شورایاران منطقه۱۷ پا به پای شهردار منطقه در محله‌ها رکاب می‌زنند تا پیشتازبودن مدیران شهری و معتمدان محله‌ها در استفاده از این سبک حمل‌ونقل پاک را به شهروندان نشان دهند و آنها را بیش از گذشته به دوچرخه‌سواری ترغیب کنند.

دوچرخه

 همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:  براین اساس «محمود کلهری» شهردار منطقه۱۷ به دبیران شورایاری محله‌ها ۱۴دستگاه دوچرخه اهدا کرد و بازدید از منطقه را دسته‌جمعی و با دوچرخه انجام دادند. آنها با هم قرار گذاشتند سه‌شنبه هر هفته برای بازدید از گوشه و کنار منطقه با هم رکاب بزنند. نظر تعدادی از شورایاران را درباره این طرح و تصمیم بخوانید.

«علی‌اصغر محمد» شورایار سپیدموی محله گلچین است که در رکاب‌زنی مدیران شهری و شورایاران منطقه شرکت کرده است. شرکت در این رکاب‌زنی دسته‌جمعی خاطرات گذشته را برای او زنده کرده است. می‌گوید: «من در کودکی و جوانی مسیر خانه تا مدرسه و محل کارم را با دوچرخه طی می‌کردم، حتی برای سرزدن به باغ‌مان که در اسلامشهر قرار داشت، از دوچرخه استفاده می‌کردم. آن زمان اسلامشهر را به نام «ده قاسم‌آباد» می‌شناختند که از محله ابوذر لااقل ۲کیلومتر فاصله داشت. من بدون خستگی این فاصله را دوچرخه‌سواری می‌کردم و از هوای پاک مسیر هم لذت می‌بردم، اما از حدود ۴۰سال پیش دوچرخه‌سوار نشده بودم و این ایده شهردار منطقه خاطرات گذشته را برایم زنده کرد.» در رکاب‌زنی شهردار و شورایاران، دیدن حاج علی‌اصغر بر ترک دوچرخه برای اهالی تازگی داشت و توجه آنها را جلب کرد. او می‌گوید: «مردم که من را در حال دوچرخه‌سواری می‌دیدند، به شوخی می‌گفتند حاج اصغر یاد بچگی‌ات افتادی؟ در مسجد محل هم دورم را گرفته بودند و می‌خواستند برای آنها هم دوچرخه تهیه کنم.»

  •  برای خرید دوچرخه تسهیلات لازم است 

حاج علی‌اصغر پایین بودن قدرت خرید بسیاری از ساکنان منطقه برای تهیه دوچرخه را مهم‌ترین دلیل برای استقبال نکردن از این مدل حمل‌ونقل عنوان می‌کند و می‌گوید: «قیمت دوچرخه خیلی بالا رفته و بسیاری از مردم منطقه توان خرید آن را ندارند.» او که در روزهای جوانی به فروش و تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت مشغول بوده، پیشنهاد می‌کند نهادهایی مانند مدیریت شهری و سازمان محیط‌زیست برای خرید دوچرخه تسهیلاتی دراختیار مردم قرار دهند. حاج علی‌اصغر می‌گوید: «ضرب‌المثلی هست که می‌گوید اول چاله را بکن، بعد درخت را بیاور. ما اگر می‌خواهیم مردم فرهنگ استفاده از دوچرخه را بپذیرند، باید ابتدا به آنها کمک کنیم که صاحب دوچرخه شوند. من زمانی که نمایندگی شرکت ایران دوچرخ را داشتم، به هم‌محله‌ای‌ها دوچرخه و موتورسیکلت قسطی و نسیه می‌دادم، حالا هم اگر مسئولان تسهیلاتی دراختیار مردم بگذرانند، می‌توانم در بازگشت این سرمایه و جمع‌آوری اقساط از وام گیرندگان کمک کنم.» او که چند دهه از خدا عمر گرفته معتقد است اگر دوچرخه‌سواری به عادت مردم به‌ویژه سالمندان تبدیل شود، در پیشگیری و درمان بیماری‌های شایعی مانند آرتروز و سیاتیک تأثیر زیادی دارد. 

  •  سبب کنجکاوی مردم شد 

«صداقت پورعباسی» از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین شورایاران منطقه است. او به شادی و نشاطی که این برنامه در فضای محله‌ها ایجاد کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: «این بازدید یک برنامه رسمی بود، اما استفاده از دوچرخه سبب شد با شور و نشاط خاصی انجام شود.» پورعباسی اجرای این طرح را سبب کنجکاوشدن مردم درباره طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» می‌داند و تعریف می‌کند: «مردم در طول مسیر درباره این برنامه سؤال می‌کردند و صحبت‌های ما درباره کمپین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» جالب بود.» مسیر بازدید شهردار و شورایاران در این برنامه، روزگاری مسیر دوچرخه‌سواری و بازیگوشی‌های کودکانه پورعباسی بوده است. او می‌گوید: «همراه شهردار منطقه از محله‌های ابوذر غربی، بلورسازی، قلعه‌مرغی و سر پل امامزاده معصوم(ع) بازدید کردیم. شورایاران منطقه که در همین محله‌ها روزهای کودکی و جوانی خود را گذرانده‌اند، موقع عبور از هر کوچه و خیابان خاطرات زیادی را به یاد می‌آوردند و برای یکدیگر تعریف می‌کردند.» پورعباسی غروب روزهای تعطیل همراه اعضای خانواده‌اش به بوستان ولایت می‌رود تا اوقات فراغت خود را به دوچرخه‌سواری بگذرانند. 

  •  مسیر دوچرخه‌سواران ایمن نیست 

حجت‌الاسلام «امیر مقدم» از روحانیون منطقه و دبیر شورایاری محله وصفنارد است. او به دوچرخه‌سواری علاقه خاصی دارد و رکاب‌زنی در بوستان‌ها و کوچه و خیابان‌های محله از برنامه‌های ثابت او و فرزندانش است. حجت‌الاسلام مقدم می‌گوید: «این طرح شهردار منطقه حرکتی نو است و فرهنگسازی در این زمینه علاوه بر کمک به سلامت اهالی، جنب‌وجوش و سرزندگی خاصی را در محله‌ها به وجود می‌آورد.» او کمبود فضای مناسب و امکانات دوچرخه‌سواری را از موانع توسعه این فرهنگ عنوان می‌کند و می‌گوید: «مواقعی که با پسرهای ۱۰ و۵ساله‌ام در معابر محله دوچرخه‌سواری می‌کنیم، بارها مجبور می‌شویم از کنار خیابان و مسیر حرکت وسایل نقلیه عبور کنیم که خطرات زیادی به همراه دارد. در این منطقه مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن محدود است و اهالی فقط در بوستان‌ها می‌توانند با خیال آسوده به دوچرخه‌سواری بپردازند.» دبیر شورایاری محله وصفنارد، ایجاد باغ‌راه سلامت برای توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه را طرحی ضروری و ارزشمند می‌داند و می‌گوید: «ایجاد امنیت و سهولت در رفت‌وآمد دوچرخه‌سواران به نهادینه شدن استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک کمک زیادی می‌کند.»

  • قدم به قدم در مسیرحمل‌ونقل پاک

اهدای دوچرخه به دبیران شورایاری محله‌ها برای‌ ترویج حمل‌ونقل پاک و در امتداد طرح «از خانه تا مدرسه با دوچرخه» انجام شده که طرحی خلاقانه از طرف شهرداری منطقه۱۷ بوده است. 
فاز اول طرح، با اهدای ۱۰۰دستگاه دوچرخه از سوی مدیریت شهری به دانش‌آموزان دبیرستان دوره دوم ابوریحان بیرونی آغاز شد. این دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی برای رفت‌وآمد در مسیر خانه تا مدرسه از دوچرخه استفاده کردند. ۳۷دانش‌آموز و معلم مدرسه ابوریحان بیرونی که از دوچرخه‌های شخصی خود استفاده می‌کردند نیز به جمع رکاب‌زنان مسیر خانه تا دوچرخه پیوستند و تعداد اعضای شرکت‌کننده در فاز اول طرح به ۱۳۷دانش‌آموز و معلم رسید. 
طرح «از خانه تا مدرسه با دوچرخه» با اهدای ۲۰دستگاه دوچرخه دیگر به دانش‌آموزان دبیرستان دوره دوم سلمان فارسی وارد فاز دوم شد. در این مرحله زنگ دوچرخه‌سواری در چند مدرسه دخترانه طراحی شد و دوچرخه‌سواری جزو رشته‌های ورزشی دختران دانش‌آموز منطقه قرار گرفت. توسعه زیرساخت‌ها و خطوط دوچرخه منطقه از اقداماتی بود که به موازات اجرای این طرح انجام شد. 
«باغ‌راه سلامت» از شاخص‌ترین مسیرهای دوچرخه‌سواری منطقه است که کلنگ احداث آن اواخر سال گذشته بر زمین خورد و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. در این مسیر امکان دوچرخه‌سواری شهروندان برای دسترسی به ایستگاه‌های مترو زمزم و بریانک فراهم می‌شود. شهردار منطقه۱۷ در نخستین روزهایی که سکان مدیریت شهری این منطقه را در دست گرفت، به کمپین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» پیوست و بسیاری از بازدیدهای میدانی او و همکارانش از سطح منطقه با دوچرخه انجام شد. پیشتازی و پیش قراول شدن مدیران شهری در تحقق اهداف این کمپین، از عزم آنها برای پرهیز از شعارزدگی در این زمینه حکایت می‌کند و استفاده از ظرفیت فرهنگیان و معتمدان منطقه برای فرهنگسازی در میان شهروندان برای توسعه حمل‌ونقل پاک راهکاری سنجیده به شمار می‌رود که مدیریت شهری در پیش گرفته است. 

کد خبر 524763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha