یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در شرایطی که روز پنجم جشنواره بین‌المللی فیلم کن تحت‌تأثیر اکران افتتاحیه قسمت چهارم فیلم ایندیانا جونز قرار گرفته بود، فیلم‌های مهم دیگری نیز در بخش‌های اصلی و جانبی این جشنواره به اکران در آمد.

فیلم‌های «گومورا» از ماتیو گارونه و «سربیس» از بریان مندوزا فیلم‌های بخش مسابقه بودند و در بخش نوعی نگاه نیز فیلم «زندگی مدرن» از ریموند دپاردون به نمایش گذاشته شد.

اکران فیلم «ایندیانا جونز قلمرو جمجمه بلورین» با استقبال شدید منتقدان و روزنامه نگاران مواجه شد تا جایی که برخی از آنها برای یافتن جایی در سالن اکران فیلم با مشکل مواجه شدند.اما در حالی که تدابیر شدید امنیتی برای حفظ داستان فیلم تا آخرین روزهای تولید فیلم اعمال شده بود، بخش‌هایی از داستان آن در نهایت از سوی برخی عوامل فیلم افشا شد ؛ ظاهرا پروفسور جونز که در سال ۱۹۵۷ برای انجام تحقیقاتی به دانشگاه باز می‌گردد، مورد سوءظن مقامات ارشد دانشگاه قرار می‌گیرد و در اوج دوران مک کارتیسم، ناچار می‌شود قبل از اخراج از دانشگاه، آنجا را ترک کند.

هریسون فورد که ایفاگر نقش ایندیانا جونزدر همه قسمت‌های این فیلم بوده در گفت‌وگویی خاطر نشان کرد ارجاعاتی که به دوران مک کارتیسم در این فیلم صورت گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است و نشان می‌دهد که چگونه عده‌ای از چهره‌های علمی و هنری آمریکا به صرف مشکوک بودن به فعالیت‌های چپ گرایانه، مورد غضب کاخ سفید قرار گرفته و در نوعی بایکوت، از حداقل امکانات محروم شدند.

اما حادثه دیگری که جشنواره کن روز گذشته را تحت‌تأثیر قرار داد، حضور نیافتن اسکارلت جوهانسون هنرپیشه فیلم جدید وودی آلن در کن با نام «ویکی کریستینا بارسلونا» بود.

شرکت توزیع‌کننده فرانسوی فیلم که شاخه‌ای از استودیو وارنر محسوب می‌شود هفته‌ها با جوهانسون مذاکره کرده بود تا او را راضی به حضور در این جشنواره کند و حاضر شده بود تا هزینه پروازها، هتل و لیموزین مخصوص و همچنین طراحی ویژه لباس او را بپردازد اما اعلام کرده بود که جوهانسون بایستی از آرایشگر مشترکی با پنه لوپه کروز استفاده کند اما جوهانسون اصرار داشت که باید آرایشگر مخصوص خودش با حقوق روزی ۵ هزار یورو را در کن داشته باشد و به این ترتیب تنها هزینه این آرایشگر برای این شرکت فیلمسازی بالغ بر ۲۰ هزار یورو برای ۴ روز اقامت جوهانسون در کن می‌شد؛ از این‌رو مسئولان این شرکت ترجیح دادند که جوهانسون در نیویورک باقی بماند و از تلویزیون مراسم اکران افتتاحیه را تماشا کند.

ایرانی‌های کن

«سینما می‌تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد. در مقطع ساخت فیلم «۴+۱۰» در طول دوران ابتلا به بیماری سرطان، سینما در کنار هنر و ابزار تجربه، برای من کاربرد درمانی هم داشت. عجیب نیست اگر بگویم همزمان با ساختن این فیلم، من «سینمادرمانی» می‌کردم؛ که البته بیشتر ابعاد روحی و روانی داشت».

مانیا اکبری، کارگردان جوان ایرانی که برنامه نمایش فیلم‌های مستقل مؤسسه فرانسوی لاسید در حاشیه شصت و یکمین جشنواره فیلم کن با دومین فیلم او «۴+۱۰» افتتاح می‌شد، در جلسه پرسش و پاسخ فیلمش به این نکات اشاره کرد.

فیلم او بعد از نمایش در چند جشنواره از جمله سن سباستین، ونکوور، استانبول و کسب جوایزی در جشنواره‌های سه قاره نانت و کرالای هند، در کن به نمایش درآمد و روز شنبه هفته آینده نیز دومین جلسه نمایش خود را در برنامه مؤسسه لاسید خواهد داشت.

مؤسسه لاسید که به حمایت و توزیع فیلم‌های مستقل در فرانسه می‌پردازد، فیلم دوم اکبری را از میان حدود ۱۵۰ فیلم مستقل از سراسر جهان، به‌عنوان یکی از ۸ فیلم حاضر در برنامه‌های نمایش ویژه خود در کن برگزید و آن را در جلسه افتتاحیه به نمایش و به بحث گذاشت.

همچنین بنیاد سینمایی فارابی گزارش داد: در ۴ روز اول برگزاری بازار کن نمایندگان جشنواره‌های معتبر جهانی زیر چتر سینمای ایران حضور یافتند.

نمایندگان جشنواره‌های مونترال، شیگاگو، سینه کین و سن‌سباستین در محل چتر سینمای ایران حضور یافته و با نمایندگان سینمای ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

چتر سینمای ایران با فعالیت ۸ مؤسسه و با مدیریت بنیاد سینمایی فارابی در بازار جشنواره کن فعالیت خود را از ابتدای جشنواره این شهر ساحلی آغاز کرد و علاوه بر نمایندگان جشنواره‌های معتبر تا کنون تعداد زیادی از دست اندرکاران حرفه‌ای پخش و بازاریابی فیلم از این چتر بازدید کرده‌اند.

فیلم‌های «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی ,«فرزند خاک»ساخته محمد علی آهنگر و «کتونی سفید» ساخته محمد ابراهیم معیری نیز روز گذشته به روی پرده رفتند.

خوش شانس‌ترین آدم روی زمین

هاروی واین استاین مدیر استودیو مستقل واین استاین اعلام کرد که این استودیو قصد دارد تا براساس رمان پر فروش کیمیاگر نوشته پائولو کوئیلو فیلمی را به کارگردانی لاورنس فیش برن تولید کند.

واین استاین ضمن اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که این فیلم بتواند موفقیت سایر اقتباس‌های ادبی این استودیو چون«بیمار انگلیسی» و «اقای ریپلی با استعداد» را تکرار کند. فیش برن که در زمان اعلام این خبر در کنفرانس خبری ویژه حضور داشت، خود را به‌دلیل ساخت این فیلم، یکی از خوش شانس‌ترین افراد روی کره زمین دانست!

کد خبر 52265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز