا، با آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید تابستانی، آشنایی با خدمات این مرکز خالی از لطف نیست.  

خانه کارگر منطقه ۱۹ در تقاطع خیابان‌های بخشنده و رحمان قرار دارد. ساختمان نسبتاً نقلی است، اما با دارا بودن امکانات متعدد، شرایط میزبانی از بسیاری شهروندان را دارد. بعد از چندماه تعطیلی و برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی، اکنون با نزدیک شدن به فصل تابستان گروهی از افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی برای ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی به اینجا آمده‌اند. بیش از ۷۰ نوع کلاس آموزشی رایگان در رشته‌های مختلف هنری، آموزشی، فرهنگی و... در لیست دوره‌های خانه کارگر وجود دارد و ارائه برخی خدمات گردشگری، پزشکی و رفاهی از جمله برنامه‌های مهم این مرکز است که مدیر خانه کارگر منطقه ۱۹ با بیان آنها می‌گوید: «برگزاری دوره‌هایی مثل کامپیوتر، خیاطی، گلدوزی، کیف‌دوزی، چرم‌دوزی، ساخت گل‌های زینتی، ساخت زیورآلات و جعبه‌های کادویی، سرمه‌دوزی، روبان‌دوزی، آشپزی، عروسک سازی، بافتنی، بادکنک آرایی، قالیبافی، کلاس‌های تقویتی در همه مقاطع تحصیلی، زبان انگلیسی، سفره‌آرایی، نقاشی، قرآن، چرتکه، زبان انگلیسی ویژه کودکان و... جزء مهم‌ترین کلاس‌های این مرکز هستند. »
«مهرداد خسروی» در ادامه به برگزاری مجازی این دوره‌ها در روزهای شیوع کرونا اشاره کرده و می‌گوید: «مجوز برگزاری مجدد دوره‌ها صادر شده و برهمین اساس ثبت‌نام دوره‌های جدید را آغاز کرده‌ایم، اما اگر به هر دلیلی مجدداً در برگزاری کلاس‌ها اختلال ایجاد شود، کلاس‌ها را به‌صورت مجازی برگزار خواهیم کرد. » 
برگزاری کلاس‌های مجازی قرآن، طرح دیگری است که خسروی با اشاره به آن می‌گوید: «دانش‌پژوهان در زمان ثبت‌نام ساعت پیشنهادی خود برای آموزش تلفنی قرآن را ذکر کرده و مربیان برای آموزش با آنها تماس حاصل می‌کنند. » استفاده از خدمات مهدکودک این مجموعه نیز با ۲۰ درصد تخفیف و به‌صورت اقساطی برای افراد تحت پوشش امکان‌پذیر است.  

  •  استفاده از خدمات درمانی و مشاوره

عده‌ای برای کسب اطلاعات از شرایط استراحتگاه‌های خانه کارگر در شهرهای مختلف به اینجا آمده‌اند تا اگر کرونا مجال دهد، از خدمات آنها استفاده کنند. خسروی در این‌باره می‌گوید: «شهروندان با عضویت در خانه کارگر می‌توانند از استراحتگاه‌های وی‍ژه خانه کارگر در شهرهایی همچون گرگان، چمخاله، یزد، مشهد، تبریز، سرعین، شیراز، اصفهان، قشم و مازندران برای هرشب اقامت با هزینه ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان استفاده کنند. »
او با اشاره به اینکه رزرو اقامتگاه‌ها باید از یک ماه قبل انجام شود، ادامه می‌دهد: «برای کسب اطلاعات جزیی‌تر لازم است که شهروندان به سایت اینترنتی www.whsaraa.ir مراجعه کنند. » ارائه خدمات درمانی و حقوقی به اعضای خانه کارگر، یکی دیگر از موضوعاتی است که مدیر خانه کارگر منطقه ۱۹ در پاسخ به سؤال‌های مراجعه‌کنندگان می‌گوید: «ارائه تخفیف در استفاده از برخی درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، معاینه رایگان پزشک عمومی، پوست و مو و چشم پزشک، هرماه یکبار با اطلاع‌رسانی قبلی از دیگر خدمات خانه کارگر هستند. شهروندان برای استفاده از خدمات فیزیوتراپی رایگان خانه کارگر هم می‌توانند به خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه تهران مراجعه کنند. فیزیوتراپی کریمی و علیزاده هم جزء مراکز موجود در منطقه ۱۹ هستند که اعضای خانه کارگر با ارائه کارت عضویت می‌توانند با تخفیف از خدمات آنها بهره‌مند شوند. نشانی این مراکز به‌ترتیب خیابان شکوفه، نبش خیابان سلطان پور، روبه‌روی پارک بهار و سه‌راه شریعتی، کوچه صمدزاده، داخل ساختمان آراز است. » خسروی ضمن یادآوری از شرایط استفاده کارگران از بیمه تکمیلی به برگزاری جلسات ماهانه مشاوره با اطلاع‌رسانی قبلی می‌گوید: «افراد نیازمند دریافت مشاوره‌های حقوقی به‌خصوص درباره حقوق کار می‌توانند به دفتر مرکزی خانه کارگر مراجعه کنند یا با شماره ۹۱۰۰۹۰۸۸ تماس بگیرند. »

  • توانمندسازی و ایجاد کسب و کار

شهروندان بعد از شرکت در این دوره‌ها با دریافت مدرک از خانه کارگر می‌توانند در آن حرفه به کسب و کار بپردازند. این موضوعی است که خسروی با اشاره به آن می‌گوید: «هنرجویان بعد از توانمندسازی می‌توانند به‌صورت شخصی در نمایشگاه‌ها شرکت کنند یا به کسب و کار بپردازند. با این حال طی سال‌های گذشته با مشارکت هنرجویان رشته آشپزی، خیاطی و چرم‌دوزی، در نمایشگاه بوستان ولایت شرکت داشته‌ایم. حضور هنرجویان کلاس چرم‌دوزی در نمایشگاه مترو تئاتر شهر هم تجربه‌ای دیگر از حضور اعضای خانه کارگر منطقه ۱۹ در نمایشگاه‌ها بوده است. »

مدیر خانه کارگر منطقه ۱۹ به ایجاد شرایط تحصیل برای کارگران در ۵ دانشگاه علمی و کاربردی تهران اشاره کرده و می‌گوید: «دانشگاه‌های علمی و کاربردی تحت پوشش خانه کارگر ضمن ارائه تخفیفی خاص به اعضای خانه کارگر، بیشتر به ارائه رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌پردازند تا قشر کارگر بتوانند علاوه بر بالا بردن سطح علمی خود، موقعیت شغلی‌شان را هم ارتقا دهند. » اهدای سیم‌کارت رایگان به هواداران خانه کارگر هم از خدمات دیگر این مرکز به شمار می‌رود که خسروی درباره آن می‌گوید: «بعد از انجام مراحل ثبت‌نام و عضویت، به افراد سیم‌کارت رایگان که تا ۳ ماه قابلیت برقراری تماس درون شبکه رایگان دارد، اهدا می‌شود. ارائه تخفیف و شرایط خرید اقساطی از برخی فروشگاه‌های لوازم خانگی، فرش و... هم موارد قابل توجه دیگر هستند. »

او درباره شرایط و مدارک لازم برای ثبت‌نام می‌گوید: «افراد دارای بیمه تأمین اجتماعی اجباری و افراد تحت تکلف این گروه، دارندگان گواهی اشتغال از محل کار و کارت مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توانند با پرداخت ۵۰ هزار تومان حق عضویت برای ۳ سال، از خدمات این مرکز به‌صورت رایگان استفاده کنند. مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام یک قطعه عکس، کارت ملی و دفترچه بیمه است و واجدان شرایط می‌توانند به نشانی عبدل‌آباد، تقاطع خیابان‌های بخشنده و رحمان، پلاک ۴۶ مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۵۵۸۴۲۳۲۹ تماس بگیرند. »

  • مهارت‌آموزی در همین حوالی

امروز بیشتر هنرجویان کلاس خیاطی برای رفع اشکال در کلاس حاضر شده‌اند. «الهام عباسی» یکی از این افراد است که از ۷ ماه پیش عضو خانه کارگر شده و در کلاس‌های خیاطی شرکت می‌کند. این بانوی ۳۱ ساله درباره آشنایی‌اش با این مرکز می‌گوید: «دنبال یک کلاس خیاطی خوب در نزدیکی خانه‌ام بودم که توسط یکی از دوستان با خدمات خانه کارگر آشنا شدم. در کلاس‌های خیاطی این مرکز ثبت‌نام کردم و سطح کلاس‌ها آنقدر خوب است که در همین‌جا ماندگار شدم. هنوز در رشته خیاطی آنقدر حرفه‌ای نشده‌ام که بتوانم از طریق آن کسب درآمد کنم، اما حتم دارم این موضوع در آینده نزدیک محقق خواهد شد. » او با اشاره به اینکه در زمان حضور او در کلاس خیاطی، دخترش نیز در کلاس چرتکه شرکت می‌کند، می‌گوید: «خوشبختانه تنوع کلاس‌ها آنقدر بالاست که به‌صورت رایگان می‌توان با هر شرایط سنی در حرفه‌های مختلف، مهارت کسب کرد. »
«ربابه صالحی» یکی از هنرجویان قدیمی این مرکز است که خودش در سرای محله شریعتی جنوبی در رشته خیاطی مربیگری می‌کند. او با اشاره به اینکه بعد از یک سال و نیم شرکت در دوره‌های این مرکز، اکنون مربی قالیبافی، شبه قالی و عروسک‌سازی است، می‌گوید: «متأسفانه بسیاری از اهالی خانه کارگر را نمی‌شناسند یا از خدمات آن اطلاعات کافی ندارند. تبلیغات گسترده‌تر، استقبال بیشتر شهروندان را به همراه خواهد داشت. »
«مریم محسنی» هم بانوی دیگری است که با اشاره به عضویت همه اعضای خانواده‌اش در کلاس‌های خانه کارگر می‌گوید: «با معرفی یکی از دوستانم بعد از عضویت، ضمن نامنویسی در کلاس‌های خیاطی، دخترم را هم در مهدکودک ثبت‌نام کردم. ارائه خدمات درمانی رایگان یا با اعمال تخفیف، امکان جالب دیگری است که قصد استفاده از آنها را هم دارم. » 
 

کد خبر 524775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha