گروه شهری: پس از این که فرماندار تهران خیال شهروندان و مدیران شهری و مسئولان مترو را راحت کرد که برای تامین سیمان مترو و طرح‌های شهری دولت کمکی به پایتخت نمی‌کند

 و تهرانی‌ها خودشان باید مشکلشان را رفع کنند، محسن هاشمی مدیرعامل مترو هم اعلام کرد که برای اینکه به مردم تهران بیشتر از این ضرر وارد نشود به هر طریق ممکن این کاستی دولت را جبران می‌کند.

مدیرعامل متروی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری عصر اعلام کرد که توقف در ساخت مترو، سبب می‌شود تا توسعه مترو محقق نشود اما از آنجا که این سامانه نیاز اصلی شهروندان است مدیران شهری بیشتر از این منتظر کمک‌های فرماندار تهران نمانده و به هر طریق ممکن این مشکل را رفع می‌کنند.

در حالی‌که دولت هم تصمیم دارد سیمان را از سبد حمایتی خارج کند و آن را وارد بورس نماید، هاشمی خواستار تسریع در آزاد‌سازی‌ و خارج شدن سیمان از سبد حمایتی دولت شد تا شرکت مترو خود راسا اقدام به خرید و تهیه سیمان مورد نظر احداث خطوط باقی‌مانده متروی پایتخت کند. چرا که با این امر هم بازار سیاه سیمان در کشور از بین می‌رود و هم مترو دیگر مجبور نیست برای تامین سیمان طرح‌ها در بوروکراسی اداری گرفتار شود.

وی با تاکید بر اهمیت احداث قطار شهری تهران برای گشودن گره کور ترافیکی پایتخت گفت: «منتظر ابلاغ هرچه سریع‌تر خارج شدن سیمان از سبد حمایتی دولت هستیم تا مدیران شهری بدون درگیری و روبه‌رو شدن با موانع بوروکراسی‌ و دیوان‌سالاری‌های موجود بتواند سیمان مورد نیاز خود دربازار آزاد را تامین کند.»

هاشمی همچنین ساخت متروی قطار شهری را بر اساس زمان برنامه‌های اعلام شده از سوی شرکت به مردم شهر تهران لازم و ضروری دانست: «با توجه به وضعیت پیش آمده و عدم‌حمایت فرمانداری، آزاد شدن سریع سیمان مؤثرترین راه و تنها راه حال حاضر برای تحقق وعده‌های داده شده به مردم است.»

به گفته وی ساخت خطوط متروی قطار شهری 400میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه به قیمت بازار آزاد سیمان این شرکت برای تامین سیمان مورد نیاز طرح هزینه‌های مازادی را متحمل می‌شود که اگر زودتر فروش سیمان آزاد شود، شرکت مترو این اعتبار را خود متقبل می‌شود تا گسترش طرح به تعویق نیفتد. به هر حال گویا مسئولان متروی تهران با شرایطی که دولت پیش رویشان گذاشته چاره‌ای نمی‌بینند جز اینکه خودشان بار مسئولیت و وظایف دولت را بر دوش کشیده و سیمان مترو و حتی سایر طرح‌ها را تامین کنند تا چر خ شهر هم چنان بچرخد.

چرا که نمی‌توان به شهروندانی که هر روز منتظر هستند تا طرح‌های شهر افتتاح شود، تنها این پاسخ را داد که دولت سیمان نمی‌دهد و به همین دلیل طرح‌ها تعطیل است. این سخنان در حالی است که دولت از ابتدای اردیبهشت سیمان را در تهران سهمیه‌بندی کرده و به فرمانداری ابلاغ کرده بود تا تنها سهمیه بسیار کمی را به طرح‌های عمرانی شهر اختصاص دهد. گرچه حسین طلا، فرماندار تهران به‌دنبال اعتراض‌های مسئولان مترو مبنی بر تعطیل شدن 2 شیفت کاری ساخت تونل‌ها به متروی تهران آمد و عنوان کرد این مشکل به خاطر بخشنامه دولت ایجاد شده و وعده داده به سرعت مشکل سیمان تهران را رفع می‌کند اما برخلاف وعده‌های قبلی که به شهروندان تهران داده بود، اعلام کرده است: «پیشنهاد واردات سیمان را خیلی پیش‌تر به مترو و شهرداری تهران داده‌ایم و بهتر است این موضوع از سوی شهرداری تهران جدی گرفته شود.»

این در حالی است که مدیرعامل متروی تهران چندی پیش از ارائه همه قراردادهای طرح مترو به استانداری تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با این شرایط 800 تن سیمان مورد نیاز متروی تهران از سوی دولت تامین شود اما هاشمی اکنون خبر می‌دهد که با بررسی قراردادها هم تنها کمتر از یک‌سوم سیمان مورد نیاز متروی تهران از سوی دولت داده می‌شود و هزینه تامین حدود 600 تن سیمان روزانه با حدود یکصد هزار تومان هزینه اضافه برای هر تن، به بودجه شهری تحمیل می‌شود.

تلاش‌های شرکت متروی تهران برای پیشبرد اهداف خود و تحویل 15 کیلومتر خطوط متروی شهری تهران در هر سال به شهروندان پایتخت‌نشین در حالی انجام می‌گیرد که حسین طلا فرماندار تهران با وجود وعده‌های مکرر پیشین خود برای تامین سیمان مورد نیاز مترو 2 روز پیش اعلام کرد که دولت از تامین سیمان مورد نیاز مترو ناتوان است و با توجه به آزادی ورود سیمان به کشور خواستار ورود سیمان مورد نیاز این طرح توسط شهرداری شد.

اگرچه در این مدت شهرداری برای نخوابیدن طرح‌های عمرانی شهر به هر طریق ممکن سیمان پایتخت به ویژه مترو را تامین کرد و شهردار تهران اعلام کرد در هر شرایطی اجازه نمی‌دهد پیش برد سالانه 15 کیلومترخطوط مترو متوقف یا کند شود و در آخرین اظهارات هم اعلام کرده که مواداولیه تولید سیمان را برای کارخانه‌ها وارد می‌کند، اما مدیرعامل متروی تهران در این مدت همچنان امیدوار بود که فرمانداری تهران با رایزنی با مسئولان دولتی، آنها را قانع کند که نمی‌توان به راحتی سیمان تهران را سهمیه‌بندی کرد چرا که توقف طرح‌های عمرانی شهر خسارت‌های چند میلیاردی به شهر تهران وارد کرده و از همه مهم‌تر مردم باید هزینه واردات سیمان را تامین کنند.

اکنون فرماندار تهران برخلاف وعده‌های قبلی خود می‌گوید: «پیشنهاد واردات خیلی پیشتر به مترو داده شده اما به‌نظر می‌رسد که واردات سیمان برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، چرا که مترو در حال حاضر هر تن سیمان را 37 هزار تومان از فرمانداری خریداری می‌کند و در غیر این صورت واردات سیمان باید چند برابر این رقم را پرداخت کند.»گویا برای مسئولان دولتی اهمیتی ندارد که پرداخت این بودجه هنگفت از اعتبارات متروی تهران تنها ضررش را به شهروندان وارد می‌کند.

چرا که با همان بودجه صرف شده برای واردات سیمان، می‌توان طرح‌های عمرانی بیشتری را در متروی تهران ادامه داد و خطوط مترو را بیش از این افزایش داد. با این حال طلا عنوان کرده که هیچ تعهدی از سوی دولت برای تامین سیمان پایتخت وجود ندارد: «درخواست شرکت مترو برای دریافت سیمان از فرمانداری، ماهانه حدود 27 هزار تن است و به این ترتیب باید کل سهمیه شهر تهران را به مترو بدهیم و طرح‌های مهم شهر تهران از جمله طرح‌های آب، گاز و فاضلاب معطل بماند.»

کد خبر 57169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز