چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: مقایسه تطبیقی نظامهای قضایی کشورهای دیگر نشان می‌دهد که قوه قضاییه ایران دارای ساختاری کم نظیر و در برخی موارد بی‌نظیر بوده است.

به گزارش ایرنا هاشمی‌شاهرودی چهارشنبه (18 اردیبهشت) در حاشیه رسیدگی به پرونده‌های قضایی استان اردبیل از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی در جلسه شورای قضایی این استان افزود : نظام قضایی ایران در همه بخشها یکی از نظامهای قضایی کارآمد دنیاست و سیاست‌های اصولی و درست در آن حاکم است.

وی بیان کرد: قوه قضاییه کشور با راه‌اندازی شبکه مکانیزه مدیریت قضایی پرونده‌ها موسوم به سامانه ‪ CMS‬به نوآوری در زمینه رسیدگی قضایی دست زده است در حالی که در کشورهای پیشرفته هنوز چنین سامانه‌ای وجود ندارد.

وی اظهار داشت: هنوز ابعاد و ثمرات واقعی این سامانه به ویژه در ابعاد نظارتی، خدمات رسانی به مردم، شفافیت، دقت، سرعت و صحت رسیدگی به پرونده‌ها مشخص نشده ولی کاهش اطاله دادرسی در مراجع قضایی از آثار آن می باشد که به وضوع قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با استفاده از روشهای نوین، اطاله دادرسی در اکثر جاهای کشور حل شده و خدمت رسانی به مردم در استعلامها و ابلاغها تسریع شده ولی راه پیشرفت در این زمینه هنوز باز است.

آیت‌الله شاهرودی با اشاره به رسیدگی ‪ ۶۰‬درصد از پرونده‌های مطرح شده در مراجع دادگستری در شوراهای حل اختلاف، ابداع و به کارگیری این شیوه در اردبیل در سالهای گذشته را ستود و افزود: اثربخشی این شوراها غیرقابل انکار است به نحوی که ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد پرونده‌های قضایی در این شوراها با صلح و سازش مختومه می‌شود.

وی صلح و سازش را بهترین شیوه دادرسی و آن را دارای برکات اجتماعی و روانی در جامعه دانست و گفت: ایجاد صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف خیر القضاست.

رییس قوه‌قضاییه در ادامه خواستار تعامل بین دستگاهها و قوای سه‌گانه کشور به منظور کاهش اطاله دادرسی و کم‌کردن پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی شد.

پس از جلسه شورای قضایی استان ‪ ۳۹‬پرونده مطرح شده در مراجع دادگستری و محاکم قضایی استان اردبیل از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی با حضور آیت‌الله محمود هاشمی‌ شاهرودی رییس قوه قضاییه بررسی و رسیدگی شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها ‪ ۲۲‬نفر از محکومان مراجع قضایی استان اردبیل که درخواست عفو و بخشودگی داشتند، با موافقت رییس قوه‌قضاییه مورد عفو و بخشش قرار گرفتند.

‪ ۱۷‬فقره پرونده نیز که در آنها طرفین درخواست رسیدگی مجدد و رسیدگی دقیق به پرونده‌های خود را داشتند، با موافقت آیت‌الله شاهرودی برای بررسی دقیق و اعلام نظر به مراجع ذیربط در قوه قضاییه ارجاع شد.

کد خبر 51184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز