جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره کن 61 بدون اتکا به فیلم‌های درخور تامل و تنها به پشتوانه فرش قرمز خود، کار را آغاز کرد.

چهارشنبه گذشته، ساعاتی پیش از آغاز مراسم افتتاحیه جک‌بلک صداپیشه انیمیشن «کنگ فوپاندا» به همراه ده‌ها بازیگر با لباس پاندا یک نمایش تبلیغاتی برای این فیلم جدید دریم ورکس راه انداخت تا در بخش خارج از مسابقه کن اکران ‌شود.

آنجلینا جولی، لوسی لیو، جکی چان و داستین هافمن دیگر صدا‌پیشگان این انیمیشن کمدی هستند که حدود یک ماه دیگر در آمریکا به نمایش درمی‌آید. حضور این ستارگان روی فرش قرمز کن که شاید مهم‌ترین بخش کن امسال باشد، رونقی به روزهای اول این جشنواره 12 روزه داد تا چند روز دیگر که ستارگان جدیدترین فیلم ایندیانا جونز به کن برسند.

جفری کتزنبرگ مغز متفکر دریم ورکس پس از نمایش این فیلم در کن، آن را نامه‌ای عاشقانه به چین دانست و ستارگان فیلم نیز در نشست مطبوعاتی با خانواده‌های قربانیان زلزله اخیر در چین و توفان میانمار همدری کردند.

این کارتون درباره یک خرس پاندای دست و پا چلفتی و شکم گنده با صدای بلک است که علاقه به ورزش‌های رزمی او را از کار در یک رستوران به حضور در نقش یک ابرقهرمان سوق می‌دهد.

داستین هافمن 70 ساله که برای اولین بار است صدای خود را در اختیار یک انیمیشن می‌گذارد، در پاسخ به یک خبرنگار که حضور در چنین نقشی را برای ستاره‌ای چون او یک لغزش توصیف کرد، گفت: فرهنگ با نزول مواجه شده و این سقوط به حرفه شما هم رسیده است. هافمن با اشاره به موضوع ابرقهرمان بودن در این انیمیشن افزود: ابرقهرمانان در فرهنگ‌ها حضور دارند، چرا که مردم در وجود خود احساس ضعف می‌کنند. شما به یک ابرقهرمان نیاز ندارید. ابرقهرمان درون شماست.

انتقاد دوباره از بوش

شون پن ساعاتی قبل از آغاز رسمی جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگاران در حالی که بی‌اعتنا به قانون منع دخانیات در فرانسه، سیگار می‌کشید، گفت: تراژدی‌های اخیر بار دیگر ناتوانی حکومت‌ها را در نشان دادن واکنش صحیح به این حوادث ثابت کرد. او به خبرنگاران گفت: وقتی این جور اتفاق‌ها روی می‌دهد، تمام این دولت‌ها از جمله دولت خود من اجازه کمک به مردم خود را نمی‌دهند. مردم باید آنها را از سر راه خود کنار بزنند.

رئیس هیات داوران جشنواره امسال که از منتقدان سرسخت سیاست‌های جنگ‌طلبانه جورج بوش است، بار دیگر رئیس‌جمهوری  آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و افزود: وقتی کسی کارها را بدون استفاده از عقل و قلب خود انجام می‌دهد، نتیجه‌اش کشته شدن صدها هزار نفر در سراسر دنیاست.

اما به‌جز این انتقاد فیلم‌های دیگری نیز در اعتراض به سیاست‌های حکومت‌ها در گوشه و کنار دنیا به نمایش درآمدند و فیلمسازان در نشست‌های خبری نسبت به وضع موجود انتقاد کردند. مستند انیمیشنی «والس با بشیر» ساخته آری فولمن از رژیم صهیونیستی درباره قتل عام سال 1982 در2  اردوگاه صبرا و شتیلا در لبنان به دست شبه‌نظامیان مسیحی که با حمایت اسرائیل انجام شد، یکی از این فیلم‌ها بود.

این نخستین مستند تمام انیمیشن نمایش داده شده در تاریخ جشنواره فیلم کن است. فولمن که در سال‌های 1980 و در جریان جنگ لبنان سرباز ارتش رژیم صهیونیستی بود، در فیلم خود خاطرات مدت‌ها سرکوب شده و کابوس‌وارش را تصویر کرده است.

او فیلم را بر مبنای گفت‌وگو با تعدادی از دوستان و همخدمتی‌های خود ساخته و در آن می‌کوشد قتل عام فجیع پناهندگان در دو اردوگاه صبرا و شتیلا را یادآوری کند. فولمن و دیگر سربازان اسرائیلی هنگام کشتار جایی در نزدیکی این 2 اردوگاه بودند.

در نشست مطبوعاتی فیلم یک خبرنگار لبنانی‌تبار از فولمن پرسید چرا او در فیلم خود بر نقش اسرائیل در این قتل عام بیشتر تاکید نکرده است. پس از کشتار در این 2 اردوگاه که قربانیان آن 700 تا 3500 نفر گزارش شد، یک کمیسیون بازجویی در خود رژیم صهیونیستی نقش آریل شارون وزیر دفاع آن زمان اسرائیل را در این جنایت تایید کرد و او ناچار به استعفا شد.

فولمن در پاسخ به خبرنگار لبنانی، والس با بشیر را فیلمی شخصی دانست و گفت: این فیلم درباره خاطره است. نیازی به بررسی این مسئله نبود که کدامیک از رهبران اسرائیل از قضیه این کشتار سه روزه اطلاع داشتند.

کمیسیون بررسی 25 سال پیش کار خود را انجام داد و مقصر را معرفی کرد. اگرچه این انیمیشن، اطلاعاتی جدید درباره کشتار صبرا و شتیلا ارائه نمی‌دهد، اما پیام ضد‌جنگ آن می‌تواند مورد توجه اعضای  هیات داوری کن به رهبری شون پن قرار بگیرد که از منتقدان سرسخت جنگ عراق است.

همچنین بخش نوعی نگاه جشنواره کن نیز با نمایش فیلم سینمایی «گرسنگی» استیو مک‌کوئین آغاز شد. این فیلم درباره 6 هفته آخر زندگی بابی سندز مبارز ارتش جمهوریخواه ایرلند است که سال 1981 پس از 66 روز اعتصاب غذا در زندانی در ایرلند شمالی درگذشت.

گرسنگی این روزها در خود بریتانیا بحث‌های بسیار به همراه داشته و گروهی اعتقاد دارند 
مک‌کوئین در فیلم خود از یک تروریست چهره یک شهید تصویر کرده است. این در حالی است که کارگردان اعتقاد ندارد سندز را در قالب یک قهرمان ترسیم کرده است.

او در این باره گفت: نه ‌با  بابی سندز موافقم نه مخالف. این فیلم درباره تصمیم درست یا غلط آدم‌ها و عواقب آن است، اما مک کوئین به شباهت‌ میان زندان اکنون بسته شده «میز» در ایرلند شمالی و اتفاقات اخیر در گوانتانامو کوبا و ابوغریب عراق که هر دو زیر نظر نیروهای آمریکایی است، اشاره کرد.

دیروز در بخش مسابقه جشنواره کن فیلم «یک کریسمس» آرنو دپلشن به نمایش در‌آمد که داستانی درباره اتحاد خانوادگی با حضور ستاره‌های فرانسوی چون کاترین دونوو و ماتیو آمالریک است.

فیلم پلیسی «سه میمون:رؤیای بیداری» به کارگردانی نوری بیلگه جیلان کارگردان پیشتاز سینمای ترکیه دیگر فیلمی است که دیروز در بخش مسابقه پخش شد.

کن تحت تأثیر زلزله‌چین شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم کن با نمایش فیلم تلخ «کوری» به کارگردانی فرناندو میرلیس آغاز شد که وقوع فجایع طبیعی در آن سوی دنیا جشنواره امسال را تحت‌تأثیر قرار داده است نگاه تلخ فیلم و همزمانی نمایش آن با وقوع زمین لرزه هولناک در چین و توفان در میانمار که هزاران قربانی در پی داشت، شون پن رئیس هیات داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره کن 61 را بر آن داشت تا در مراسم فرش قرمز، با بازماندگان این حوادث ابراز همدردی کند.

کد خبر 52051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز