مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

زهراکشوری: آغاز اعتراض چند روزه بسیاری از رانندگان تاکسی در سراسر کشور نسبت به کمتر بودن سهمیه‌ بنزین تاکسی‌ها در برابر مسافربرهای شخصی سرانجام سبب شد تا تمامی دست‌اندرکاران تاکسیرانی کشور امروز در همدان جمع شوند تا با یافتن راهکاری دولت را راضی به تجدید نظر در آخرین سهمیه بندی تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی کنند.

براساس سهمیه‌ جدیدی که دولت اعلام کرده سهمیه‌ تاکسی‌های دو گانه سوز 200 لیتر در ماه است حال آنکه دولت برای مسافربرهای شخصی ماهانه 400 لیتر را لحاظ کرده است.

حال آنکه مسئولان تاکسیرانی شهرهای مختلف پیش از این هم به دولت هشدار داده بودند که بخش قابل توجهی از مسافربرهای شخصی ساماندهی شده تنها برای استفاده از سهمیه‌ بیشتر در این طرح قرار گرفتند و عموما هیچ‌گونه تعهدی برای جابه‌جایی مسافران در شهر نداشته و اعتراض مردم را هم به این نوع سوءاستفاده برانگیخته‌اند.

علاوه بر برخی اعتصاب‌های پراکنده در برخی شهرها از سوی رانندگان، این هشدار هم به دولت داده شده که درصورت افزایش نیافتن سهمیه تاکسی‌ها، احتمال دارد رانندگان یا کار خود را تعطیل کرده یا به گفته رئیس اتحادیه تاکسیرانی کشور به‌طور غیرقانونی کرایه‌ها را افزایش دهند.

در حالی که مقامات دولتی تا کنون در برابر دلایل این نوع تفاوت‌گذاشتن سکوت کردند که به اعتقاد مدیر عامل تاکسیرانی شهر تهران هم سهمیه کنونی تنها سبب می‌شود که از طرف مسافربر‌های شخصی که تعهدی برای جابه‌جایی مسافران ندارند، بازار سیاه بنزین به راه افتد.

حسین تیموری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران سهمیه بندی جدید را موجب اختلال در سیستم حمل‌ونقل درون شهری سراسر کشور اعلام کرده و به دولت هشدار داد که این تقسیم ناعادلانه بدون درنظر گرفتن شرایط واقعی جامعه اتخاذ شده که نتیجه آن اعتراض مداوم تمامی تاکسی‌داران درسراسر کشور است.

این اقدام دولت در حالی صورت گرفته که براساس قوانین ستاد تبصره 13 به خاطر قرار داشتن بار جابه‌جایی مسافر بر دوش سیستم تاکسیرانی، این بخش باید بیشترین سهمیه‌ بنزین را به‌خود اختصاص دهد.

البته به گفته علی‌اصغر ربیعیان رئیس اتحادیه تاکسیرانی سراسر کشور ابتدا این تصور به وجود آمده که مهدی هاشمی در اعلام این رقم اشتباه کرده اما پس از بررسی‌‌ها، مشخص شده دولت به جد عزم دارد که به مسافربرهای شخصی بیشتر از تاکسی‌ها سهم دهد.
همین امر هم سبب شده تا در برخی از کلانشهرها رانندگان تاکسی با تجمعاتی اعلام کنند که درصورت تایید نهایی این سهمیه کار خود را تعطیل کرده یا به نحوی که باید قادر به ارائه سرویس به شهروندان نخواهند بود.

به همین دلیل تیموری اعلام کرد امروز به همراه تمامی دست اندرکاران تاکسیرانی سراسر کشور و انجمن‌های مرتبط با آن برای بررسی وضعیت جدید در همدان تشکیل جلسه فوری می‌دهند:«سهمیه 200 لیتری برای تاکسی‌ها و 400 لیتری برای مسافربرهای شخصی در حالی در نظرگرفته شده که حتی جایگاه سوختCNG‌ها در بسیاری نقاط شهر تهران مشکل دارند و عملا تاکسی‌ها نمی‌توانند از همین مقدار اندک استفاده کنند.»وی تقسیم بندی جدید را باعث ایجاد هرج و مرج در سطح شهرهای مختلف کشور دانست که در نهایت به ضرر مردم تمام می‌شود.

هیات نمایندگان رئیس‌جمهوری این سهمیه‌ را تعیین کرد

ربیعیان رئیس اتحادیه تاکسیرانی سراسر کشور هیات نمایندگان رئیس‌جمهوری را مسئول سهمیه‌بندی بنزین دانست و اعلام کرد که این هیات، مشورتی با اتحادیه تاکسیرانی کشور نداشته است.

به گفته ربیعیان این اتحادیه در حال حاضر اعتراض تمامی تاکسیرانی سراسر کشور را جمع‌آوری کرده و پس از برگزاری جلسه‌ای با مسئولان تاکسیرانی سراسر کشور در همدان به گوش هیات نمایندگان رئیس‌جمهوری می‌رساند.

به گفته وی با توجه به اعتراضات گسترده سراسر کشور، اتحادیه تاکسیرانی تلاش دارد تا هر چه سریع‌تر نمایندگان رئیس‌جمهوری را راضی به تجدید نظر در تصمیم خود کند و وضعیت حمل‌ونقل درون شهری را تا هفته آتی به آرامش برساند.به گفته وی سهمیه بندی دولت برای تاکسیرانان در حد استارت زدن است و برای همین سهمیه 200 لیتری در نظر گرفته شده ‌است:«هرچند تقسیم بندی دولت برای استارت زدن تاکسی‌ها با 200 لیتر و مسافربرهای شخصی با 400 لیتر، نشان دهنده نگاه متفاوت این هیات به تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی است. »

وی انتقاد کرد که دولت نشان می‌دهد که تصمیم دارد علاوه بر تبعیض میان این دو گروه، کوچکترین توجهی به شرایط خطوط از جمله خطوط پرشیب و پرمصرف تهران و سایر شهر‌ها نداشته و تصمیم کاملا غیرکارشناسانه بگیرد.

نکته دیگری که به گفته بسیاری از کارشناسان از جمله ربیعان از دید دولت و هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری پنهان مانده، آماده نبودن جایگاه سوخت CNG در تهران و سایر مناطق کشور است. حتی در بعضی شهرها این جایگاه اصلا وجود ندارد و این مشکل  را حادتر می‌کند.

بنابراین ربیعیان به‌عنوان رئیس اتحادیه تاکسیرانی سراسر کشور خواستار تعیین جایگاه خاص برای تاکسی‌ها شده است که تاکسی‌داران مجبور نشوند  برای دریافت همین سهمیه‌ ساعت‌ها در صف گاز معطل شوند. به گفته وی در حال حاضر در تهران تنها 6 کمپ جایگاه سوخت وجود دارد که هرکدام از آنها تنها قادر است در 24 ساعت 2 هزار وسیله را شارژ کند که این مسئله به اختلال سیستم حمل‌ونقل شهری دامن می‌زند.

البته مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که تا تیرماه سال‌جاری مشکلات جایگاه سوخت CNG‌ها برطرف می‌شود.قول مساعد هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری برای حل مشکل جایگاه‌های سوخت به اعتراض تاکسی‌داران در اسفند سال گذشته به‌دلیل یخ زدگی این جایگاه‌ها در بارندگی‌ها زمستان برمی گردد اما تاکنون این مشکل هم رفع نشده است.

نبض بازار سیاه بنزین جان می‌گیرد

به گفته تیموری دولت در حالی بین سهمیه تاکسی‌ها و مسافربرها تفاوت قائل شده که عملا نبض حمل‌ونقل درون شهری به دست تاکسی می‌تپد و ممکن است بسیاری از مسافربرهای شخصی از این سهم برای جابه‌جایی مسافر استفاده نکند.

این مسئله پیش از این هم توسط «محمدباقر قالیباف» شهردارتهران به وزارت کشور و ستاد تبصره 13 که امروزه با نام ستاد حمل‌ونقل مدیریت سوخت فعالیت می‌کند، یادآوری شده بود.

به گفته قالیباف و آمارهای منتشره در همان زمان بسیاری از مسافربرهای شخصی تنها برای استفاده ازسهمیه بندی بنزین وارد این سیستم شده‌اند و عملا این بنزین به نفع عموم خرج نمی‌شد اما با این وجود تصمیم جدید دولت نشان داد که نگاهی متفاوت با آنچه امروز در جامعه اتفاق می‌افتد، دارد.

شنیده‌ها و آمارها نشان می‌دهد این سهمیه‌ها بازار سیاهی به‌وجود آورده که سود آنها به جیب فرصت طلب‌ها سرازیرشده و دود آن به چشم جامعه رفت.

132 خطوط پرشیب تهران از نفس می‌افتد

مدیر عامل تاکسیرانی شهرداری تهران همچنین به نکته مهم دیگری اشاره می‌کند که اگر دولت و مسئولان اجرایی از کنار آن بگذرند بخش قابل توجهی از سیستم حمل‌ونقل درون شهری تهران فلج می‌شود.

به گفته وی در تهران 132 خط پرشیب و پرمصرف از جمله خطوط مسیر فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام وجود دارد که سهمیه‌ پیشنهادی  دولت به هیچ وجه جوابگوی نیاز این خطوط نیست و همین مسئله به نگرانی و اعتراض رانندگان مسیرهای پر مصرف تهران دامن زده است: «پس از اعلام سهمیه بندی از سوی دولت این سازمان شاهد بیشترین اعتراض رانندگان نسبت به سهمیه بنزین بعد از آغاز طرح سهمیه بندی تا به امروز بوده است.»

بنزین بالاخره آزاد می‌شود

ربیعیان هم اعتقاد دارد که با توجه به تصمیمات هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری بنزین در آینده از سبد حمایتی دولت خارج می‌شود و همگان مجبور می‌شوند ازسهمیه بنزین آزاد استفاده کنند اما با توجه به شرایط امروز کشور، وی پیشنهاد می‌دهد که کوپن‌های سوخت در حمایت از تاکسیرانی در نظرگرفته شود و تا بتوان شرایط کنونی را پشت سر گذاشت.
وی هر چند جواب قانع‌کننده را به چرایی تبعیضسهمیه بنزین بین تاکسی و مسافربرهای شخصی نداد اما اعلام می‌کند که تنها 4700 مسافربر شخصی از میان 114 هزار مسافربرشخصی متقاضی، مخزن گاز روی ماشین خود نصب کرده‌اند و می‌توانند ازاین سهمیه استفاده کنند.به هر حال واکنش سراسری تاکسی‌داران نشان می‌دهد که دولت حتما باید در تصمیم جدید خود تجدیدنظر در غیرصورت حمل‌ونقل درون شهری را با مشکل بیشتراز آنچه امروز این سیستم را آزار می‌دهد، روبه‌رو می‌کند.

کد خبر 54656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز