فرشته بامری - خبرنگار: یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین امکانات سفری ایمن در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی، وجود زیرساخت‌های لازم از جمله مجتمع‌های خدماتی‌رفاهی است.

سفر

این مجتمع‌ها خدمات مورد نیاز رانندگان وسایل نقلیه و سرنشینان آن‌ها را تامین می‌کنند و امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی، رستوران، نمازخانه، جایگاه عرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. به عقیده کارشناسان راهنمایی و رانندگی هر راننده برای تجربه یک رانندگی ایمنی باید هر ۲ ساعت یک‌بار به مدت ۱۵ دقیقه توقف و استراحت کند. بنا بر آخرین برآوردهای انجام‌شده، استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل گستردگی و طول زیاد راه‌های مواصلاتی نیازمند احداث ۸۰ مجتمع خدماتی‌رفاهی جدید در این محورهاست.

  • محلی برای استراحت رانندگان

یکی از رانندگان خودروهای سنگین که همیشه به چابهار سفر می‌کند، گفت: از استان قزوین عازم چابهار هستم. من از استان‌های مختلف عبور می‌کنم و از مجتمع‌های خدماتی بین راه استفاده می‌کنم اما در سیستان و بلوچستان مجتمع خدمات رفاهی کافی وجود ندارد و برای استراحت و صرف غذا باید به مرکز شهر برسم. «جعفر ابراهیمی» افزود: این در حالی است که تا رسیدن به شهرها معمولا فاصله طولانی را باید طی کنیم. ساخت سرپناه و محلی امن برای رفع خستگی و اقامه نماز در بین راه برای مسافران و رانندگان موضوع مهمی است که به نظر می‌رسد تاکنون مورد توجه مسئولان این استان قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: این حق طبیعی رانندگان است که پس از ساعت‌ها رانندگی در مسافت‌های طولانی جایی باشد تا بتوانند برای رفع خستگی دقایقی استراحت کنند اما اغلب اوقات به دلیل نبود مکان امن و راحتی برای استراحت، راننده از استراحت صرف‌نظر می‌کند و ترجیح می‌دهد خستگی و خواب‌آلودگی را به جان بخرد و مسیر را تا رسیدن به شهر ادامه دهد. یکی دیگر از رانندگان ادامه داد: سال‌هاست شغلم رانندگی خارج شهر و حمل‌ونقل بار است. اما در استان سیستان و بلوچستان با وجود حجم ترددها، مجتمع خدمات بین‌راهی کافی وجود ندارد تا رانندگان در صورت بروز حادثه به‌طور موقت اسکان یابند.

«عباس اصغری» با اشاره به ساخت یک مجتمع خدماتی در فاصله ۱۶۵کیلومتری بم افزود: روند احداث این مجتمع باید شتاب گیرد تا مسافران این مسیر بتوانند از خدماتش بهره ببرند. وی ادامه داد: رانندگان در طول مسیر نیاز به رستوران، جایگاه سوخت‌گیری و پارکینگ دارند تا سفری ایمن داشته باشند. تعداد مجتمع‌های بین‌راهی در این استان هیچ تناسبی با حجم تردد ماشین‌های سنگین آن ندارد.

  • بهره‌برداری از ۶ مجتمع خدماتی تا پایان سال

معاون ایمنی، فنی و نظارت و بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل استان در این خصوص به همشهری گفت: بیش از نیمی از تلفات جاده‌ای به خاطر واژگونی و تصادف ناشی از خواب‌آلودگی رانندگان است که راننده در طول مسیر به اندازه کافی استراحت نکرده است. «مجید ریسباف» افزود: برای کاهش این تصادفات جاده‌ای، احداث مجتمع‌های خدماتی‌رفاهی بین‌راهی نقشی مهم و کلیدی دارد. وی تاکید کرد: هم‌اکنون در استان ۳۱ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی فعال است که از این تعداد ۱۴ مجتمع خدماتی امکانات مناسبی دارند. همچنین تا پایان سال ۶ مجتمع خدماتی‌رفاهی در محورهایی مانند سراوان - کهک، سراوان - سوران و زاهدان - بم افتتاح خواهد شد.

ریسباف ادامه داد: مجتمع خدماتی‌رفاهی زاهدان - بم با پیشرفت فیزیکی ۸۰درصدی در حال احداث است. هم‌اکنون راه‌های دسترسی آن در حال تکمیل است و پیش‌بینی می‌شود در هفته دولت به بهره‌برداری برسد. معاون ایمنی، فنی و نظارت و بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل استان گفت: رتبه استان از نظر تعداد مجتمع‌های بین‌راهی ۱۹و از نظر شاخص تعداد مجتمع به ازای هر یک‌هزار کیلومتر راه برون‌شهری ۲۸ است. این در حالی است که این استان رتبه دوم از نظر طول راه شریانی را دارد و چنین وضعیتی اصلاً مطلوب نیست.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون میزان تلفات جاده‌ای ۶درصد و وقوع تصادف ۳۲درصد افزایش یافته است؛ البته علت همه تصادفات نبود مجتمع‌های خدمات بین‌راهی نیست و سرعت بالا و قاچاق سوخت هم بر میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای افزوده است. همچنین تردد کم خودرو در برخی محورهای مواصلاتی سبب شده رانندگان با سرعت بالا رانندگی کنند و بروز تصادفات جاده‌ای افزایش یابد.

  • نصب دوربین‌های ثبت تخلف 

ریسباف بیان کرد: مقرر شده ۲۲ دوربین ثبت تخلف جدید در جاده‌های استان راه‌اندازی شود تا تخلفات رانندگان کاهش یابد. دوربین‌ها شهروندان را ملزم به رعایت قانون می‌کنند. معاون ایمنی، فنی و نظارت و بهره‌برداری. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز یکی دیگر از اقدامات سازمان راهداری است. تاکنون ۱۶ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که تا پایان سال ایمن‌سازی می‌شود. ریسباف افزود: علاوه بر رفع نقایص هندسی، علائم راهنمایی هشداردهنده جدید نیز در راه‌ها و محورهای مواصلاتی پرتردد استان نصب می‌شود.

  • تحول در بازه زمانی ۳ ساله 

«مجید ریسباف»، معاون ایمنی، فنی و نظارت و بهره‌برداری سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای استان بیان کرد: دولت وظیفه دارد خدمات مطلوبی را در جاده‌ها ارائه دهد. ما تلاش می‌کنیم طی بازه زمانی ۳ ساله در محورهای مواصلاتی امکانات مطلوبی ایجاد شود. این سازمان از تمامی سرمایه‌گذاران دعوت می‌کند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. مجوزهای لازم به سرعت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا علاوه بر ایجاد مجتمع‌های جدید، مجتمع‌های در حال ساخت هم به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 449419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha