یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: سی‌ونهمین دوره پیکارهای کشتی آزاد بین‌المللی جام علی علی‌اف دیشب درحالی در ماخاچکالای داغستان روسیه به پایان رسید که کمیته فنی فدراسیون کشتی با اعزام تیم نصف‌ونیمه کشتی‌ ایران به این مسابقات هیچگاه نتوانست پاسخ روشنی به ابهامات موجود در راه انتخاب ملی پوشان کشتی آزاد برای حضور در بازی‌های المپیک پکن داشته باشد.

اصرار بر اعزام کشتی‌گیران ناآماده و اظهارات پراکنده و احساسی بازهم اجازه نداد تا حضور سلیقه‌ای در این میدان دستاورد چندانی برای کشتی ما داشته باشد. در این میدان رضا یزدانی سروزن نرسید و علیرضا حیدری هم به دلیل ناراحتی کتف با دستور پزشک مسابقات در همان اولین کشتی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در روز دوم مسابقات کشتی آزاد جام علی اف در ماخاچکالای داغستان روسیه، علیرضا حیدری دارنده شش مدال جهان و المپیک پس از ۱۷ ماه دوری به روی تشک رفت و در حالی که در دور اول یک بر صفر از حریف روس خود پیش بود،  از ناحیه عضله کتف دچار آسیب دیدگی شد و به کشتی ادامه نداد.

احتمال دارد عضله کتف حیدری پاره شده باشد که اگر این گونه باشد احتمال دارد رویاهای حیدری برای حضور در المپیک بر باد رود. همه اینها یعنی این که تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته فنی کشتی آنگونه که ادعا می‌شود چندان هم اصولی و علمی نبوده است.

مانور روی اسامی برخی از کشتی‌گیران و اصرار برآنچه که چندان هم تخصصی نیست، کشتی را با واقعیت‌های تلخی روبه‌رو ساخته که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت.

بسیاری از کارشناسان کشتی دنیا معتقدند جام علی‌اف به دلایل گوناگونی که مهمترین آن برگزار شدن در یکی از کشتی‌خیزترین مناطق جهان است، بعد از رقابت‌های جهانی برترین تورنمنتی است که همه ساله بسیاری از بزرگان کشتی دنیا را مجذوب خود می‌کند.

امسال نیز جمعی از بهترین‌های دنیا در این مسابقات شرکت کردند. در این رقابت‌ها  ساجید ساجیداف روسی دارنده دو مدال طلای جهانی و کوئینتانای کوبایی قهرمان المپیک هر دو باخته‌اند.

عبدالسلام‌اف تاجیکستانی نایب‌قهرمان جهان، ساجید‌اف را برده و دلشاد منصوراف ازبکستانی قهرمان دو دوره جهان به مقام قهرمانی وزن ۵۵ کیلوگرم رسیده و اینها همه نشان می‌دهد ما در رابطه با حضور معنی‌دار در این  جام از خود غفلت نشان داده‌ایم. توجه و اصرار برحضور در تورنمنت‌های درجه ۲ و ۳ سود چندانی برای کشتی ایران ندارد.

کشتی فرنگی و یک سهمیه دیگر

علی محمدی فرنگی‌کار ۶۶ کیلویی ایران در جمع تیم ۳ نفره اعزامی به مسابقات گزینشی رم در کشور ایتالیا، پنجاهمین سهمیه ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن را به‌دست آورد.

محمدی که این بار با تشخیص مربیان تیم ملی جانشین حمید ریحانی در تیم ایران شده بود، با تکیه بر تجربه حضورش در مسابقات جهانی بوداپست و باکو در ایتالیا توانست با ارائه کشتی‌هایی خوب و قدرتمندانه صاحب پنجمین سهمیه کشتی فرنگی در المپیک شود.

پیش از او فرنگی‌کاران ایرانی از رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷ باکو و قهرمانی ۲۰۰۸ آسیا در
کره جنوبی4 سهمیه در اوزان ۵۵، ۸۴، ۹۶ و ۱۲۰ کیلوگرم به‌دست آورده بودند.

حذف حمید باوفا کشتی‌گیر ۶۰ کیلویی تیم ایران در مسابقات ایتالیا اما با واکنش‌هایی نیز روبه‌رو شد که از میان تمامی آنها اظهارات علی اشکانی نایب‌قهرمان سال ۲۰۰۵ جهان در این وزن جالب‌ توجه است.

اشکانی می‌گوید: «۳ کشتی‌گیری که در مسابقات گزینشی رم سهمیه گرفتند را شکست داده‌ام.»

او که نگاهی جدی به پیکارهای گزینشی مرحله آخر در صربستان دارد، از کمیته فنی درخواست کرده که با دیدی مثبت به او توجه کرده و اجازه شرکت به وی در مسابقات صربستان را بدهند.

اشکانی اضافه می‌کند: «حاضرم تعهد بدهم که در المپیک مدال بگیرم و اگر این کار را نکردم از من هزینه سفر و غرامت بگیرند.»

کد خبر 51539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز