«سقوط خودرو «پرشیا» به دره ۱۵۰ متری ابتدای جاده روستای «وردیج» در شمال غرب تهران، ۳ کشته داشت.

تله

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:  به گفته «سید جلال ملکی»، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، یک دستگاه خودرو پرشیا به هنگام حرکت و به دلایل نامشخص از مسیر اصلی منحرف و به دره‌ای به عمق ۱۵۰‌متر سقوط کرد. ۲ نفر از سرنشینان، به هنگام سقوط، از داخل خودرو پرت شده و یک سرنشین نیز در داخل خودرو گرفتار شده بود که به سبب شدت جراحات وارده هر ۳ نفر کشته شدند. » خبر کوتاه اما دردناک است. اغلب در مسیر روستاهای «واریش و وردیج» به سبب ناایمن و پرپیچ و خم بودن جاده و همچنین نداشتن علائم و تابلوهای هشداردهنده، تصادف‌های شدیدی رخ می‌دهد که بیشتر آنها به فوت راننده و سرنشینان خودرو منجر می‌شود. در واقع این مسیر سرسبز و زیبا به نوعی «تله مرگ» است و اگر راننده در هنگام رانندگی حواستش پرت شود، از این دنیا مهاجرت خواهد کرد.  

تصادف‌ها، حاصل اشتباه و نقص یکی از سه عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه است. اگر هریک از این سه عامل نقش خود را به درستی ایفا کنند و نواقصی وجود نداشته باشد، هرگز حادثه‌ای رخ نخواهد داد. به باور کارشناسان «پلیس راهور»، عامل انسانی و نا ایمن بودن مسیر راه، بیشترین سبب تصادف‌های جاده‌ای به شمار می‌روند که ناایمن بودن مسیر راه در تصادف‌های جاده روستاهای وردیج و واریش نقش قابل انکاری دارد. «علیرضا سلطانی»، دهیار روستای وردیج، به علت بروز تصادف‌ها در این جاده اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسیر جاده، بد نیست، اما علائم هشداردهنده و همچنین ایمنی و حفاظتی از جمله «گاردریل»، در این جاده وجود ندارد.

متأسفانه برای ایمن‌سازی این مسیر، هیچ ارگان و مسئولی، ‌کاری انجام نداده است. بخشی از گاردریل‌های موجود در مسیر جاده را در دهه ۸۰ نصب کرده‌اند، اما از آن زمان تاکنون دیگر هیچ‌کاری برای مرمت یا تعمیر آنها صورت نگرفته است. در مدت کمتر از ۴ ماه به سبب کمبود یا نبود ایمنی حفاظتی در بخشی از این مسیر، ۵ نفر بر اثر تصادف یا سقوط به داخل دره، جان خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل، چند بار برای رفع این مشکل و تعمیر گاردیل به راهداری و حمل‌ونقل شهرستان تهران، نامه‌نگاری کردیم. براساس گزارش‌ها و بررسی‌های دهیاری روستا، در این درخواست چندین موقعیت به‌عنوان نقاط خطرآفرین و حادثه‌خیز که نیاز به اصلاح داشت، معرفی شده بود. سال گذشته ایرادهای برخی از آنها مرتفع شد، اما تعدادی از این نقاط حادثه‌خیز به همان شکل رها و در نهایت موجب تصادفی دیگر در این جاده می‌شود. » 

  •  ۴ کیلومتر بدون ایمنی

اگرچه خسارت‌های مالی ناشی از تصادف‌های رانندگی زیاد است، اما غم و اندوه از دست دادن عزیزان جبران‌ناپذیر است که هزینه‌های آن را نمی‌توان از بعد مادی محاسبه کرد. سلطانی در ادامه می‌گوید: «بخشی از گاردریل‌های این مسیر به سرقت رفته است و بی‌ تردید دلیل تصادف‌ها و انحراف‌ها در این جاده، همین نقاطی بود که گاردریل‌هایش را باز کردند. راهداری باید پس از سرقت، دوباره در این نقاط گاردیل نصب می‌کرد. قهوه‌خانه «کوه‌سنگی» به سبب پیچ تند و روبه‌روی «اناردره» هم از جمله نقاط حادثه‌خیزی بود که اصلاح شدند، اما متأسفانه کوتاهی برای رفع مشکل این نقطه و نصب دوباره گاردیل سبب رقم خوردن این تصادف‌ها و منجر به فوت سرنشینان خودرو شد. شاید همین نقطه‌ای که خودرو پرشیا به دره سقوط کرد به ۵ تا ۱۰‌متر گاردریل نیاز داشت تا این حادثه رخ ندهد. » به گفته سلطانی از ورودی پایینی روستای وردیج تا روستای واریش، بیشتر نقاط فاقد ایمنی است. یعنی مسیری حدود ۴ کیلومتر ایمنی ندارد. دهیار وردیج درباره علائم هشداردهنده و راهنمایی و رانندگی در مسیر جاده می‌گوید: «شاید ۵ یا ۱۰ درصد از علائم ترافیکی و رانندگی و علائم آینه‌های «محدب» و «مقعر»ی که سر پیچ‌ها می‌زنند، در این مسیر ۴ کیلومتری نصب شده است. از عمل تا رعایت اصولی نکات ایمنی و رانندگی فاصله زیادی داریم. حتی کلانتری منطقه در این‌باره گزارشی به دادستانی غرب تهران ارسال کرده است.  

  •  زیبا، اما خطرناک 

این نقطه، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران محسوب می‌شود وگردشگران بسیاری برای دیدن این روستاها، کوه و دره‌های سرسبزش و همچنین مجسمه‌های سنگی، به این مکان می‌آیند. جاده‌ای که به سبب آب و هوای فوق‌العاده‌اش، بهار و تابستانی به یاد ماندنی دارد. اغلب رانندگان نمی‌توانند از زیبایی‌های این جاده چشم بپوشانند. برای همین، در هنگام رانندگی به اطراف توجه می‌کنند و همین موضوع موجب تصادف می‌شود. سلطانی می‌گوید: «رانندگان با مسیر جاده و پیچ و خم‌های آن آشنا نیستند و می‌توان گفت یکی دیگر از دلایل تصادف‌های این جاده، شناخت ناکافی نسبت به مسیر است. بیشتر رانندگان در این راه با سرعت رانندگانی می‌کنند غافل از اینکه ادامه جاده چگونه خواهد بود و به یک‌باره پیچ تندی سرراهشان قرار می‌گیرد. رانندگی برای بسیاری از رانندگان در این جاده باریک و خطرناک، هیجان‌انگیز است، اما متأسفانه چنین جاده‌ای توانسته اتفاق‌های هولناکی را رقم بزند. به رانندگان توصیه می‌کنم هنگام رانندگی، به‌ویژه در شب، دقت بیشتری در این جاده داشته باشند. از سبقت و توقف بی‌جا در چنین جاده‌ای خودداری کنند. این جاده غیراستاندارد است و هیچ امکاناتی در مسیر وجود ندارد. »

  • پیگیری های بی پاسخ

رسالت خبرنگاری ایجاب می‌کرد تا برای بررسی دقیق‌تر از صحت یا رد کمبود علائم ایمنی و حفاظتی لازم در مسیر جاده روستاهای وردیج و واریش این موضوع را از سازمان راهداری جاده‌ای پیگیری کنیم و صحبت‌های آنها را هم بشنویم، اما متأسفانه با توجه به نامه‌نگاری و تماس‌های مکرر تا لحظه آخر چاپ گزارش جوابگو نبودند. در صورت پاسخگویی، صحبت‌های آنها نیز منتشر می‌شود.

کد خبر 516553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha