مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

گروه شهری: فرماندار تهران روز گذشته به مترو آمد تا هم از نزدیک شاهد کند شدن طرح‌های عمرانی به خاطر سهمیه‌بندی سیمان شود و هم وعده بدهد که با دولت رایزنی می‌کند تا سهمیه‌ سیمان طرح‌های تهران را بدهد.

البته حسن طلا در حاشیه این بازدید تلویحا آماری داد که نشان می‌دهد از سیمان تولیدی در تهران طرح‌های شهری تنها روزانه 2/6درصد سهم می‌برد.

البته فرماندار تهران اذعان کرد که این سیمان به هیچ‌یک از طرح‌های عمرانی شهر نمی‌رسد اما اظهاراتش به گونه‌ای بود که طبق دستور دولت، فرمانداری چاره‌ای به جز این نوع سهمیه‌بندی ندارد.

البته اینکه این سهمیه‌بندی برای تهران و شهروندان تهرانی چقدر عادلانه است، سؤالی است که باید دولت و تصمیم‌گیران آن پاسخ دهند اما حسن طلا فرماندار تهران گرچه در این بازدید پذیرفت که سیمان چگونه طرح‌های شهری را متوقف کرده است اما با این حال به نوعی اذعان کرد که کار چندانی از دست آنها بر نمی‌آید اما با این حال تلاششان را می‌کنند.

فرماندار تهران در این بازدید درحالی سرعت و حجم کار انجام شده در متروی تهران را در دو سال اخیر مثال‌زدنی و قابل تقدیر و تشکر دانست که درحال حاضر کمبود سیمان یک دوم طرح مترو را تعطیل کرده است.

اما طلا با حضور در مترو و اظهاراتی مبنی بر ناتوانیش در ارایه سیمان بیشتر به این طرح، تلویحا حمایت خود را از طرح‌های عمرانی شهر این طور اعلام کرد: 5/12درصد از سیمان شهرستان تهران در اختیار فرمانداری است که باید صرف طرح‌های عمرانی شود که از سهمیه اردیبهشت‌ماه بیش از 50 درصد از سیمان به طرح‌های عمرانی شهرداری از جمله مترو، تونل توحید و مناطق اختصاص یافت اما به هرحال باید سهمیه‌ای هم برای طرح‌های راه‌سازی، آب و برق و فاضلاب و فرودگاه‌ها در نظر گرفته شود زیرا در غیراین صورت فعالیت‌های عمرانی در تهران متوقف می‌شود.

بدین ترتیب طلا نتیجه گرفت که سهم طرح‌های عمرانی شهر از سیمان 2/6درصد سیمان تولیدی هر روز کارخانه‌ها است.

گرچه وی تاکید کرد: در مورد کار بزرگی که در مترو صورت می‌گیرد تردیدی نیست و با توجه به اینکه سیمان یکی از مواداولیه چرخش چرخ بزرگ مترو است قطعا به‌ عنوان یاری کنار هاشمی مدیرعامل مترو مشکل کمبود سیمان را پیگیری می‌کنیم.

با این حال فرماندار گفت که چاره‌ای به جز تحمل وضع نداریم چرا که 5/17 درصد از سیمان به صنایع سیمان‌بر مانند سرامیک‌سازی‌، ساخت بتن و جداول اختصاص یافته که وزارت صنایع مسئولیت توزیع آن را بر عهده دارد و 70 درصد از سیمان تولیدی نیز برای مصارف شهری در نظر گرفته که توسط وزارت بازرگانی توزیع می‌شود.

اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا وزارت بازرگانی با وجود اینکه 70درصد سهم طرح‌ها را نزد خود نگه داشته است، از تحویل آن خودداری می‌کند و عملا باعث اخلال در پیشبرد طرح‌های شهری می‌شود؟

این در حالی است که سهمیه‌بندی کردن سیمان از آغاز اردیبهشت‌ماه بخش بزرگی از کارهای مترو را متوقف کرده است. دولت با ابلاغیه‌ای از فرمانداری خواست تا سهمیه‌بندی سیمان را در تهران اعمال کند. این اقدام وزارت بازرگانی تقریبا مخالفت همه مسئولان این حوزه را با خود همراه داشت.

 خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران پس از این اقدام اعلام کرد که دود این تصمیم اشتباه تنها به چشم شهروندان می‌رود. نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع و معادن، از وزیر مربوطه توضیح خواستند و اعلام کردند که کمبود سیمان ناشی از توزیع اشتباه و کمبود تولید است. محسن هاشمی، مدیرعامل طرح مترو هم اعلام کرد که دو سوم کار مترو با این وضعیت تعطیل می‌شود. در همه این مدت مسئولان وزارت بازرگانی سکوت کردند و توضیحی ندادند و از پاسخ به رسانه‌ها هم خودداری کردند.

محسن هاشمی هم در این مدت، برای دومین بار در یک سال گذشته، قراردادهای شرکت مترو با پیمانکاران را به مسئولان مربوطه عرضه کرد تا بلکه بتواند از توقف فعالیت در مترو پیشگیری کند؛ اما با گذشت حدود یک هفته از ارایه قراردادها به فرمانداری تهران، تنها 50درصد ازسهمیه مورد نیاز سیمان متروی تهران به پیمانکاران این طرح تحویل شده و عملا نصف کار تعطیل شده است.

برخی از کارشناسان معتقدند این اقدامات دولت در پاسخ به گفته های شهردار تهران است که چندی پیش اعلام کرد در هر شرایطی از پیشرفت طرح مترو دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد مسائلی مثل کمبود بودجه در پیشرفت متروی تهران اخلال ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه فرماندار تهران به محض اینکه در جریان کمبود سیمان متروی تهران قرار گرفت بازدید از ایستگاه‌های در حال ساخت را در اولویت کاری خود قرار داد، از حضور و بازدید فرماندار از این طرح تشکر کرد.
هاشمی همچنین با اعلام اینکه روزانه متروی تهران به 800 تن سیمان نیاز دارد که تاکنون 400 تن آن تامین می‌شد ابراز امیدواری کرد پس از این بازدید با همکاری فرمانداری سیمان مورد نیاز متروی تهران به‌طور کامل تامین شود.

او با تاکید بر اینکه امیدوار است با پیگیری‌های شهردار تهران و کمک دولت، امسال 15 کیلومتر مترو به خطوط فعلی افزوده شود، توسعه مترو در سال جدید را اینگونه بیان کرد: متروی تهران امسال در شمال از میرداماد تا قیطریه، در شرق از دانشگاه علم و صنعت تا تیرانداز و در مرکز از میدان شهدا تا میدان انقلاب توسعه می‌یابد.

کد خبر 51493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز