علاقه خاصی به محیط‌زیست و طبیعت دارند و در تلاش برای حفظ آن هستند.

همسايه

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: سال‌هاست تفکیک پسماند خشک و تر را وظیفه شهروندی خود می‌دانند و هرکاری از دست‌شان بر می‌آید در این زمینه انجام می‌دهند. آغاز طرح کاپ (کاهش پسماند) در پایتخت بهانه جدیدی شد تا «محمدرضا گودرزی»، «بهروز صبوری» و «عذرا رحمانی» علاوه بر وظایف فردی خود، شرایط تفکیک پسماند و حفظ محیط‌زیست را در محل سکونت‌شان فراهم و همسایه‌ها را نیز به انجام این کار ترغیب کنند. در این گزارش با چند شهروندساکن منطقه ۱۹ که در زمینه تفکیک پسماند با اداره پسماند شهرداری منطقه ارتباط مؤثری دارند، آشنا می‌شویم.  

  • جلب مشارکت ۳۵۰ شهروند در تفکیک پسماند

«همیشه احترام خاصی برای طبیعت قائل بودم، اما آغاز تلاشم برای حفظ محیط‌زیست به تماشای یک کلیپ تأثیرگذار در مورد دوستی با زمین برمی‌گردد.»  این جمله‌ای است که محمدرضا گودرزی، مدیر ساختمان‌های مسکونی شهرک هوانیروز محله خانی‌آبادنو بیان می‌کند و می‌افزاید: «بعد از دیدن آن کلیپ آموزنده تصمیم گرفتم با حساسیت بیشتری برای حفظ محیط‌زیست قدم بردارم، به گیاهان بیشتر اهمیت بدهم، زباله‌های خشک و تر را تا حد امکان از یکدیگر تفکیک کنم و اطرافیانم را هم به این کار ترغیب کنم.»
 این دکترای رشته مهندسی مکانیک که از حدود یک سال قبل به پیشنهاد اداره پسماند شهرداری منطقه با هدف اجرای طرح تفکیک پسماند در این شهرک گستره فعالیت‌هایش را بیشتر کرده است، می‌گوید: «یک‌صد واحد مسکونی در اینجاست کهحدود ۳۵۰ نفر در آن سکونت دارند. جلب رضایت این تعداد شهروند به مشارکت در تفکیک پسماند کار راحتی نبود. با مشارکت اداره پسماند شهرداری منطقه ضمن جانمایی مخازن تفکیک پسماند در ساختمان‌ها، کلاس‌های آموزشی تفکیک پسماند برگزار کردیم که به مرور انگیزه ساکنان برای این کار بیشتر شد.» 
وی ادامه می‌دهد: «مخازن زباله خشک را که از شهرداری گرفتم در کنار ورودی هریک از بلوک‌ها قرار دادم و هفته‌ای ۲ بار زباله‌های خشک را به مأموران اداره پسماند تحویل می‌دهم.»
گودرزی، ۴۴ ساله که حدود ۵ سال است به‌صورت مستمر کوهنوردی می‌کند و پاکسازی داوطلبانه طبیعت را وظیفه خود می‌داند، درباره فعالیت‌هایی که برای حفظ فضای سبز محله‌اش انجام داده است، می‌گوید: «این شهرک حدود هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای سبز دارد که چند ماه قبل ضمن کاشت ۶۰۰ اصله درخت در آن، یک منبع آبرسانی برای آبیاری گیاهان هم ایجاد کردیم. اکنون هم باتوجه به وسعت زیاد محوطه فضای سبز، طرحی برای بازپیرایی اینجا در نظر گرفته‌ایم که قصد داریم به‌زودی آن را اجرا کنیم.»

  • با حال خوب طبیعت حالم خوب می‌شود

«عذرا رحمانی» هم یکی دیگر از ساکنان محله شهرک وصال و جزو اعضای هیئت‌مدیره واحدهای مسکونی خیابان‌های نیلوفر ۵ و ۶ است که در اجرای هرچه بهتر طرح تفکیک پسماند با صبوری تعامل خوبی داشته است. این دبیر بازنشسته اداره آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها دبیری در محیط فرهنگی مدرسه از اینکه در دوران بازنشستگی هم در امور فرهنگی محل سکونتش مشارکت دارد، لذت می‌برد،

می‌گوید: «دوران فعالیتم در مدرسه سعی می‌کردم دانش‌آموزان را تا حد امکان با مفهوم تفکیک پسماند آشنا کنم. با همراهی همکاران همایش‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با این موضوع برگزار می‌کردیم، با دانش‌آموزان به طبیعت می‌رفتیم و حین این گردش‌ها به آنها کیسه زباله می‌دادیم تا زباله‌های‌شان را جمع کنند و در نهایت به سطل زباله انتقال دهند. البته با توجه به اینکه همسرم اصالتاٌ لاهیجانی است زیاد به طبیعت‌گردی می‌رویم و احترام خاصی برای آن قائل هستیم. حین سفر تا حدامکان زباله‌های داخل طبیعت را جمع می‌کنیم و تمام سعی‌مان این است که لطمه‌ای به آن وارد نکنیم.» او درباره تلاشش به جلب مشارکت همسایه‌ها به این کار می‌گوید: «در کنار یک مدیر آقا به حضور یک خانم هم برای جلب رضایت بانوان ساکن محله احساس می‌شد.

برای ترغیب همسایه‌هایی که روزهای نخست مشارکت چندانی در این قضیه نداشتند ابتدا جلسات آموزشی برگزار می‌کردیم تا آنها را با آثار مثبت چنین‌کاری آشنا کنیم و با جانمایی مخازن مخصوص زباله‌های خشک در جلب مشارکت همسایه‌ها به انجام این کار قدم برداشتیم که خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شد.» رحمانی در ادامه به دیگر فعالیت‌هایی که در تهیه گل و گیاه و نگهداری از آنها انجام شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «پیگیری این امور و برقراری ارتباط مستمر با اداره پسماند نه تنها برایم زحمتی ندارد، بلکه احساس می‌کنم هر انرژی خوبی که به طبیعت می‌دهم قطعاً انرژی‌اش به خودم هم بازمی گردد. با دیدن مشارکت خوب همسایگان حال من هم خوب است تا حدی که جریان این انرژی مثبت را در زندگی‌ام احساس می‌کنم.»

  • جمع‌آوری ۳۵ کیلو زباله خشک در هفته

«بهروز صبوری» یکی دیگر از شهروندان فعال در برقراری ارتباط با اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۹ است که ضمن فعالیت‌های شخصی خود در حفظ محیط‌زیست، همسایه‌هایش را هم به این کار تشویق کرده است. این ساکن محله شهرک وصال که مدیریت ساختمان ۷۰ واحدیخیابان‌های نیلوفر ۵ و ۶ را هم به عهده دارد درباره آغاز فعالیتش در این زمینه می‌گوید: «سال‌هاست در خانه به جدا کردن زباله‌های خشک و تر از یکدیگر و تحویل مواد خشک به غرفه‌های پسماند مشغولم. سال گذشته به توصیه شهرداری با جلب مشارکت ساکنان این واحدها فعالیت‌هایم رابا هدف ترغیب همه ساکنان به انجام این کار گسترش دادم.»
 این مدیر ۴۸ ساله به تلاش‌هایش برای تبدیل محله‌اش به محله‌ای زیبا اشاره می‌کند و می‌گوید: «ذاتاً فرد فعالی هستم و از انجام کارهای فرهنگی لذت می‌برم. از برگزاری هیئت‌های خانگی که با وجود کرونا فعلاً تعطیل شده است تا جلب مشارکت شهروندان در زیباسازی ساختمان و افزایش ایمنی آنها و... را همیشه مدنظر داشته‌ام، اما طرح ترغیب شهروندان به تفکیک پسماند را با تحویل گرفتن ۸ مخزن زباله خشک از شهرداری، تهیه کتاب‌های آموزشی در زمینه حفظ محیط‌زیست، برگزاری جلسات آموزشی به‌صورت چهره به چهره و مجازی شروع کردم و خوشبختانه اکنون بخش زیادی از ساکنان محله داوطلبانه در این کار مشارکت می‌کنند.» 
صبوری با اشاره به اینکه در هفته حدود ۳۵ کیلو زباله خشک از واحدهای مسکونی‌ جمع‌آوری و به مأموران پسماند تحویل داده می‌شود، می‌گوید: «معمولاً زباله‌های خشک جمع‌آوری شده را خودم به مأموران اداره پسماند تحویل می‌دهم وهزینه ناچیزی را که از این کار دریافت می‌کنم برای امور فرهنگی ساختمان صرف می‌کنم.»
 این مدیر واحدهای مسکونی که تمام تلاشش حفظ و نگهداری از محیط‌زیست است، می‌گوید: «شارژ و هزینه‌های ساختمان را بدون استفاده از کاغذ با استفاده از نرم‌افزار پرداخت می‌کنیم تا از این طریق بیشتر حافظ محیط‌زیست باشیم. گروه‌های مجازی داریم که در روزهای کرونا بیشتر جلسات‌مان را به‌صورت مجازی در آن برگزار می‌کنیم. با مشارکت همسایه‌ها گیاهان زیبا برای ساختمان و فضای بیرونی آن تهیه کرده‌ایم تا از این طریق ضمن زیباسازی محله، طبیعت را پاس بداریم.» 
 

کد خبر 578902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha