گروه شهری: اعتراض رانندگان تاکسی در شهر تهران به خاطر آنچه بی‌توجهی مسئولان وزارت کشور برای فعال کردن 7جایگاه سوخت CNG از کارافتاده می‌نامند، در چند روز گذشته افزایش یافته و اعلام کرده‌اند که درصورت ادامه این شرایط امکان جابه‌جایی مسافر در تهران را ندارند.

این اعتراض‌ها که چند روزی است در سطح شهر آغاز شده در روزهای اخیر به تجمع برخی از رانندگان تاکسی در مقابل ساختمان برخی از دستگاه‌های مسئول انجامیده است.

با وجود آنکه چند ماهی است 7جایگاه از 17 جایگاه سوخت گاز تهران، از کار افتاده اما دولت هیچ تمهیدی را برای رفع این مشکل در نظر نگرفته و به همین دلیل نه تنها مسئولان شهرداری تهران بلکه رانندگان تاکسی‌‌های دوگانه سوز هم معترض شده‌اند که بدون بنزین و گاز راهی بجز پارک کردن ماشین‌هایشان درحاشیه خیابان‌های پایتخت ندارند.

البته در چند روز گذشته هم این مشکل به خوبی در سطح شهر احساس می‌شد و کاهش چشمگیر تاکسی‌ها در تهران حکایت از آن داشت که رانندگان تاکسی به جای جابه‌جایی مسافر در صف‌های طولانی گاز گرفتار شده‌اند.

رانندگان تاکسی‌های دوگانه‌سوز در پایتخت معترض هستند که دولت از یک طرف بدون ارائه توضیح، سهمیه بنزین آنها را به 200 لیتر در ماه کاهش داده، حال آنکه سهمیه بنزین مسافربرهای شخصی دوگانه سوز را 400 لیتر اعلام کرده و از طرف دیگر فکری هم به حال جایگاه‌های کم CNG در تهران نکرده و به همین دلیل در هفته اول تیرماه بیشتر وقتشان را در جایگاه‌های شلوغ گاز سپری کرده‌اند.

البته معاون ترافیک شهرداری تهران و هم چنین مدیر عامل سازمان تاکسیرانی هم اعلام کرده‌اند که تمام این اعترض‌های رانندگان را به گوش مسئولان دولتی رسانده‌اند اما تا کنون پاسخی قانع‌کننده دریافت نکرده‌‌اند. حتی جلسه فوری مسئولان تاکسیرانی کل کشور هم بی‌فایده بوده و وزارت کشور پاسخ نامه مسئولان تاکسیرانی کل کشور را هم نداده است.
به همین دلیل تشکری هاشمی معاون ترافیک شهردار تهران روز گذشته بار دیگر ابراز نگرانی کرد که در شهر تهران 17 جایگاه گاز برای تاکسی‌ها در نظر گرفته شده که در حال حاضر تنها 10 جایگاه فعال است و این مسئله سبب شده تاکسی‌ها زمان زیادی را به جای خدمات رسانی به مردم در صف‌های جایگاه‌های سوخت معطل شوند.

به اعتقاد وی مشکل خودروهای گازسوز و کمبود و خرابی جایگاه‌های سوخت CNG مشکلی است که به راحتی حل نمی‌شود زیرا این امر متولی ندارد و نهاد و سازمانی نیست که خود را مسئول بداند و پاسخگو باشد.

جلسه بی‌فایده اتحادیه تاکسی‌داران

آغاز اعتراض چند روزه بسیاری از رانندگان تاکسی در سراسر کشور سبب شد تا دو هفته پیش تمامی دست‌اندرکاران تاکسیرانی کشور در همدان جمع شوند تا با یافتن راهکاری دولت را راضی به تجدید نظر در آخرین سهمیه بندی تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی کنند. گرچه در آن جلسه مسئولان تاکسیرانی شهرهای مختلف به دولت هشدار دادند که برخی اعتصاب‌های پراکنده در برخی شهرها حکایت از آن دارد که درصورت افزایش نیافتن سهمیه تاکسی‌های دوگانه سوز یا رفع نشدن مشکل جایگاه‌های سوخت، احتمال دارد رانندگان یا کار خود را تعطیل کرده یا به گفته رئیس اتحادیه تاکسیرانی کشور به‌طور غیرقانونی کرایه‌ها را افزایش دهند اما تمام این نگرانی‌ها و هشدارها تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

 در آن جلسه حتی به دولت پیشنهاد شد کوپن‌های ویژه بنزین را توسط استانداری و فرماندارهای مختلف کشور توزیع کنند تا با اختصاص آن به راننده‌های تاکسی از شکل‌گیری اعتراض‌های جمعی جلوگیری شود.

البته به گفته ربیعیان مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور مسئولان تاکسیرانی این شیوه را راه حل آخر عنوان کردند چراکه تاکید دارند دولت باید این مشکل را ریشه‌‌ای رفع کند. همچنین آخرین تقاضای تاکسیرانی‌های سراسر کشور اختصاص جایگاه‌های ویژه سوختگیری به تاکسی‌ها بود که تاثیر مستقیم روی حمل‌ونقل درون‌شهری دارد. به گفته رئیس اتحادیه تاکسیرانی کشور اگر ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت با اولویت دادن به تاکسیرانی 30 درصد از جایگاه‌های سوخت کشور را به این بخش اختصاص دهد تاکسی‌ها زمان کمتری را در صف گاز از دست می‌دهند.

البته روز چهارشنبه ـ 12 تیرماه ـ بار دیگر این مسئولان در تبریز گرد‌هم ‌می‌آیند تا برای بحرانی‌تر نشدن شرایط به فکر راه‌چاره دیگری باشند یا بار دیگر با دولت رایزنی کنند تا این مشکل را رفع کند. حتی این نگرانی هم عنوان شده که سهمیه کنونی تنها سبب می‌شود که از طرف مسافرهای شخصی که تعهدی برای جابه‌جایی مسافران ندارند، بازار سیاه بنزین به راه افتد.

اتوبوس‌های گازسوز هم از کار افتاده‌اند

در مورد اتوبوس‌های گازسوز هم ماجرای از کار افتادن تعداد قابل توجهی جایگاه‌های سوخت گاز وجود دارد. با این تفاوت که رانندگان اتوبوسرانی مانند رانندگان تاکسی جزو بخش خصوصی نیستند و دست به اعتصاب و اعتراض نزده‌اند. البته دولت در این بخش از ایده گاز‌سوز بودن اتوبوس‌ها عقب‌نشینی کرده و اعلام کرده تا اطلاع ثانوی اتوبوس‌های گازسوز هم مانند سایر اتوبوس‌ها از سوخت دیزلی استفاده کنند. به عبارتی این روزها از میلیاردها تومان اعتباری که صرف ساخت اتوبوس‌هایی از نوع گازسوز نشده نه تنها استفاده نمی‌شود بلکه ایده‌های دولت‌های قبل برای کاهش آلودگی‌های هوا از این طریق هم گویا باید تا اطلاع ثانوی مسکوت بماند.

 به گفته تشکری هاشمی از مجموع 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی، 2 هزار و 300 دستگاه گاز سوز هستند: اتوبوس‌ها نیز به‌دلیل خرابی اکثر جایگاه‌ها با مشکل دریافت سوخت مواجه‌اند که بخش عمده‌ای از آنها طی روز مجبور به سوختگیری هستند یعنی زمانی که باید به شهروندان خدمات ارائه دهند.

سایر شهرها هم گرفتار

معاون ترافیک شهرداری تهران البته عنوان می‌کند که این مشکل تنها مشکل پایتخت نیست بلکه براساس اظهارات معاونان ترافیک سایر شهرها، مشکل جایگاه‌های گاز در تمام کشور وجود دارد و در واقع معضلی مشترک محسوب می‌شود.

به گفته وی باید پیشنهادات و درخواست شهرهای مختلف در مورد مشکلات و معضلاتی این‌چنینی از طریق دبیرخانه کلانشهرها به مسئولین ذی‌ربط منتقل شود تا این معضلات نیز با تعیین آیین نامه اجرایی از سر راه برداشته شود.

به گفته «حسین تیموری»، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران دولت در حالی سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه سوز را کاهش چشمگیر داده و به 200 لیتر در ماه رسانده که در بسیاری از شهرها از جمله تهران بسیاری از جایگاه‌های CNG تعطیل بوده و به همین دلیل بسیاری از تاکسی‌های دوگانه‌سوز تنها باید با بنزینی مسافر‌ها را در شهرها جابه‌جا کنند که نصف سهمیه بنزین مسافربرهای شخصی دو‌گانه سوز است. به گفته تیموری آمارهایی که در جلسه همدان ارائه شد حاکی از آن است که شهری مانند شهریار تنها دارای دو جایگاه گاز، خرم‌آباد یک جایگاه گاز و برخی از شهرها مانند بروجرد فاقد جایگاه است.

این در حالی است که در بسیاری از این شهرها، سهمیه‌های جدیدی که به‌عنوان تاکسی داده شده، همگی خودروهای دوگانه‌سوز هستند و مسئولان تاکسیرانی این شهرها نگران از بحرانی بودند که می‌تواند از اوایل تیرماه در حمل‌ونقل شهرها، ایجاد شود.به گفته وی از 17 جایگاه گاز در تهران هم 7 جایگاه مهم و اصلی مانند بنی‌هاشم، فدائیان، خیام، امامزاده معصوم و پاسگاه نعمت‌آباد تعطیل بوده و با این شرایط کلانشهری مانند تهران تنها با 10 جایگاه سوخت روزهای سختی را باید پشت سر بگذارد.

 همچنین سازمان بهینه‌سازی‌ سوخت اسفند ماه سال 86 قول داده است که 1500 جایگاه سوخت نیمه تمام در کشور را تا اوایل تابستان سال‌جاری تکمیل و وارد چرخه سوخت‌رسانی کند اما نه تنها جایگاه جدید را مجهز به تجهیزات لازم نکردند بلکه جایگاه قدیمی هم به دلایل نقص فنی از چرخه سوخت‌رسانی خارج شده است. به هر حال شرایط بسیاری از شهرها از جمله تهران در حمل‌ونقل عمومی شرایط مناسبی نیست و سرپرست جدید وزارت کشور هم تا کنون توضیحی در مورد دلایل سکوت این دستگاه مسئول و تلاش نکردن برای رفع مشکلات نداده است.

کد خبر 56544

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز