طرح تفکیک زباله‌ها از مبدأ، یکی از طرح‌های مهم و بزرگ شهرداری است که با وجود تبلیغات گسترده پیرامون آن و دعوت از شهروندان برای مشارکت در اجرا تا به حال نتیجه مطلوبی نداشته است،اما شهرداری منطقه ۱۲ در اقدامی‌ نو سعی کرده با پیشگامی ‌در این عرصه الگویی برای سایر مناطق باشد.

پسماند

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا:   تفکیک زباله‌های خشک، در آبدارخانه ساختمان‌های اداری طرحی است که شهرداری منطقه ۱۲ در طول یک سال گذشته اجرا کرده و دستاوردهای خوبی هم به همراه داشته است.  

روزانه صدهاکیلو زباله خشک که مهم‌ترین آنها کاغذهای باطله است، در دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی تولید می‌شود که تفکیک آنها از مبدأ می‌تواند دستاوردهای خوبی برای شهر به همراه داشته باشد. منطقه ۱۲ یکی از مناطق بزرگ پایتخت است که بخش قابل توجهی از دستگاه‌های اجرایی دولتی و سفارتخانه‌های خارجی را در خود جای داده است؛ مراکزی که روزانه صدهاکیلو زباله خشک در آنها تولید می‌شود. سال‌های سال زباله‌های این مراکز همراه دیگر زباله‌ها جمع‌آوری می‌شد، اما این روند از بهمن سال ۱۳۹۷ تا اسفند سال ۱۳۹۸ متوقف شد تا کار تفکیک زباله‌های خشک تولیدی در این ساختمان‌ها با کمک کارکنان فعال در آبدارخانه‌ها دنبال شود.  

غنی افغان

طرح جمع‌آوری زباله‌های خشک و تفکیک آنها در آبدارخانه‌ها ابتکار حوزه معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۲ است.«محمدرضا ندرلو» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۲، درباره این طرح می‌گوید: «سالیان سال بود طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها را دنبال می‌کردیم، اما به اهداف خود نمی‌رسیدیم. به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به جای شعار دادن شهرداری در اجرای این طرح پیشقدم شود و با تفکیک زباله‌ها در ادارات تابعه شهرداری و غیره بکوشیم الگویی برای مردم باشیم. »

او ادامه می‌دهد: «کار تفکیک زباله‌ها از مبدأ از بهمن سال ۹۷ در ۹۴ ساختمان اداری منطقه ۱۲ کلید خورد. از این تعداد ۴۲ ساختمان مربوط به ادارات تابعه شهرداری بود و بقیه آنها سایر دستگاه‌های اجرایی یا سفارتخانه‌ها بودند. » به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۲، با اجرای این طرح بالغ بر ۷۰ تن پسماند ارزشمند جمع‌آوری شده که با احتساب پرداخت هرکیلو ۸۰۰ تومان به مسئولان آبدارخانه‌ها، از بهمن ۹۷ تا اسفند ۹۸ در مجموع رقمی ‌حدود ۵۶۰ میلیون تومان بابت جمع‌آوری این پسماندها به حساب آبدارچی‌ها واریز شده است. »

ندرلو با اشاره به مزایای اجرای طرح تفکیک زباله‌ها در ادارات دولتی منطقه می‌گوید: «برای اینکه نتایج بهتری از طرح بگیریم، لازم بود انگیزه‌ای برای مجریان آن ایجاد کنیم که تعریف کارت‌های اعتباری ویژه برای آبدارچیان به همین دلیل صورت گرفت. » گذشته از کارت اعتباری که هر ماه در ازای مقدار زباله‌های تفکیک‌شده، برای آبدارچی‌ها شارژ می‌شود، هر فصل از منتخبان این بخش هم بر اساس تناژ تحویلی قدردانی می‌شود. این رقابت باعث می‌شود تا آبدارخانه‌های ادارات با حساسیت بیشتری در این طرح مشارکت کنند.  

حسین مومنی
  • توقف موقت طرح

طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها در آبدارخانه‌های ادارات دولتی منطقه ۱۲ مدتی است در سایه کرونا متوقف شده است، اما به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۲ به محض عادی شدن شرایط، اجرای طرح دوباره از سر گرفته می‌شود.  «غنی افغان» مسئول آبدارخانه اداره زیباسازی حوزه معاونت امور شهری شهرداری منطقه ۱۲ است، مرد میانسالی که ۲۰ سال سابقه کار در این شغل را دارد، اما فقط یک سال است که اقدام به بازیافت زباله‌های خشک و تر اداره می‌کند.

غنی می‌گوید: «تا پیش از اجرای این طرح، تمام زباله‌های تولیدی در ساختمان اعم از ‌تر و خشک با هم جمع‌آوری می‌شد و ما به ارزش زباله‌ها واقف نبودیم، اما از یک سال گذشته با اجرای طرح تفکیک زباله‌های خشک اداره به ارزش این زباله‌ها پی برده‌ام. » این آبدارچی طوری از تمرکزش بر کار تفکیک زباله‌های خشک ساختمان سخن می‌گوید که گویا مهم‌ترین رسالت امروز او در این بخش خلاصه می‌شود. افغان ادامه می‌دهد: «از روزی که کار تفکیک زباله‌ها را در اداره شروع کرده‌ام، همین روند را در خانه هم دنبال می‌کنم. علاوه بر این در بین دوستان و آشنایان هم این کار را تبلیغ می‌کنم. » غنی می‌گوید: «تمامی‌کارکنان آبدارخانه‌ها دارای کارت اعتباری به این منظور هستند و در ازای زباله‌ای که تحویل می‌دهند این کارت شارژ می‌شود. همین مسئله انگیزه‌ای برای جمع‌آوری کامل زباله‌های خشک شده است. »

«حسین مؤمنی» یکی دیگر از آبدارچی‌هایی است که در این طرح مشارکت دارد. او کارمند بخش اداره ساماندهی در شهرداری منطقه ۱۲ است او می‌گوید: «۱۸ سال است در آبدارخانه مشغول کار هستم. همیشه از اینکه مجبور بودم زباله‌ها را یک جا جمع‌آوری و از ساختمان خارج کنم ناراحت بودم، چون امکاناتی برای تفکیک زباله‌ها نداشتم، اما وضعیت از حدود یک سال و نیم گذشته تغییر کرده و من با اشتیاق این کار را انجام می‌دهم. » حسین آقا هم امروز خودش یکی از مبلغان تفکیک از مبدأ زباله‌ها در خانه و محله‌اش شده است «تفکیک زباله‌ها از مبدأ هم برای شهر خوب است و هم برای خانواده‌ها مقرون به صرفه است. »

ایمانی یکی از کارمندان شاغل در ادارات دولتی منطقه ۱۲ در خصوص اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله‌های خشک در ساختمان‌های دولتی می‌گوید: «نه تنها آبدارچی‌ها که حتی کارمندان بخش‌های مختلف نیز سعی می‌کنند به نوعی در این طرح مشارکت داشته باشند. برای مثال در گذشته ما کاغذ را از سایر زباله‌ها جدا نمی‌کردیم، اما امروز با تأکید مسئولان آبدارخانه این کار در تمامی‌ بخش‌های ادارات انجام می‌دهیم.  

کد خبر 516177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha