یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: با استفاده از فناوری نو و مکانیزم‌ها و روش‌های خاص باید راه را روی جاعلان سند بست.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حاشیه افتتاح اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران، افزود: بخش‌های مختلف باید با هوشیاری و بیداری نگذارند جریان جعل، صورت گیرد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اگر جعلی صورت می‌گیرد باید در برابر آن برخورد عبرت آموز و قوی صورت گیرد، افزود: قوانین مناسبی در مورد جعل داریم و باید گفت قانون در این زمینه ضعیف نیست اما باید با قوت با متخلفان امر برخورد نمود.

رئیسی به باندهای جعل که از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضائیه کشف شده است، اشاره کرد و افزود: باندهای جعلی در حفاظت اطلاعات قوه قضائیه کشف شده و برخورد قاطعانه با آنان صورت گرفته است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: افرادی که روحیه نفع طلبی دارند و دین نداشته و از خدا ترس ندارند، ممکن است به‌دنبال این کارها نیز بروند اما باید در تمامی بخش‌ها محکم کاری شود تا با چنین مواردی مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه اسناد هرچه غیرقابل جعل‌تر باشد کمتر با موارد جعل مواجه خواهیم بود، افزود: روش‌های دزدی هر روز جدید می‌شود بنابراین فعالان در ثبت اسناد باید توجه داشته باشند که ابتکارعمل دست خودشان باشد.

رئیسی به قانونی که درخصوص فناوری و ایجاد امنیت فناوری تصویب شده اشاره کرد و گفت: قانونی در رابطه با فناوری و ایجاد امنیت فناوری تصویب شده اما در این بخش باید کارهای حقوقی بیشتری  انجام شود.

وی به رابطه حمایت از مالکیت معنوی و حمایت از سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در اصل 44 حمایت از سرمایه‌گذاری است، به‌طور حتم حمایت از مالکیت معنوی و فکری  به حمایت از سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری، راهکار و ساز و کاری را می‌طلبد یعنی قوانین ما باید حامی سرمایه‌گذار باشد بنابراین اگر در قوانین و باید و نبایدهای قانونی از سرمایه‌گذار و کارفرما  حمایت نکنیم و در اجرا سازوکارهای حمایت عملی از سرمایه‌گذار صورت نگیرد و از سوی دیگر اگر با  متخلفان برخورد نشود، به‌طور حتم امنیت پا نمی‌گیرد.

وی در ارتباط با پرونده شفق نیز گفت: این پرونده 2 بخش دارد، بخشی که در ارتباط با کسانی است که پول پیش پرداخت کرده‌اند و بخش دوم در ارتباط با رسیدگی قضائی به این پرونده است که در حال حاضر بخش اول زیر نظر قاضی در حال بررسی است.

رئیسی خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از این پرونده در ارتباط با پول مردم است، براساس گزارش وزارت اطلاعات، تعداد زیادی وضعیتشان مشخص شده اما بخش دوم پرونده باقی مانده که رسیدگی خواهد شد.

حسینعلی امیری، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این مراسم گفت که قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد. وی در آیین افتتاح اداره کل مالکیت صنعتی در تهران گفت: نقش آفرینی این قانون در رونق اقتصادی کشور فقط درصورت همکاری سایر دستگاه‌ها مؤثر خواهد بود.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه لازمه رونق اقتصادی ایجاد بسترها و حمایت‌های حقوقی است، گفت: نخستین قانون مربوط به ثبت اختراعات و علائم تجاری مربوط به سال  ۱۳۱۰هجری شمسی بود که جوابگوی نیازهای کشور نبوده  و حقوق مخترعان را تضمین نمی‌کرد و تعهدات بین‌المللی ایران را پوشش نمی‌داد.

امیری با بیان اینکه قانون جدید ثبت علائم و طرح‌های صنعتی با همکاری مجلس شورای اسلامی در اواخر سال گذشته به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد، افزود: این قانون تعهدات بین‌المللی و نیازهای جامعه را پوشش می‌دهد و حقوق مخترعان و علائم تجاری را تضمین می‌کند و نوآوری زیادی در این قانون وجود دارد و پیش نیاز الحاق به سازمان تجارت جهانی است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یکی از نوآوری‌های این قانون حمایت از طرح‌های صنعتی است در حالی‌که در قانون ۱۳۱۰ فقط علائم تجاری و اختراعات به شکل ناقص مورد حمایت قرار می‌گرفت.

وی تاکید کرد: وظیفه این اداره کل، حمایت از مالکیت فکری است و این اداره کل، ثبت همه حقوق مالکیت فکری، صنعتی، تجاری و نشانه‌های جغرافیایی را به‌عهده دارد.

کد خبر 51525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز