بررسی پیشینه مدیریت شهری در ایران نشان داده است که در طول تاریخ، مشارکت به‌گونه نوین در چهارچوب نهادهای مدنی به‌صورت یک فرایند پایدار وجود نداشته است.

سیدحامد حسینی

همشهری آنلاین: با شروع فعالیت شورایاری‌ها به‌عنوان نهادی برخاسته از دل محله‌ها با توجه به پراکندگی جغرافیایی شهر تهران و کثرت منتخبان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی دارای ساختار گسترده در پایتخت، زمینه این مشارکت فراهم شد. 
در این زمینه نظام مدیریت شهری در یک تحول کلی از نظام متمرکز و ساختار از بالا به پایین به سوی نظام مشارکتی و از پایین به بالا حرکت کرد. به تبع آن نقش‌لایه‌های کوچک اجتماعی و نهادهای محلی در این سطح بیش از پیش آشکار شد و این تحول ساختاری و مدیریتی محور اصلی مورد توجه مشارکت شهروندان در سطوح محلی است. برحسب این ضرورت در محله‌ها نهاد شورایاری‌ها با هدف محقق کردن حاکمیت شهروندان تشکیل شد. 
با شکل‌گیری این نهاد داوطلبانه مردمی و محله‌ای ارتباط و تعامل سازنده و فراگیر بین ساکنان محدوده‌های محلی با یکدیگر از یک سو و با تشکل‌ها و نهادهای مردمی از سوی دیگر برقرار شد. در نهایت این ارتباط منجر به برقراری تعامل با ضلع سومی با عنوان نهادها و دستگاه‌های خدماتی و دستگاه‌های اجرایی کلانشهر تهران شده است. 
توقع و انتظار شهروندان و مسئولان از شورایاران، همکاری و مشارکت همه‌جانبه در کاهش مشکلات شهر تهران است که در این‌باره نیاز به قوانین و حمایت‌های جدی‌تر از نمایندگان محلی شهروندان (شورایاران) ضروری است. 
شورایاران نقش غیرقابل انکاری در مدیریت امور شهری دارند که در صورت تقویت و حمایت بیشتر، کیفیت خدمت‌رسانی در محله‌ها بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد. 
شورایاری‌ها از 6 کارگروه اصلی «فرهنگی و اجتماعی» «سلامت و محیط‌زیست و خدمات شهری»، «برنامه و بودجه»، «عمران و ترافیک» «شهرسازی» فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه در منطقه و محله‌ها تشکیل شده است. 
همچنین در محله‌های 21‌گانه منطقه مشکلات شهروندان از مدیران شهری به‌طور جدی پیگیری می‌شود. 
شهروندان در محله‌های مختلف با بیان مشکلات عمرانی، ترافیک و شهری و ارائه درخواست‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به شورایاران محله خود می‌توانند اعضای شورایاری را در انتقال موضوعات شهری به مسئولان شهرداری یاری دهند.
راه‌های ارتباطی شهروندان عزیز با شورایاران از طریق‌سراهای محله و صفحه اینستاگرام ما به نشانی sharayaram2@ است. 

کد خبر 517507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha