شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره بین‌المللی فیلم کن روز چهارم خود را با اکران فیلم‌های جدیدی از جیمز توباک، کارگردان آمریکایی و«سه میمون» از نوری بیله جیلان کارگردان اهل ترکیه پشت سر گذاشت.

درحالی که حزب حاکم عدالت و توسعه در فضای سیاسی ترکیه با مشکلات زیادی مواجه است، فیلم جیلان به زندگی دشوار سیاستمدار مسنی به نام سروت (با بازی ارکان کسال) می‌پردازد.

این فیلم که در بخش مسابقه جشنواره به نمایش در آمد با استقبال تماشاگران مواجه شد و برخی از منتقدان این فیلم را در شاخه‌های فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد کاندیدای دریافت جایزه از هیات داوران می‌دانند.

اما دیگر فیلم برجسته جشنواره را می‌توان مستند جدید جیمز توباک به نام «تایسون» دانست که در بخش نوعی نگاه به اکران در آمد.

این فیلم در نگاه اول اثری تجاری محسوب می‌شد که شاید می‌توانست تنها برای علاقه‌مندان رشته بوکس جالب توجه باشد اما توباک پس از گذشت سال‌ها از ساخت مستند «بیگ بنگ» دومین مستند خود را با در نظر گرفتن تاثیر مسائل روانی بر زندگی ورزشی و خصوصی تایسون به تصویر کشیده است.

در این فیلم پیچیده، تایسون شخصیتی چند وجهی از خود ارائه می‌دهد که البته به‌نظر می‌رسد دوستی توباک با این بوکسور آمریکایی در ارائه این تصویر از او کاملا مؤثر بوده است و تایسون که قبلا یک بار در فیلم سیاه و سفید از توباک (در سال ۱۹۹۹) مقابل دوربین قرار گرفته بود در این فیلم بازی خوبی را ارائه داده است.

اما فیلم درخشان دیگری که توجه منتقدان را جلب کرد فیلم 3 اپیزودی «توکیو» بود که در بخش نوعی نگاه اکران شد.اپیزود اول این فیلم کاری از کلیپ‌ساز و کارگردان مشهور فرانسوی میشل گوندری به نام طراحی داخلی بود که تعدادی از هنر پیشگان ژاپنی در آن حضور داشتند.

اپیزود دوم کاری از لئو کاراکس فرانسوی است و بونگ جو هوو کارگردان کره‌ای سازنده اپیزود سوم است.

میشل گوندری در مورد نحوه ساخت این فیلم اشاره می‌کند که تهیه‌کنندگان پس از اینکه کاراکس و هوو را برای ساخت ۲ اپیزود انتخاب کرده‌اند به سراغ او آمده‌اند تا با انتخاب موضوعی آزاد، فیلمی کوتاه در مورد شهر توکیو بسازند و گوندری ترجیح داده است که این فیلم را براساس کمیکی از گابریه بل بسازد.

از دیگر حاشیه‌های جشنواره می‌توان به حضور آنجلینا جولی و براد پیت در این شهر ساحلی اشاره کرد. جولی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد که شاید فرزندانش را در فرانسه به‌دنیا بیاورد؛ هر چند که هنوز تسلطی به زبان فرانسه ندارد.

بعد از ظهر شنبه سرانجام انتظارات ۱۸ ‌ساله طرفداران فیلم ایندیانا جونز به سر آمد و فیلم جدید این سری به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با بازی هریسون فورد به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 52155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز