دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

گروه ورزشی: امیر قلعه‌نویی که مدتی از استقلال تهران دور مانده بود، عصر دوشنبه ۳۰ اردیبهشت دوباره کارش را با آبی‌ها شروع کرد.

بازگشت امیر به استقلال با اتفاق مهمی همراه شده است؛ «آلترناتیوها به بن‌بست رسیدند.»

با این حساب وی در بازگشت به استقلال تمام قدرت را در اختیار خود می‌بیند. او این شانس را دارد که با تصاحب جام حذفی بار دیگر رقبای سنتی‌اش را کنار بزند. هرچند که بردن فولاد در خوزستان کار دشواری به نظر می‌رسد.

استقلال و جام حذفی

استقلال در آغاز فصل جاری رقابت‌های لیگ‌برتر به سرمربیگری ناصر حجازی نتوانست نتایج قابل قبولی را کسب کند. این در حالی بود که علی فتح‌الله‌زاده تنها تا  نیمه‌های فصل توانست از دوست دیرینه‌اش حمایت کند.

 اما با تشدید مخالفت‌ها علیه ادامه فعالیت حجازی روی نیمکت استقلال، مدیرعامل این باشگاه تصمیم گرفت گزینه جایگزین را با رأی خود حجازی به استقلال بیاورد. اتفاقی که در نوع خود  اما قابل هضم بود. چه همه تدابیر برای دور ماندن قلعه‌نویی از نیمکت سرمربیگری‌ استقلال اندیشیده شده‌ بود. البته مسئولان باشگاه استقلال هیچگاه این فرضیه را مورد تأیید قرار نداده‌اند.

با این حال گفت‌وگوی علی فتح‌الله‌زاده با یکی از خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که او از تصمیمات خویش در استقلال رضایت ندارد، آنجا که تأکید کرده است: «تاوان اشتباهات خودم را پس می‌دهم.» همچنین وی در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: «اشتباه کردم به ناصر حجازی اختیار تام دادم.»

فیروز کریمی اما گزینه‌ای برای دور ماندن قلعه‌نویی از استقلال بود. پروژه‌ای که خیلی زود به بن‌بست رسید تا در پایان رقابت‌های لیگ‌برتر، هواداران استقلال رقیب دیرینه‌شان را در قامت قهرمانی ببینند و تیم محبوب‌شان را در جایگاه سیزدهمی.

کریمی در چنین شرایطی چاره‌ای جز کناره‌گیری از استقلال نداشت. بنابراین برخلاف انتقال جنجالی‌اش از اهواز به تهران این بار بدون سروصدا از سمت سرمربیگری استقلال تهران استعفا کرد تا هیچ هواداری حسرت جدایی‌اش را نخورد.

قلعه‌نویی: قول قهرمانی نمی‌دهم

مسئولان باشگاه استقلال این جمله را برای اولین بار نیست که از زبان قلعه‌نویی می‌شنوند. چه امیر قلعه‌نویی در جلسه اواسط فصل نیز خطاب به هیأت‌مدیره باشگاه استقلال گفته بود که قول قهرمانی در لیگ‌برتر را نخواهد داد. شاید خود امیر هم نمی‌دانست که برای جداماندن از معادلات سرمربیگری استقلال بهترین بهانه را در اختیار مسئولان باشگاه قرار داده است.

وی در شرایط کنونی و پس از بازگشت به استقلال نیز تأکید کرده است: «مربی که قول قهرمانی می‌دهد یا دیوانه است و یا اینکه از فوتبال چیزی نمی‌فهمد.»

قلعه‌نویی که گفته می‌شود مسئولان باشگاه استقلال از او قهرمانی جام‌حذفی را می‌خواهند، به صراحت درباره این موضوع گفته است: «هیچ قولی نمی‌دهم. سابقه من نشان می‌دهد که با تمام وجود برای تیمم کار می‌کنم اما با این همه نه‌تنها در شرایط فعلی بلکه در هیچ مقطع دیگری قول قهرمانی نمی‌دهم.»

وی با اشاره به خواسته هواداران مبنی بر فتح جام حذفی تصریح کرده است: «من می‌دانم که هواداران روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند. آنها قهرمانی می‌خواهند و من برای شادی آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم و تمام سعی خودم را به کار می‌گیرم که آنها از استقلال رضایت داشته باشند.»

ریکاوری روحی بازیکنان

قلعه‌نویی قصد دارد بازیکنان استقلال را از لحاظ روحی به نقطه‌ای استاندارد برساند. او این موضوع را اصلی‌ترین هدف خود برشمرده و تأکید کرده‌است: «استقلال بازیکنان خوبی دارد. فکر می‌کنم آنها از لحاظ روحی باید احیا شوند. تنها در این صورت می‌توانیم خوشبین‌تر به آینده نگاه کنیم.»

سرمربی استقلال ادامه داده است: «بازیکنانی مثل آرش برهانی و میثم منیعی می‌توانند عصای دست من باشند. می‌دانم که چطور باید از آنها استفاده کنم.»

نکته جالب توجه اینکه قلعه‌نویی علاقه خاصی به این بازیکنان دارد. بازیکنی چون منیعی که در طول فصل نتوانست در پست دلخواه خود بازی کند با یک جابه‌جایی ساده می‌تواند بیش از اینها مفید بودنش را به استقلال ثابت کند. این در حالی است که به عقیده سرمربی استقلال، برهانی قابلیت‌های فنی بالایی دارد و فقط نیازمند یک روحیه تازه است.


تغییرات تاکتیکی استقلال

هرچند که امیر قلعه‌نویی در گام نخست قصد دارد تیمش را به لحاظ روحی دچار تحول کند اما با این حال به نظر می‌رسد که او در شکل و شیوه بازی استقلال نیز تغییراتی را ایجاد خواهد کرد. وی تأکید کرده است: «اصلی‌ترین مشکل استقلال در طول این فصل ارائه بازی محتاطانه و دفاعی بود.»

به همین دلیل به احتمال فراوان او در بازی‌های آینده تیمش را با سیستم‌های 3 – 3- 4 و 3-4-3 به میدان خواهد فرستاد. این بدان معنی است که قلعه‌نویی به قرار دادن کمتر از 2 فوروارد در زمین رضایت نخواهد داد.

ارتباط با بازیکنان

در طول فصل برخی بازیکنان از جمله علیرضا منصوریان حرف‌هایی را علیه قلعه‌نویی به زبان آوردند. آنها شاید تصورش را هم نمی‌کردند که دوری امیر از نیمکت سرمربیگری استقلال به این زودی خاتمه یابد و به‌رغم تمام تلاش مخالفانش،‌ بازهم قلعه‌نویی به این تیم برگردد.

آخرین خبرها حکایت از آن دارد که قلعه‌نویی فعلاً تصمیم خاصی درباره این بازیکنان ندارد. او در گفت‌وگویی تأکید کرده‌است: «فعلاً عذر هیچ بازیکنی را نمی‌خواهم چون اعتقاد دارم همین بازیکنان به درد استقلال می‌خورند.»

وی در حرکتی رو به جلو در عباراتی معنادار گفته است: «من معتقدم استقلال به بهترین شکل ممکن بسته شده است و نیازی به تغییر بازیکنان نیست.» با این حال نزدیکان قلعه‌نویی می‌گویند او در فصل نقل و انتقالات در اندیشه جذب بازیکنانی در خط هافبک و فوروارد خواهد بود.

او با انتخاب محمود فکری که البته در برهه‌ای مشکلاتی هم با امیر قلعه‌نویی داشت، نشان داده که در شرایط کنونی به دنبال انتقام‌جویی از بازیکنان نیست.وی تأکید کرده است: «به فکر کودتا نیستم. همین چیزها است که به استقلال ضربه می‌زند. من به خاطر هواداران به استقلال برگشته‌ام و با هیچکس مشکلی ندارم.»

با این حساب بعید نیست طی روزهای آینده حتی شاهد ائتلاف ناصر حجازی با امیر قلعه‌نویی هم باشیم. به خصوص اینکه حجازی در شرایط فعلی دوستی و مدارا با امیر را ترجیح می‌دهد. چه او دیگر جایی برای اعتراض نمی‌بیند.

قلعه‌نویی هنوز درباره حضور حجازی در استقلال واکنش جدی از خود نشان نداده است. وی همچنین دکتر عباس منتظری، روانشناس تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا را به زودی در کنار استقلال قرار خواهد داد.امیرقلعه‌نویی روز گذشته به تمرینات استقلال آمد تا تیم‌ را برای قهرمانی  جام حذفی آماده کند.

کد خبر 52388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز