طرح جمع‌آوری پسماند خشک با کمک نرم‌افزار «بهماند» از سال گذشته برای نخستین بار در منطقه 4 به‌صورت پایلوت آغاز و اکنون در مناطق 5، 9 و 14 هم در حال اجرا است.

طرح بازیافت بهماند

همشهری آنلاین/ پریسا نوری: این روزها زندگی بدون اینترنت معنی ندارد و این تکنولوژی به طرز معجزه‌آسایی زندگی‌ را آسان کرده ‌است. مثلاً می‌توانیم اینترنتی غذایمان را سفارش دهیم، خرید کنیم، تاکسی بگیریم، بلیت فیلم و تئاتر تهیه کنیم ولی بد نیست بدانید که مدتی است مهندسان با کمک این تکنولوژی و طراحی نرم افزاری برای جمع‌آوری پسماند به نجات محیط‌زیست آمده‌اند. شاید باورش سخت باشد ولی با نصب یک نرم‌افزار در گوشی تلفن همراه می‌توانید درحالی که در منزل یا محل کارتان نشسته‌اید و فنجان چای‌تان را سر می‌کشید، با چند کلیک زباله‌های خشک‌ را تحویل دهید و به جای آن کوپن تخفیف، هدیه یا پول نقد بگیرید و دیگر لازم نیست مانند گذشته زباله‌های خشک را با هزار زحمت به غرفه‌های بازیافت برسانید، یا روزها برای شنیدن ملودی ماشین‌های جمع‌آوری پسماند خشک انتظار بکشید.

تحویل پسماند خشک در منزل

یکی از بهترین نرم‌افزارهایی که تاکنون برای جمع‌آوری زباله خشک ارائه شده، «بهماند» است. طرح جمع‌آوری پسماند خشک با کمک این نرم‌افزار، سال گذشته برای نخستین بار در منطقه 4 به‌صورت پایلوت آغاز شد و موفقیت‌آمیز هم بود، از این‌رو در مناطق دیگر پایتخت هم مورد استفاده قرارگرفت. «منصور قوام مسعودی» مدیر اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه 4 دراین‌باره می‌گوید: «سال گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نرم‌افزار «بهماند» را طراحی کرده و طرحشان را برای اجرا به شهرداری پیشنهاد دادند که بعد از بررسی، کاربرد و نتیجه آن برای نخستین بار، طرح را به‌صورت پایلوت در منطقه 4 اجرا کردیم.» او درباره ضرورت استفاده از تکنولوژی برای تفکیک زباله و نتایج اجرای این طرح در منطقه می‌افزید: «روش‌های سنتی تفکیک پسماند مانند جمع‌آوری با ماشین‌های ملودی‌دار دردسرهای زیادی دارد و تقریباً منسوخ شده‌است. از این‌رو با رونمایی و معرفی این نرم‌افزار شهروندان از آن استقبال کردند.» مدیر اداره پسماند شهرداری منطقه 4 ادامه می‌دهد: «در این طرح 6 خودرو وانت‌بار در منطقه مستقر هستند و کارگران و رانندگان آن با پوششی آراسته و تمیز در هر ساعتی که شهروندان تعیین کنند برای تحویل زباله به درمنزل یا محل کارشان مراجعه می‌کنند.»

دریافت هدایای متنوع از بهماند

با نصب نرم‌افزارهای کاربردی مانند «بهماند» علاوه بر کمک به حفظ محیط‌زیست می‌توانیم به جیب خودمان یا مؤسسات خیریه هم کمک کنیم. مسعودی دراین‌باره می‌گوید: «با استفاده از «بهماند» در ازای زباله‌ای که شهروندان تحویل می‌دهند امتیازی برایشان ثبت می‌شود که هر زمان که خواستند می‌توانند از آن استفاده کنند. مثلاً یک‌کیلو کاغذ و کارتن 400 امتیاز و یک‌کیلو نان خشک 300 امتیاز دارد. برای استفاده از امتیازها نرم‌افزار چند گزینه پیش روی شهروندان می‌گذارد مثلاً می‌توانند کوپن تخفیف رستوران، سینما، تاکسی‌ اینترنتی و شارژ تلفن همراه بگیرند یا درخواست دهند مبلغ نقدی به حسابشان واریز شود. همچنین اگر روی گزینه کمک به مؤسسات خیریه کلیک کنند، درآمد حاصل از مشارکت در طرح تفکیک پسماند به حساب مؤسسات خیریه واریز می‌شود.» مدیر اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه 4 درباره چگونگی بهره‌گیری از نرم‌افزار «بهماند» می‌گوید: «یکی از مزایای این نرم‌افزار دسترسی آسان و تنظیم دلخواه زمان و مکان است یعنی با چند کلیک در زمان دلخواه شما که در 4 بازه زمانی صبح و عصر تعریف شده، خودرو جمع‌آوری پسماند به نشانی خانه یا محل کارتان می‌آید و پسماند شما را تحویل می‌گیرد.»

استقبال ۱۰ هزار خانواده

با گذشت حدود یک سال از فعالیت «بهماند» در منطقه، حدود 10 هزار خانواده با نصب نرم‌افزار از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند و هر روز بر تعداد کاربران این برنامه افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد دسترسی و استفاده آسان، کیفیت خدمات و تنوع جوایز و هدایای عرضه شده از ویژگی‌هایی است که موجب محبوبیت این نرم‌افزار در میان شهروندان شده‌است. «المیرا بهبودیان» از ساکنان محله حکیمیه دراین‌باره می‌گوید: «بیش از یک سال است با کمک «بهماند» زباله‌هایم را تفکیک می‌کنم و از کیفیت خدمات آن بسیار راضی هستم و استفاده از آن را به دوستان و دیگر ساکنان محله هم پیشنهاد می‌کنم.» او می‌افزاید: «قبلاً هم پسماند خشک را از ‌تر جدا می‌کردم و مجبور بودم آن را به باجه‌های تفکیک زباله ببرم ولی با نصب این برنامه کارم آسان شده‌است.» «فرهاد معنوی» که مدیر یکی از ساختمان‌های 60 واحدی در محله پاسداران است و هر هفته مخزن زباله خشک مجتمع را به سیستم «بهماند» تحویل می‌دهد، درباره چگونگی خرج کردن امتیازهای این برنامه می‌گوید: «در اسفندماه سال گذشته با امتیاز حاصل از ارائه پسماند خشک مجتمع، یک باغچه زیبا و پراز گل در حیاط ایجاد کردیم، بدون اینکه ریالی از ساکنان پول بگیریم، امسال هم قصد داریم هزینه تعمیرات جزئی ساختمان را از

هزینه تفکیک زباله تأمین کنیم.»

چگونه نصب کنیم؟

نرم‌افزار «بهماند» فعلاً در مناطق 4، 5، 9 و 14 فعال است و شهروندان ساکن در این مناطق برای دانلود و نصب آن می‌توانند به کافه بازار، فروشگاه گوگل پلی یا آی اپس مراجعه کنند. همچنین این نرم‌افزار در سایت www.behmand.ir قابل دسترس است.

کد خبر 470249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha