جلب مشارکت عمومی و تشویق و ترغیب شهروندان به مشارکت از مهم‌ترین برنامه‌های شورای‌شهر اسلامی وشهرداری شهر تهران است و باید در همه بخش‌های مدیریت شهری جدی گرفته شود.

نظری

حجت نظری/ عضو شورای اسلامی شهر تهران

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تاکنون گام‌های مؤثری با استفاده از توان تشکل‌ها و نهادهای مردمی برداشته شده و ادامه خواهد داشت. چنانچه برخی مؤسسات مردمی فعال در شهر تهران، خواستار اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورند.

البته این نهادها در دوره‌های مختلف وجود داشته‌اند. اما متأسفانه در سیستم مدیریت گذشته، بسیاری از آنها فرصت حضور در مراکز فرهنگی را نیافته‌اند و از قابلیت‌هایشان استفاده نشده است. اما در این دوره با تأکید بر توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی پیش‌بینی شده، برای اجرای برنامه‌ها از تشکل‌ها کمک گرفته شده تا فعالیت‌هایشان از تعامل شهری به منطقه‌ای و محلی تبدیل شود. در این میان، ‌سراهای محله و فرهنگسراها بهترین فضا هستند. اگرچه‌گاه برخی‌سراهای محله و فرهنگسراها در سال‌های اخیر از اصل و ماهیت کار فرهنگی خود دور شده و بیشتر به فعالیت‌های اقتصادی گرایش یافته‌اند.

حال آنکه این مرکز می‌توانستند پاتوق‌های فرهنگی هر محله باشند و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای را پیگیری کنند. به همین دلیل کارگروهی در شورای‌شهر شکل گرفت تا پس از تعیین نوع فعالیت‌سراها، مصوبه‌هایی جدید صادر شود. در این میان، تشکل‌های مردمی به‌ویژه در بخش‌های موضوعی و محلی درسراها جایگاه ویژه‌ای یافتند. بنابراین با حرکت در این بخش در واقع به یکی از رسالت‌های شهرداری توجه شده است. چون شهرداری در اصل نهادی خدماتی و اجتماعی است. البته ساکنان برخی از مناطق مانند مناطق غربی پایتخت از نداشتن سرای محله وگاه مراکز فرهنگی گله دارند. در حالی که در شرایط کنونی ایجاد فضای گفت‌وگو بیش از فضای فیزیکی اهمیت دارد.

این گفت‌وگو می‌تواند حتی از طریق فضای مجازی باشد. بنابراین فضای فیزیکی اگرچه مهم است اما نه آنقدر که مانع فعالیت فرهنگی شود. اگر بخشی از فضاهای کنونی مانندسراها، فرهنگسراها و حتی خانه‌های فرهنگ در اختیار تشکل‌های غیردولتی قرار گیرند، آنها بر اساس نیاز محله وساکنانش فعالیت کرده و بخشی از مشکلات کنونی که در محله‌ها وجود دارند رفع می‌کنند.

کد خبر 558069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha