مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: در سال گذشته، 425 میلیون مسافر توسط مترو جابجا شده است و پیش‌بینی می‌شود، این جمعیت در سال 87 به 500 میلیون مسافر برسد.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران وحومه گفت:امیدواریم کمک‌ها و نظر مثبت مجلس شورای اسلامی در دوره جدید در مورد اقدامات متروی تهران، همچنان ادامه داشته باشد و یارانه بلیت مترو به عنوان یکی از منابع تامین هزینه‌های بهره‌برداری از مترو، به طور منظم و کامل پرداخت شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، مهندس ربیعی با اشاره به اقدامات سال گذشته متروی تهران گفت: تصویب لایحه مدیریت مصرف سوخت یکی از اقدامات اساسی مجلس هفتم بود که متاسفانه با توجه به مشکلات درآمدی دولت، بودجه اختصاص یافته به شهر تهران، طبق برنامه اختصاص نیافته است و ما امیدواریم در این زمینه مساعدت لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: فاصله قطارهای مترو در حال حاضر در خط یک، به چهار دقیقه یک قطار، در خط دو 5/3 دقیقه یک قطار و در خط پنج به 10 دقیقه یک قطار رسیده است و تعداد حرکت‌های قطار در حال حاضر یک‌هزار و 200 حرکت در روز است.

وی افزود: در سال گذشته 425 میلیون مسافر توسط متروی تهران جابجا شد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 87 به 500 میلیون مسافر، معادل نیم میلیارد مسافر برسد.

ربیعی با اشاره به نقش مترو در زمان برپایی برنامه های فرهنگی و مذهبی در نقاط مشخصی از شهر، گفت: متروی تهران می‌تواند، در بسیاری از حرکت‌های اجتماعی درون شهر موثر باشد و در حال حاضر بسیاری از رویدادهای مهم شهر نظیر نمایشگاه کتاب و نماز روز عید سعید فطر بدون استفاده از سیستم مترو غیر قابل تصور است.

به گفته وی در حال حاضر مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب، هیچ جای دیگر شهر را به جز مصلای تهران که در کنار ایستگاه مترو قرار دارد، برای این رویداد مهم در نظر نمی‌گیرند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان  اقدامات فرهنگی متروی شهر تهران گفت: اگر چه این اقدامات جزو وظایف متروی تهران نیست، اما بسیاری از تبلیغات و بروشورهای فرهنگی و نیز کتاب مترو و کتاب مسافر، جزو فعالیت‌های مفید متروی تهران بوده‌اند .

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، حرکت و نظم قطارها و نظافت مترو در بین مردم مثال زدنی است و این شرکت تلاش می‌کند، این فرهنگ را در بین مردم بیش از پیش نهادینه کند.

ربیعی در ادامه از بیشتر شدن تعداد آسانسورهای ایستگاه‌های شلوغ مترو خبرداد و یادآورشد: در حال حاضر 45 دستگاه آسانسور در 15 ایستگاه نصب شده و امیدواریم این تعداد تا پایان سال، به 74 آسانسور برسد و بدین ترتیب تقریبا همه ایستگاه‌های شلوغ مترو پوشش داده شود.

وی با اشاره به تغییرات قیمت و نوع بلیت مترو در دو نوبت شهریور 86 و خرداد 87، تاکید کرد: در حال حاضر صرفه اقتصادی قیمت بلیت‌های اعتباری 5/1 تا 5/2 برابر بلیت‌های تک سفره است و به نظر می‌رسد، برای ترغیب مردم برای استفاده از بلیت‌های اعتباری، پنج برابر شدن این فاصله در صرفه اقتصادی بین بلیت اعتباری و تک سفره لازم است، تا بدین ترتیب، برای مسافران دائمی متروی تهران استفاده از این بلیت‌ها صرفه و مزیت اقتصادی بالا داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اعلام این که در حال حاضر سه میلیون و 300 هزار بلیت معتبر و فعال به مردم عرضه شده است، افزود: روزانه حدود دو هزار و 500 کارت اعتباری جدید برای مسافران مترو صادر می‌شود و در حال حاضر 60 درصد مردم از این بلیت‌ها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به استقرار موثر و مفید پلیس مترو در 20 ایستگاه، اظهار کرد: در ایستگاه امام خمینی (ره)، شهرری، صادقیه و علم و صنعت که جزو ایستگاه‌های اصلی وشلوغ مترو هستند، پایگاه منظم و دائم پلیس مترو مستقر خواهد شد و به این ترتیب، پلیس مترو همه وظایفی را که در سطح شهرانجام می‌دهد، به عنوان یک ضابط قضایی انجام خواهد داد.

مهندس ربیعی تصریح کرد: در صورتی که آمار عملکرد اقدامات پلیس در ایستگاه‌های مترو در زمینه دستگیری مجرمان و کشفیات مواد مخدر اعلام شود، نتایج قابل توجهی از این موارد مطرح خواهد شد و می‌توان گفت که از زمان فعالیت پلیس مترو، بسیاری از مسایل نظیر کیف‌قاپی و تکدی‌گری تا حدودی کمتر شده است.

وی در مورد مشکل تکدی‌گری و دستفروشی در ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو، اذعان کرد: مترو تهران در مقایسه با مترو کشور‌های دیگر در زمینه تکدی‌گری در ایستگاه‌ها بسیار پاک است، اما متاسفانه موضوع دستفروشی در واگن‌های مترو تبدیل به معضل دائمی شده است، به نحوی که حتی مردم در زمان برخورد ماموران مترو با دستفروشان، به حمایت از آن‌ها می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر این که دستفروشی در ایستگاه و واگن‌های مترو عملی مجرمانه است، اظهارکرد: شرکت مترو، وظیفه حل معضل دائمی تکدی‌گری و دستفروشی را ندارد و ما از دستگاه‌های متولی می‌خواهیم که در این زمینه، با مترو همکاری داشته باشد.

وی در ادامه این نشست خبری برخی از نتایج نظرسنجی‌های شرکت بهره‌برداری متروی تهران و چند سازمان مستقل دیگر در مورد عملکرد متروی تهران اشاره کرد و گفت: طبق این نظرسنجی‌ها، 13 درصد مسافران مترو زیردیپلم، 33 درصد دیپلم، 25 درصد فوق دیپلم و 30 درصد لیسانس به بالا هستند. همچنین 30 درصد مسافران مترو را دانشجویان و دانش‌آموزان، 28 درصد را کارمندان و 20 درصد افرادی با مشاغل آزاد و 10 درصد را کارگران و مابقی اقشار تشکیل می‌دهند.

مهندس ربیعی بیان کرد: در سال گذشته،60 درصد مسافران مترو با هدف شغلی، 10 درصد برای خرید و حدود 30 درصد برای تحصیل و مابقی برای تفریح از این وسیله حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کرده‌اند.

وی عنوان کرد: براساس این نظرسنجی، 40 در صد مسافران مترو با اتوبوس، 25 درصد پیاده،20 درصد با تاکسی و حدود هفت درصد با خودروی شخصی به ایستگاه مترو می‌رسند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، با بیان این که 55 درصد مسافران مترو تقریبا در هر روز کاری از مترو استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: 30 درصد دیگر مسافران هر هفته چند بار و 15 درصد نیز در هر ماه چند بار و یا به ندرت از مترو استفاده کرده‌اند و به عبارتی می‌توان گفت که حدود 85 درصد مسافران مترو تقریبا مشتریان دائمی مترو هستند و این موضوع در برنامه‌ریزی‌های مترو بسیار مهم است.

وی با اشاره به یکی دیگر از نتایج نظرسنجی‌ها در سال گذشته، گفت: 12 درصد مسافران مترو معتقدند، استفاده از مترو هیچ صرفه‌جویی در زمان نداشته، اما حدود 25 درصد اعلام کرده‌اند که ‌حدود 15 دقیقه صرفه‌جویی در وقت پیدا کرده‌اند، حدود 30 درصد اعلام کردند که بین 15 تا 30 دقیقه صرفه‌جویی در زمان داشتند، حدود 20 درصد نیز اعلام کردند که بین 30 تا 45 دقیقه صرفه‌جویی در زمان هنگام استفاده از مترو دارند و باقیمانده نیز گفته‌اند که بیش از 45 دقیقه صرفه‌جویی در زمان برای آن‌ها در زمان استفاده از مترو وجود دارد.

مهندس ربیعی درباره رضایت مردم از مترو بر اساس همین نظرسنجی‌ها نیز توضیح داد: 32 درصد از این مسافران گزینه «خیلی زیاد از مترو راضیند»، 60 درصد گزینه «زیاد راضیند»، شش درصد «کم راضیند» و تنها دو درصد «خیلی کم راضیند» را انتخاب کردند. همچنین طبق نظرسنجی دیگری که از خانم‌ها و آقایان به طور مشترک صورت گرفته، 92 درصد اعلام کردند که با در نظر گرفتن دو واگن ویژه برای بانوان کاملا موافق بوده‌اند.

وی یادآورشد که تا پایان سال 87، بخش دیگری از خط چهار مترو به بهره‌برداری می‌رسد و این خط از سمت شرق به میدان شهدا و از غرب به میدان انقلاب گسترش پیدا می‌کند، همچنین در خط یک به سمت ایستگاه تجریش، ایستگاه قیطریه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در خط دو نیز به سمت شرق از دانشگاه علم و صنعت ایران به سمت ایستگاه تهرانپارس حدود دو کیلومتر گسترش خطوط خواهیم داشت و به این ترتیب قول شهردار تهران مبنی بر تحویل 15 کیلومتر مترو در سال 87 محقق خواهد شد.

وی یادآورشد که طبق قول قبلی، قطارهای جدید تا آخر سال وارد خطوط می‌شوند و بدین ترتیب، فاصله قطارها در خط یک و دو به دو دقیقه یک قطار می‌رسد.

ربیعی تصریح کرد: به دلیل آن که قطارها به صورت تدریجی وارد خطوط می‌شوند، روند کم شدن سر فاصله قطارها نیز تدریجی خواهد بود.

کد خبر 59771

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز