مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: تاکسی‌های خارجی به شهر آمدند که هم کرایه‌شان با وجود کیفیت بالاتر از مدل‌های داخلی، افزایشی ندارد و هم تهرانی‌ها چه بخواهند و چه نخواهند پرینت مسافت و هزینه را باید دریافت کنند.

شاید برای شهروندان که سال‌ها است به تاکسی‌های فرسوده شهر عادت کرده‌اند و با اظهار نظرهای جدید مسئولان دولتی مبنی بر اینکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران متوقف می‌شود، به‌طور کلی از حمل‌ونقل پایتخت ناامید شده بودند، ورود این تاکسی‌ها با این خدمات کمی عجیب باشد اما گویا مدیران شهری تصمیم دارند حتی بدون حمایت مالی دولت هم حمل‌ونقل عمومی تهران را بهبود ببخشند و ورود تاکسی‌های جدید گام اول این ماجرا است.

گویا مدیران شهری برخلاف برخی از مسئولان دولتی هنوز بر این باور هستند که ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران جوابگوی نیاز شهروندان تهرانی نیست بلکه درصدد خدمات دهی با کیفیت بهتر هستند؛ چراکه روز گذشته در نخستین گام از این ماجرا 100 تاکسی خارجی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شد.

بدین ترتیب شهروندان تهرانی از امروز می‌توانند از تاکسی‌های جدیدی در شهر استفاده کنند که با وجود سرویس دهی مطلوب‌تر و بهتر، هیچ فرقی در نرخ کرایه‌های آنها وجود ندارد. البته فعلا از تاکسی‌هایی که مدل پروتون هستد 100 خودرو در تهران وجود دارد اما تا چهار ماه دیگر این تعداد تاکسی‌های پروتون 10 برابر شده و براساس اعلام معاون حمل‌ونقل و ترافیک به هزار تاکسی خواهد رسید.

البته ورود این تاکسی‌ها هم چندان بدون حاشیه نبود و از ماه‌ها پیش مسئولان وزارت کشور تنها به این استناد که کرایه آنها گران‌تر خواهد بود و از طرفی اصرار بر اینکه محصولات داخلی کیفیت لازم را دارد با ورود پروتون‌ها به سیستم حمل‌ونقل مخالفت می‌کردند.  این در حالی است که معاون ترافیک شهردار تهران، روز گذشته در مراسم ورود نخستین سری از تاکسی‌های پروتون، اعلام کرد که با وجود اینکه قیمت این ماشین‌ها چهار برابر قیمت تاکسی‌های فعلی است، از تعرفه مشترک با سایر تاکسی‌ها استفاده می‌کنند.

تشکری‌هاشمی، ‌همچنین با اشاره به اینکه این تاکسی‌ها بدون درخواست مسافر و در هر شرایطی از تاکسیمتر استفاده کرده و فاکتور ارائه می‌دهند، گفت: «ورود تاکسی‌های خارجی، تغییر الگوی ناکارآمد گذشته است که برخی‌ها در گوشه و کنار اصرار بر تحمیل آن به جامعه دارند. این در شرایطی است که باید سیستم حمل‌ونقل عمومی پایتخت دارای استانداردهای بین‌المللی باشد.»

براساس طرح شرکت وارد کننده پروتون، برای اولین بار در ایران، راننده‌های آموزش دیده پشت فرمان می‌نشینند. به‌صورتی که تمام راننده‌های این شرکت، به قوانین و حقوق آشنا شده‌اند و در دوره‌های آموزشی، نحوه خدمت و برخورد با شهروندان را آموزش دیده‌اند. این شرکت همچنین از راننده‌ها به‌صورت شیفتی استفاده می‌کند تا خستگی ناشی از کار، عامل بروز مشکل در برخورد با شهروندان و یا اخلال در رانندگی نشود.

البته به گفته معاون ترافیک شهردار تهران، این تاکسی‌ها به تدریج وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده چنانچه تا پایان شهریور ماه به یکهزار دستگاه افزایش یافته و تا پایان سال این رقم به پنج هزار دستگاه خواهد رسید.

مسئولان لطفا با اتوبوس تردد کنند

البته تمام این امکانات در شرایطی که همچنان دولت و در راس آن وزارت کشور اعتقادی به بهبود حمل‌ونقل عمومی تهران ندارند، شاید چندان هم نمی‌تواند نگرانی‌های شهروندان را از آینده مبهم تهران کاهش دهد. به هر حال وزیر کشور به صراحت اعلام کرده که دیگر بودجه ندارند و سهم تهران از حمل‌ونقل عمومی تمام شده است.

مسئولان رده‌های پایین‌تر این وزارتخانه هم که به صراحت گفتند به شهر اتوبوس بیشتری نمی‌دهند؛ البته تشکری‌هاشمی‌در این مراسم با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص مسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت که هر از چند گاهی از سوی برخی مسئولان صورت می‌گیرد، از شهروندان خواسته چندان نگران نباشند چون حداقل آنها اعتقادی ندارند که باید سرویس‌دهی به شهروندان را تعطیل کرد و گفت: سهم تهرانی‌ها از آسایش و رفاه بیشتر، تمام شده و همین امکانات فعلی بس است: «مبنای شهرداری تهران در مورد اعداد و ارقام حمل‌ونقل، مطالعات کارشناسی شده طرح جامع ترافیک پایتخت است و قصد نداریم پاسخ آقایانی را که یک شبه این اعداد و ارقام، برایشان خواب‌نما می‌شود و آمار فعالیت‌های شهرداری را کم و زیاد می‌کنند، بدهیم.»

هفته گذشته وزارت کشور اعلام کرده بود تهران 7500 اتوبوس دارد و دیگر به اتوبوس اضافی نیازی ندارد اما معاون ترافیک شهردار تهران با ارائه آمار واقعی، نیاز شهر تهران را یازده هزار اتوبوس اعلام کرد که در حال حاضر تنها شش هزار و 500 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌شهر تهران وجود دارد.

گویا اظهارات این مدیر و برخی از مدیران دیگر در رابطه با عدم‌ضرورت تزریق اتوبوس جدید به بدنه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، گویای این مطلب است که مسئولان دولتی به واسطه آنکه هر روز با سرویس و راننده شخصی در سطح شهر تردد می‌کنند، تاکنون متحمل دردهای قفسه سینه و تن به واسطه فشارهای شدیدی که در داخل اتوبوس‌ها بر تن مسافران وارد می‌شود را تجربه نکرده‌اند. در غیراین صورت هیچ گاه تصور نمی‌کردند که وجود 7 هزار و 500 اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی به معنای رفاه شهروندان اتوبوس سوار و عدم‌وجود مشکل در این رابطه است.

آمارهای موجود حاکی از آن است که از مجموع هفت هزار و 500 دستگاه اتوبوسی که ادعای سرویس دهی آنها به تهرانی‌ها وجود دارد تنها شش هزار و 532 دستگاه توسط شهروندان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این در حالی است به گفته بیژنی 1300 دستگاه اتوبوس عمر بالای 10، 15، 17 و اندکی بالای 20 سال را دارند و یک هزار و 600 دستگاه اتوبوس فرسوده متعلق به بخش خدمات و تعمیرات و سرویس‌دهی است ضمن آنکه 7 تا 15 درصد اتوبوس‌ها به‌دلیل فرسودگی بالا در تعمیرگاه‌ها قرار دارند و بخشی از اتوبو‌س‌های جدید نیز به‌علت مشکلات فنی و پایین بودن کیفیت تولید با مشکلات جدی برای آغاز فعالیت خود مواجه‌اند.

کد خبر 51746

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز