سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

محمد رضا منصوریان: 4 کشتی‌گیر مازندرانی تیم‌ملی ایران با حضور در مسابقات گزینشی مارتینی سوئیس با کسب یک مدال طلا، یک نقره و 2 برنز علاوه بر نمایش قدرت و صلابت کشتی کشورمان، باقیمانده سهمیه‌های ایران در اوزان 55، 60، 66 و 74 کیلوگرم را به دست آوردند.

در میان این جمع  مهدی تقوی دارای 2 مدال طلای جوانان جهان صاحب مدال طلای وزن
66 کیلوگرم شد. علی‌اصغر بذری به مدال نقره وزن 74 کیلوگرم رسید.

عباس دباغی و مراد محمدی هم در اوزان 55 و 60 کیلوگرم، مردان برنزی ما بودند. پیش از این در مسابقات جهانی 2007 باکو رضا یزدانی و سعید ابراهیمی در وزن‌های 84 و 96 کیلوگرم و فردین معصومی در وزن 120 کیلوگرم در رقابت‌های آسیایی جی‌جوی کره جنوبی برای تیم کشتی آزاد ایران سهمیه حضور در المپیک پکن را به دست آورده بودند.

 با توجه به کامل شدن سهمیه کشتی آزاد ایران در المپیک پکن، درحال حاضر مهمترین موضوعی که مورد توجه کارشناسان کشتی قرار گرفته، موضوع انتخاب قطعی تیم‌ملی با توجه به زمان کم باقیمانده تا شروع این بازی‌هاست.

کمیته فنی فدراسیون کشتی اظهارات روشنی در این زمینه ندارد و در موارد متعددی نیز اعلام شده که تنها کسب سهمیه توسط کشتی‌گیران مختلف ملاک قطعی حضور در المپیک نیست و قطعاً برای شناسایی نهایی ملی‌پوشان پیکارهای انتخابی در دستور کار قرار خواهد گرفت. حتی در این زمینه مسابقات جام تختی موردتوجه قرار گرفته است.

این موضوع و دیگر مسائل روز کشتی ایران را با منصور برزگر سرمربی سابق تیم‌ملی کشتی آزاد ایران و رئیس فعلی کمیته استعدادیابی فدراسیون کشتی در میان گذاشتیم:

  • آقای برزگر، سهمیه‌های کشتی در سوئیس کامل شد.

این موضوع قابل پیش‌بینی بود. سطح کشتی ایران خیلی بالاتر از مسابقاتی است که در سوئیس برگزار شده است. ما همیشه با سهمیه کامل به المپیک رفته‌ایم و این چیز تازه‌ای نیست.

  • ممکن است واضح‌تر توضیح دهید.

واقعیت این است که ما در سال المپیک نباید خودفریبی کنیم. این که جوانان شایسته کشتی ما توانسته‌اند در مسابقات سوئیس سهمیه‌ها را کامل کنند امری قابل تحسین است، اما حاضران در مارتینی تنها بخش بسیار کوچکی از کشتی دنیا بودند. رقبای اصلی ما در المپیک افراد دیگری خواهند بود.

  • یعنی مسابقات سوئیس درجه یک نبوده است؟

در سوئیس تورنمنتی در رده B جهانی برگزار شده و من با صراحت می‌گویم که 10 نفر اول دنیا در این مسابقات نبوده‌اند. بنابراین کسب 4 مدال و 4 سهمیه نباید ما را از کارهای اصلی‌مان غافل کند. بهترین‌های کشتی دنیا در مسابقات جهانی و قاره‌ای صاحب سهمیه شده‌اند و ما تازه به شناسایی موجودیت واقعی خود رسیده‌ایم.

  • شما با مبارزات انتخابی برای المپیک موافقید؟

همیشه برای انتخاب بهترین‌ها باید مسابقه ملاک باشد، اما ما زمان زیادی را از دست داده‌ایم. حالا که سهمیه‌ها کامل شده است باید خیلی سریع برنامه‌ریزی کرد. حریفان جدی ما در کشتی دنیا خیلی وقت است تیم‌های خود را برای المپیک بسته‌اند.

  • یعنی ما عقب مانده‌ایم؟

بله، خیلی هم عقب هستیم.

  • پس شانس زیادی برای المپیک نداریم.

شرایط روز کشتی دنیا طوری است که ما در نهایت در3 یا 4 وزن بیشتر شانس کسب مدال در المپیک را نداریم. من معتقدم اگر ما در حال حاضر بهتر از رضا یزدانی، سعید ابراهیمی، علیرضا حیدری و فردین معصومی در اوزان بالا نداریم و شانس مدال ما در المپیک هم همین‌ کشتی‌گیران هستند، نباید کار انتخاب و حضور آنها در المپیک را عقب بیندازیم. هم صورت مسئله مشخص است و هم جواب آن روشن. نباید درنگ کرد.

  • برزگر می‌تواند سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد در المپیک باشد؟

من به هیچ‌وجه به المپیک نمی‌روم. کادرفنی کنونی هم باوجود مشکلات کار خود را خوب انجام می‌دهد. اگر کادرفنی نیازی به اطلاعات من داشته باشد صمیمانه در خدمت آنها هستم.

  • دلیل موفقیت تقوی در سوئیس را چه می‌دانید؟

مهدی تقوی کشتی‌گیر بسیار خوبی است که خود من یک سال قبل، از او در تیم‌ملی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی آسیا استفاده کردم. اما همیشه یک نفر با حضور این جوان در تیم‌ملی بزرگسالان مخالف بود. من معتقدم تقوی خیلی زودتر از اینها می‌توانست در رده بزرگسالان صاحب موفقیت شود.

  • و سئوال آخر، عباس جدیدی گفته منصور برزگر مسبب اصلی ناکامی‌های من در کشتی بوده است.

جدیدی  با چنین اظهاراتی می‌خواهد خود را مطرح کند. ما همیشه برای استفاده از ایشان دچار مشکل بودیم.

کد خبر 49527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز