مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: فرماندار تهران گویا پس از اینکه یک ماه پیش از درهای متروی تهران بیرون رفت، بسیار سریع‌تر از آنچه تصورش می‌شد فراموش کرد که به تهرانی‌ها وعده داده تا مشکل سیمان طرح‌های عمرانی شهر از جمله متروی تهران را به سرعت رفع کند.

گرچه سهمیه‌بندی سیمان تهران از سوی دولت ابتدای اردیبهشت سبب شد تا شهردار تهران و مدیر عامل متروی شهر اعلام کنند که یا باید طرح‌های شهر را متوقف کنند یا با صرف اعتبار چند برابر از بودجه شهروندان، سیمان را از بازار سیاه تامین کنند اما حسین طلا به متروی تهران آمد، از طرح‌های تونل‌سازی بازدید کرد و هنگام رفتن به تهرانی‌های نگران قول داد که این مشکل را که به قول خودش «با یک بخشنامه» به وجود آمده بود مرتفع کند.

اما بیش از یک ماه گذشته و مدیرعامل متروی تهران به شهروندان خبر می‌دهد که بدانند بودجه‌ای که باید برای بسیاری از بخش‌های عمرانی هزینه شود تنها به خاطر همین خلف وعده برای خرید سیمان به دو برابر قیمت صرف می‌شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرد که سیمان خریداری شده مترو با توجه به محدودیت سهمیه دولتی و نیاز به تهیه از راه‌های غیررسمی تا 2 برابر گران‌تر از برآوردهای معمول تمام می‌شود. بیشتر از 2 ماه از سهمیه‌بندی کردن سیمان و واگذاری عرضه سیمان طرح‌های شهری و عمرانی به فرمانداری تهران می‌گذرد اما شهروندان تهرانی گویا نمی‌دانند که چرا باید همچنان مورد بی‌مهری قرار بگیرند.

گرچه فرماندار تهران اعلام کرد که تنها بخشی از نیاز سیمان این طرح‌ها را دولت در اختیار فرمانداری گذاشته و در نتیجه تامین خواست همه این طرح‌ها از توان وی خارج است، اما در عین حال وعده داد با دولت رایزنی می‌کند و از مشکلات طرح‌های شهر می‌گوید و در نهایت نمی‌گذارد که فعالیت‌های عمرانی پایتخت لنگ بماند.

به گفته مدیرعامل متروی تهران حتی با ارائه قراردادهای پیمانکاران مترو، نیازهای شهر تهران و مشخصات پیمانکاران ابلاغ شد تا شاید راه‌حلی برای خروج از این بن‌بست پیدا شود.
البته شهردار تهران باز هم مثل همیشه سعی کرد خاطر شهروندان را نگران نکند و حتی وعده داد که اگر شده مواداولیه سیمان را از خارج از کشور وارد می‌کند و به کارخانه‌های دولتی می‌دهد تا سیمان تهران دچار این بحران نشود.

وظیفه‌ای که گرچه نمایندگان مجلس از آن به ‌عنوان وظیفه دولت یاد می‌کنند، اما حتی یک دستگاه غیردولتی آن را پذیرفت تا چرخ طرح‌های تهران همچنان بچرخد چرا که قالیباف مصر است به وعده‌ای که به تهرانی‌ها داده عمل کند و سالانه 15 کیلومتر مترو بسازد تا شهروندان تهرانی زندگی راحت‌تری را در تهران تجربه کنند.اما محسن ‌هاشمی، مدیرعامل مترو عنوان می‌کند که با تامین تنها 30 تا 40 درصد سیمان مترو از طرف دولت شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که دولت تنها کمتر از 300 تن از 800 تن سیمان مورد نیاز روزانه مترو را تامین می‌کند. به گفته‌ هاشمی، ایده تأمین سیمان از شرکت‌های واردکننده کلینکر (ماده اولیه تهیه سیمان) که از جمله اقدامات مترو جهت تأمین سیمان است هم افزایش قیمت تمام شده سیمان را در پی دارد.

به گفته وی تهیه سیمان مترو از طریق عنوان شده تا 2 برابر گران‌تر از قیمت دولتی تمام می‌شود و این در حالی است که هم‌اکنون قیمت سیمان در بازار آزاد 4 برابر قیمت دولتی است. درست است که اکنون با این شرایط هم سیمان مترو تامین می‌شود اما تفاوتش در این است که هزینه‌هایی که دولت باید آنها را پرداخت کند به‌ صورت غیرمستقیم از جیب شهروندان پرداخت می‌شود. گرچه شهرداری برای پیشبرد و تحقق پیش‌بینی‌های انجام شده، طبق وعده نمی‌گذارد کار طرح مترو مختل شود اما مجبور است مابه‌التفاوت خرید سیمان از بازار آزاد و واردات را از بودجه شهرهزینه کند.

در چنین شرایطی شهروندان هستند و فرماندار تهران و حافظه شهر که تمام این وقایع را در ذهن خود ثبت می‌کند تا در نهایت مشخص شود تا چه زمانی شهروندان باید هزینه‌های بیهوده یک «ناهماهنگی» - اگر نخواهیم ستیز و جدل بنامیم - را بپردازند؟

کد خبر 55990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز