مساجد از صدر اسلام تاکنون به‌عنوان پایگاه‌های مردمی و اثرگزار در عرصه‌های مختلف شناخته‌شده‌اند.

امیرانی انجمن نمایشگرانی خیابانی

کارکرد این مکان‌های مذهبی فقط برای برپایی نمازجماعت نیست و در دوران مختلف ثابت شده که می‌توان از ظرفیت آنها برای انجام امور گوناگون بهره‌ برد و فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، شهری، سیاسی و... در مساجد انجام داد.

انجام این نوع فعالیت‌ها در مساجد برای میانسالان و افراد مسن آشناست و به‌عنوان مثال در دوران انقلاب، مساجد پایگاه‌های مهمی برای فعالیت‌های انقلابی و در دوران دفاع‌مقدس مراکز اصلی برای اعزام و پشتیبانی از رزمنده‌ها بودند. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و...، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله و سیلزده‌ها، برپایی جلسات معتمدان محلی برای حل مشکلات محله‌ها و شهروندان هم نمونه‌های دیگری از فعالیت‌هایی هستند که در مساجد انجام شده‌است.  
شیوع ویروس کرونا هم کارکرد اجتماعی مساجد را به نوجوانان و جوانان امروزی بیشتر نشان داد. در این ایام مساجد به پایگاه‌های تهیه و توزیع ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، همچنین دریافت کمک‌های مردمی و بسته‌بندی و توزیع موادغذایی بین نیازمندان تبدیل شدند و خوشبختانه نوجوانان و جوانان در انجام آنها نقش پررنگی‌داشتند.

در بین آنها افرادی دیده می‌شد که تاکنون به هردلیلی قدم در مساجد نگذاشته بودند، اما امروزه پاتوق آنها همین مکان‌های مذهبی‌است. از این فرصت پیش آمده باید نهایت استفاده را برد و پیش از نابودی کامل ویروس کرونا و اتمام فعالیت‌های جهادی برای مبارزه با آن، تمهیداتی برای حضور مستمر نوجوانان و جوانان در مساجد اتخاذ کرد. واگذاری برخی امور مساجد به آنها و تشکیل گروه‌هایی که فعالیت مستمری در محله‌ها دارند و کارهایشان مقطعی نیست، از اقدام‌هایی است که می‌توان برای پاگیر کردن این قشر از افراد در مساجد انجام داد.  

کد خبر 514910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha