در هر ساعت از شبانه‌روز که اینجا بیایید ماشین‌ها زنجیروار مجاور جایگاه گاز و کنار مجتمع مسکونی قائم(عج) و پیاده‌روها پارک شده و فضای محدودی برای رفت‌وآمد رهگذران و عابران باقی گذاشته‌اند.

چرخ

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: از ساخت این مجتمع مسکونی (که به شهرک قائم(عج) نیز معروف است) در کنار گاراژ و تعمیرگاه‌های خودرو در بلوار معلم حدود یک‌سال می‌گذرد و در این مدت پارک خودروهای نیازمند تعمیر یا تعمیر شده در طول بلوار و پیاده‌رو مشکلات زیادی را برای ساکنان مجتمع‌ها و اهالی شهرک صاحب‌الزمان(عج) به وجود آورده است. درحالی که به گفته اهالی سال‌ها قبل مدیران وقت شهرداری منطقه ۱۸ برای ساماندهی و جابه‌جایی تعمیرگاه‌های داخل و خارج گاراژ قول مساعد داده بودند، اماگویی این وعده به فراموشی سپرده شده است. در پیگیری همشهری محله، مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ اعلام کردند که اگر شهروندان شکایت کنند و تعمیرگاه‌های مورد نظر در بازدید میدانی جزء مشاغل مزاحم شناخته شوند، برای رفع مزاحمت آنها اقدام خواهد شد.  

«روزگاری تعمیرکاران خودرو جنب پمپ گاز در طول ماه کار هزار نفر را راه می‌انداختند، اما آن زمان در این محدوده تا این حد بافت مسکونی وجود نداشت و پارک خودروهای معیوب در کنار خیابان و پیاده‌رو مشکلی برای شهروندان به وجود نمی‌آورد، اما اکنون وضعیت کاملاً فرق کرده است.» «حمیدرضا غلامی» از شهروندان ساکن در مجتمع مسکونی جنب پمپ گاز بوستان قائم(عج) این مطلب را می‌گوید و اضافه می‌کند: «تخریب گاراژ و تعمیرگاه‌های خودرو برای بازگشایی بلوار قائم(عج) از وعده‌های مسئولان در ۲۰سال گذشته بوده که هیچ‌وقت عملی نشد و البته دیگر کار هم از کار گذشته و دیگر کسی نمی‌تواند این تعداد تعمیرگاه خودرو را از این محل خارج کند.»

  • مشاجره برای گرفتن حق

«چندروز پیش به دلیل مسدود شدن راه ساکنان مجتمع مسکونی و اشغال جای پارک توسط یکی از تعمیرکاران، مشاجره پیش آمد. کسانی که در این محدوده و در همسایگی مجتمع مسکونی تعمیرگاه خودرو دارند، به حقوق شهروندان احترام نمی‌گذارند و خودروهای معیوب را در مسیر رفت‌وآمد اهالی پارک می‌کنند و حتی اجازه نمی‌دهند تا ساکنان از این جای پارک برای چند دقیقه استفاده کنند.» 
«ولی فارسیان» از اهالی تازه وارد مجتمع مسکونی قائم(عج) است که این نکته را بیان و اضافه می‌کند: «بخشی از دیوار این گاراژهای مزاحم داخل محوطه مجتمع مسکونی قرار گرفته و باعث زشتی و ناامنی این گذر شده است. اگر شب‌ها از این مسیر عبور کنید می‌بینید که چه وضعی دارد و بانوان با ترس و نگرانی از این محل عبور می‌کنند. جلو ورودی مجتمع هم که محل تخلیه زباله تعمیرگاه‌ها شده و بیشتر وقت‌ها اهالی باید از کنار این ضایعات‌ تردد کنند. هربار که نیروهای شهرداری زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، چند ساعت بعد دوباره این وضع تکرار می‌شود. اهالی از مسئولان تقاضا دارند که با اقدام ضروری و قاطع رفاه و آسایش ساکنان را فراهم کنند.»

  • پارک دوبله و سوبله

«باید از نزدیک ببینید که پارک زنجیروار ماشین‌های تعمیری جلو مجتمع مسکونی چه وضعی برای اهالی به وجود آورده است. مدتی هم هست که با راه‌اندازی آموزشگاه رانندگی در یکی از واحدهای تجاری این مجتمع بزرگ مسکونی، شرایط بدتر شده است. یعنی اگر قبل از این نگران کار تعمیرگاه‌های خودرو در این محل بودیم، حالا باید با رانندگان آموزشگاه وارد بحث شویم چون با توقف ماشین‌های خود در حریم مجتمع مسکونی، سد راه رهگذران وعابران پیاده می‌شوند.» 
«میرزا صالح نوری» با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «‌ما با کار و فعالیت تعمیرگاه‌ها مشکل نداریم، چون آنها هم به دنبال یک لقمه نان هستند. حرفمان این است که با کارشان آسایش اهالی را مختل نکنند و به حق و حقوق مردم احترام بگذارند. همیشه جلو مجتمع مسکونی به دلیل تعدد ماشین‌های آموزش رانندگی و پارک فشرده خودروهای تعمیری شلوغ است و عبور و مرور به سختی انجام می‌شود.»

  • ما اینجا حق آب و گل داریم

کنار مجتمع مسکونی جنب پمپ گاز چند تعمیرگاه کوچک وجود دارد که حتی یک خودرو به سختی می‌تواند داخل آن جا بگیرد. به همین دلیل، خودروهای نیازمند تعمیر در خیابان و جلو مجتمع پارک شده‌اند. وقتی سراغ تعمیرکاران می‌رویم، تعدادی از آنها موضع می‌گیرند و جواب سر بالا می‌دهند. تعدادی هم بدون معرفی خود فقط از حقی که در این محل دارند حرف می‌زنند. یکی از آنها که از نوجوانی در اینجا مشغول است و اکنون ۶۰سال دارد، می‌گوید: «همه کاسبان این محل حق آب و گل دارند. اگر این مجتمع مسکونی یکسالی است که ساخته شده، قدمت این گاراژ و تعمیرگاه‌های خودرو بیش از ۸۰سال است. این منصفانه نیست که تازه واردها ناراحت باشند و بگویند شما مزاحم زندگی ما هستید. مگر قبل از اینکه ساکن این محل شوند نمی‌دانستند که ما در اینجا کسب و کار داریم؟»

یکی دیگر از صاحبان قدیمی یک تعمیرگاه می‌گوید: «قبل از اینکه این مجتمع مسکونی ساخته شود، مشتری بیشتری داشتیم چون فضای اطراف گاراژ آزاد بود و می‌توانستیم کار تعداد بیشتری از مشتری‌ها را راه بیندازیم، اما از زمانی که این مجتمع ساخته شده، اهالی اجازه نمی‌دهند که حتی برای یک ساعت خودرویی را برای تعمیر در گوشه خیابان پارک کنیم. مشتری‌ها که می‌بینند فضا و جای مناسبی نداریم و این اطراف شلوغ است، به تعمیرگاه‌های مناطق دیگر می‌روند.»

  • تعمیرکاران تذکر گرفتند

مسئولان شهرداری ناحیه۳ از محل موردنظر بازدید کردند و طبق قانون به کاسبان و صاحبان مشاغل تذکر دادند تا حقوق همسایه‌ها و ساکنان مجتمع مسکونی قائم(عج) را رعایت کنند. «ابوالفضـــل کبورانی» شهردار ناحیــه ۳ منطقه ۱۸ در این‌باره می‌گوید: «محل فعالیت تعمیرگاه‌های خودرو قدمت و فرسودگی بسیار بالایی دارد و در این زمینه با مالکان و صاحبان مشاغل صحبت کرده‌ایم تا راه‌حلی برای حل این مشکل پیدا کنند، اما تا آن زمان همه شاغلان در این صنف ملزم به رعایت حقوق شهروندان هستند و نباید خللی در نظم محله به وجود آورند. در شرایط کنونی تنها راه‌حل تذکر و اخطار به کاسبان برای رعایت بهداشت محیط و جلوگیری از سدمعبر و تشویق آنها برای همکاری و رعایت حال همسایه‌هاست.»

وی تأکید می‌کند: «اگر شهروندان شکایتی در این زمینه دارند می‌توانند استشهادیه‌ای با امضای اهالی و معتمدان محله تنظیم کنند و به دفتر شهرداری ناحیه۳ واقع در یافت‌آباد بدهند.»

کد خبر 514981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha