شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که کمتر از سه هفته تا برپایی شصت و یکمین دوره جشنواره کن باقی مانده هر روز خبرهای تازه‌ای از این رویداد سینمایی به گوش می‌رسد که تازه‌ترین آنها مربوط به معرفی عناوین فیلم‌های بخش «آثار کلاسیک» این دوره است.

برگزار‌کنندگان جشنواره کن جزئیات برنامه‌ها و فهرست فیلم‌های این بخش را اعلام کردند که تقدیر ویژه از «مانوئل دی اولیویرا»، کارگردان بزرگ پرتغالی که دسامبر امسال  100 ساله خواهد شد، از مهم‌ترین برنامه‌های امسال این بخش جنبی است.

مقامات جشنواره کن برای تقدیر از «اولیویرا» که پیرترین فیلمساز معاصر جهان محسوب می‌شود، اولین ساخته‌ او به‌نام «کار در رودخانه دوور»، محصول 1931 را به نمایش می‌گذارند.

امسال در بخش آثار کلاسیک کن، همچنین مراسم هشتادوپنجمین سال تاسیس کمپانی «برادران وارنر» با نمایش یک فیلم از محصولات این کمپانی در هر شب از جشنواره برگزار می‌شود. بنا بر این گزارش، برای پنجمین سال برگزاری بخش «آثار کلاسیک» کن، امسال 9 فیلم بازسازی‌شده انتخاب شده‌اند که سرشناس‌ترین آنان «لولا مونتس» ساخته «ماکس اوفلوس» است که در مراسم افتتاحیه این بخش جنبی نمایش داده می‌شود.  همچنین در بخش بنیاد سینمای جهان به ریاست «مارتین اسکورسیزی»، نسخه‌های بازسازی شده سه فیلم از کشورهای در حال توسعه نمایش داده می‌شوند که «تابستان خشک» ساخته «متین ارکسان» از ترکیه (1964) از جمله آنان است.

به گزارش ورایتی، فهرست فیلم‌های بازسازی‌شده برای نمایش در بخش آثار کلاسیک کن عبارتند از: «راهنما» ساخته «ویجای آناند» از هند(1965)؛ «لولا مونتس» ساخته «ماکس اوفلوس» از فرانسه(1955)، «تاثیر اشعه گاما بر گل‌ جعفری» ساخته «پل نیومن» از آمریکا (1972)، «بیا گم شویم» ساخته «بروس وبر» از آمریکا(1988)، «سانتاسانگر» ساخته «آلخاندور جودوروفسکی» از مکزیک(1989)؛ «Orphee» ساخته «ژان کاکتو» از فرانسه(1949)، «انگشتان» ساخته «جیمز توباک» از آمریکا(1977)، «Gamperaliya» ساخته «لستر جیمز» از سریلانکا(1965) و «چشم وحشی» ساخته «بن مادو» از آمریکا(1960). در مراسم آثار کلاسیک کن، همچنین یکصدمین سال تولد «دیوید لین» کارگردان بزرگ هالیوود گرامی داشته می‌شود.

انتهای فقر به اضافه کن

 فیلم «انتهای فقر» به بخش جنبی «هفته منتقدین» جشنواره کن افزوده شد. برگزار‌کنندگان شصت و یکمین جشنواره فیلم کن اعلام کردند که فیلم مستند «انتهای فقر» به جمع آثار بخش هفته منتقدین افزوده شده است.

اسکرین‌دیلی، این فیلم به کارگردانی «فیلیپ دیاز»، روز 19 می‌در جشنواره کن به‌روی پرده خواهد رفت. این فیلم نگاهی به این نظریه دارد که فقر یک توطئه تعمدی از سوی کشورهای ثروتمند جهت استثمار کشورهای فقیر است. «انتهای فقر» در کشورهای انگلیس، برزیل، فرانسه، کنیا، بولیوی و ونزوئلا فیلمبرداری شده است. «دیاز» در سال 2001 با اولین فیلم خود به‌نام «امپراتوری در آفریقا» در هفته منتقدین کن حضور یافته بود.

برپایی ویترین فیلم‌های کوتاه

ویترینی از هزار و 780 فیلم کوتاه از 80 کشور جهان در جشنواره فیلم «کرنر» همزمان با برپایی فستیوال فیلم کن مورد نمایش و بررسی قرار می‌گیرد. جشنواره فیلم «کرنر» از دیروز آغاز به کار کرد و طبق اعلام برگزار‌کنندگان جشنواره‌ کن، این فستیوال که از سال 2004 در کنار این رویداد هنری معتبر اروپایی آغاز به‌ کار کرده است، در بخش‌هایی چون «سینه فونداسیون» و رقابت فیلم‌های کوتاه برگزار می‌شود و جوایزی بالغ بر 50‌هزار یورو به برگزیدگان اهدا می‌شود.  فیلم‌ها در جشنواره‌ فیلم کرنر علاوه بر نمایش و بررسی توسط تهیه‌کنندگان مورد بازاریابی و فروش نیز قرار می‌گیرند.

برگزار‌کنندگان فستیوال فیلم کرنر از دیگر اهداف برپایی این رخداد هنری را استعداد‌یابی فیلمسازان عنوان کرده‌اند و در این دوره به فیلم‌های کوتاه با موضوع محیط زیست توجه ویژه‌ای خواهند داشت. برگزاری کنفرانس‌های ویژه بحث و گفت‌وگو، مذاکره با پخش‌کنندگان بین‌المللی فیلم و بررسی فیلمنامه‌های برتر جهت تولید از دیگر فعالیت‌های جشنواره فیلم «کرنر» به شمار می‌روند.

کد خبر 51383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز