مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

زهرا کشوری: خلف وعده دولت برای تحویل تاکسی‌های جدید رانندگانی که خودروی فرسوده خود را اسقاط کرده‌اند سبب شده تا خانواده 10 هزار راننده در سراسر کشور از چند ماه گذشته در تامین امرار معاش خود دچار مشکل شده و حتی در چند ماه گذشته مجبور به پرداخت قسط‌های خودرویی شوند که دولت هنوز آن را تحویل نداده است.

براساس وعده ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور 10 هزار راننده تاکسی خودروهای فرسوده خود را تحویل دادند تا با گرفتن وام بتوانند ماشین جدید از خودروسازان تحویل بگیرند. اما با وجود انعقاد قرارداد بین این افراد و ستاد مدیریت هیچ بانکی حاضر به پرداخت وام 5 میلیون تومانی به آنها نیست. همین مسئله سبب بلاتکیفی این افراد از شهریورماه گذشته تا به امروز شده است.

وضعیت نامناسب رانندگانی که تنها وسیله امرار معاش خود را بر پایه وعده دولت برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور از دست داده‌اند، سبب شده تا برخی از رانندگان در شرایط گرانی و تورم کنونی، برای تامین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی با مشکل جدی مواجه شوند.

گرچه تا کنون مسئولان تاکسیرانی کشور بارها از دولت خواسته‌اند تا به این ناهماهنگی در بخش بانکی پایان دهد اما با بی‌نتیجه ماندن درخواست‌ها چاره‌ای نمانده جز اینکه مسئولان تاکسیرانی کل کشور در تبریز جلسه فوری تشکیل دهند.

اتحادیه‌های تاکسیرانی سراسر کشور امیدوارند روز 11تیر در مجمع خود در تبریز بتوانند دولت را مجاب کنند هرچه زودتر تکلیف 10 هزار راننده منتظر را روشن کنند.

به گفته «امیر امانی»، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه تاکسیرانی کشور، خودروسازان براساس قرارداد فیمابین تنها زمانی خودروی جدید را تحویل متقاضیان می‌دهند که وام 5 میلیون تومان به حساب آنها ریخته شود. اما به گفته امانی بانک‌ها در مقابل تقاضای تاکسی‌داران اعلام کرده‌اند هیچ اعتباری برای پرداخت به آنها در اختیار این بانک قرار نگرفته و آنها باید به بنگاه‌های زود بازده مراجعه کنند.

در قراردادهای منعقد شده بین رانندگان متقاضی که براساس آمار 2 هزار نفر آنها به‌صورت دستی و 8 هزار و 127 نفر به‌صورت اینترنتی ثبت نام کرده‌اند درج شده که پس دریافت وام از بانک‌های تجارت، ملی، ملت یا صادرات و تحویل آن به‌ خودروسازان، امکان تحویل خودروی خود را دارند. البته این مقام مسئول هم این سؤال را مطرح می‌کند:« چرا زمانی که در قراردادها منعقد شده است یکی از بانک‌های دولتی باید وام 5 میلیون تومانی را در اختیار آنها قرار دهد متقاضیان باید به بنگاه‌های زود بازده مراجعه کنند؟»

در شرایطی که ستاد تبصره 13 سال گذشته با تبلیغات وسیع تلاش کرد تا رانندگان خودروهای فرسوده را به نوسازی تشویق کند و حتی وعده وام‌های 5 میلیون تومانی را یکی از « کمک‌های تشویقی دولت » اعلام کرد اما خلف وعده دولت و سرپیچی بانک‌ها  از ارائه وام سبب شده تا رانندگان تاکسی این روزها بلاتکلیف فاصله میان وزارت کشور در خیابان فاطمی تا ریاست‌جمهوری در خیابان پاستور را بدون در اختیار داشتن حتی همان تاکسی‌های فرسوده برای احقاق حقشان طی کنند.

تماس‌های مکرر خبرنگار همشهری عصر برای پرسیدن چرایی این اتفاق و ناهماهنگی از حاج‌نصرالهی دبیر‌ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور بی‌نتیجه ماند.رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه تاکسیرانی کشور اظهار امیدواری کرد در مجمع عمومی اتحادیه‌ که امروز (یکشنبه) با حضور حاج نصرالهی دبیر ستاد حمل‌ونقل سوخت کشور برگزار می‌شود بتوان به نتیجه امیدوارکننده رسید و یک جمعیت 10 هزار نفری را بلاتکلیفی نجات داد.

شانه خالی کردن بانک‌ها و ارجاع به بنگاه‌های زودبازده

این سؤال که چرا بانک‌ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و رانندگان را به بنگاه‌های زودبازده پاس می‌دهند حال آنکه در هیچ جای قرارداد رانندگان قید نشده که برای گرفتن چنین وامی باید به سراغ این بنگاه‌ها بروند و این پروسه طولانی را طی کنند.

«علی رضوی» معاون امور فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران نیز مراجعه رانندگان به بنگاه‌های زود بازده را بی‌معنی خواند.البته به گفته رضوی تعداد واقعی افرادی که به‌صورت اینترنتی و در تاریخ 20 اسفند سال 86 با مراجعه به سایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور ثبت نام کرده‌اند 11‌هزار 357 نفر بوده که پس از تکمیل پرونده 8‌هزار و 127‌نفر آنها به بانک‌های مرجع معرفی شده‌اند و بقیه نیز در حال تکمیل پرونده‌های خود برای گرفتن وام هستند. در قرار‌داد منعقده بین متقاضیان خودرو و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و اطلاعیه این ستاد اعلام شده بود که متقاضیان تا آخر فروردین ماه و تنها پس از یک ماه خودروهای خود را تحویل می‌گیرند اما به گفته رضوی نزدیک به 11 هزار متقاضی در همان مرحله اول متوقف شدند.

رانندگان ا ز شهریور منتظر هستند

از آنجایی که وام‌های دریافتی هم در وجه شرکت‌های خودروسازی نوشته می‌شود تا زمانی که این مبلغ به حساب این شرکت‌ها واریز نشود با هیچ متقاضی قرارداد بسته نمی‌شود. این درحالی بود که ستاد مدیریت در اطلاعیه داخلی خود اعلام کرده بود که صاحبان تاکسی‌ها با کمتر 15‌سال عمر که معاینات فنی نشان بدهد از رده خارج هستند می‌توانند برای ثبت نام به این سایت مراجعه کنند و آمارهای تاکسیرانی تهران نشان می‌دهد 70‌درصد از افراد متقاضی شامل این گروه می‌شوند. تا پیش از این اطلاعیه صاحبان خودروهای با عمر 15‌سال به بالا حق ثبت نام داشتند.

هرچند مشکلات متقاضیان خودروهای جایگزین به همین جا ختم نمی‌شود و از این 11‌هزار متقاضی نزدیک به 2‌هزار متقاضی که در شهریور ماه ثبت‌نام کرده و موفق به دریافت وام شدند هم هنوز نتوانستند به‌خودروی خود برسند.

کاهش سهمیه بنزین تاکسی‌ها و سکوت سه هفته‌ای دولت

دغدغه‌های اتحادیه‌های تاکسیرانی سراسر کشور و سازمان تاکسیرانی تهران به همین جا ختم نمی‌شود. ستاد حمل‌ونقل سوخت کشور سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز را 200 لیتر و مسافربرهای شخصی را 400 لیتر اعلام کرد که این مسئله به اعتراض همگانی تاکسیرانی سراسر کشور منجر شد اما این اعتراض‌ها تا به امروز بی‌نتیجه مانده است.

 با وجود تلاش‌های هفته گذشته گروه‌های مختلف برای مجاب کردن دولت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور برای تجدید نظر سهمیه‌بندی بنزین هنوز کوچکترین روزنه امیدی باز نشد. مسئولان تاکسیرانی شهرهای مختلف کشور به همراه اتحادیه تاکسیرانی به‌دلیل آنچه بی‌عدالتی در نحوه توزیع بنزین بین تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی دوگانه‌سوز می‌نامند طی نامه به ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت خواستار توزیع کوپن جدید بنزین برای جلوگیری از ایجاد بحران در اول تیرماه توسط تاکسیرانان سراسر کشور شدند. اما نه تنها این نامه تا کنون بی‌جواب مانده بلکه دولت هیچ توجیهی را برای ارائه سهمیه بیشتر به مسافربرهای شخصی ارائه نکرده است.

حسین تیموری رئیس سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌وگو با همشهری عصر با توجه به بی‌توجهی دولت به اعتراض‌ها اعتقاد دارد که با آغاز اجرای سهمیه‌بندی‌های جدید و مشکلاتی که دامن گیر رانندگان تاکسی می‌شود باید هر لحظه منتظر یک اتفاق بود.

آمارها نشان می‌دهد اعتراض‌ها تنها به تهران ختم نمی‌شود و با توجه به اینکه در بسیاری از شهرها جایگاه سوخت CNG تعبیه نشده و یا دچار مشکل فنی است عملا بسیاری از راننده‌ها امکان استفاده از این حداقل را هم ندارند.از سویی دیگر به گفته امیر امانی اتحادیه تاکسیرانی سعی می‌کند در جلسه امروز، ستاد مدیریت حمل‌ونقل کشور را راضی به پرداخت کوپن بنزین به تاکسیرانان تا زمان تحویل جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور کنند.به گفته وی تنها در خرم آباد 530 تاکسی دوگانه سوز وجود دارد اما به‌دلیل نقص فنی جایگاه سوخت نمی‌شود از سهمیه‌بندی جدید استفاده کرد.

کد خبر 55728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز